• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maximalisatie-toets voor venster uitschakelen en/of verbergen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

origami123

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2012
Goedemiddag,

Is het in Excel mogelijk om de maximalisatie-toets in de hoek rechtsboven het werkblad tijdens het gebruik te verbergen of tijdelijk uit te schakelen?

Ik bedoel hiermee:

- het vierkantje om te maximaliseren c.q. verkleinen (venster vergroten of verkleinen)

Als ik nu een werkblad laat opstarten in volledig beeld, dan is het via deze toets weer mogelijk om dit terug te draaien.

Het lint komt dan opnieuw in beeld, waardoor mogelijkheden worden vrijgegeven, die niet de bedoeling zijn.

Is er een vba-code om deze toets te verbergen?

M.vr.gr.

Origami

Laatst bewerkt:
Probeer onderstaande eens.
In ThisWorkbook.
Code:
Private Sub Workbook_WindowResize(ByVal Wn As Window)
 Wn.WindowState = xlMaximized
End Sub

origami123,
met welke versie van Excel werk je?

Heren, excuses voor mijn late reactie, maar ik was een paar dagen afwezig.

HSV,

V.w.b. jouw oplossing 'Private Sub Workbook_WindowResize(ByVal Wn As Window)'
Het venster blijft inderdaad maximaal, maar dat weerhoudt het lint niet om toch in beeld te komen.

Zapatr,
Ik werk met de Excelversie 2010 NL

M.vr.gr.

Origami

Heeft dit het gewenste effect in het eerste blad?:
Code:
Sub macro1()
With Sheets(1)
.ExecuteExcel4Macro "Show.ToolBar(""Ribbon"", False)"   
.DisplayFullScreen = True 
End with
End sub
Om de zaak weer te normaliseren: zorg ervoor dat je eenzelfde macro ter beschikking hebt waarin false en true zijn vervangen door resp. true en false.

Zapatr,

Deze oplossing werkt prima. :thumb:

Ik heb je macro in 'ThisWorkbook' geplaatst en een tweede macro om het lint weer terug te halen.

(heb alleen de voorlopende puntjes weggehaald, want daar kwam een foutmelding op)

Hartelijk bedankt.

m.vr.gr.

Origami

(heb alleen de voorlopende puntjes weggehaald, want daar kwam een foutmelding op)
Tja, dat is logisch als je de macro verplaatst van een module naar het blad bij "This Workbook".

Als je de code alleen voor blad1 laat gelden, dan kan men via andere bladen toch nog wijzigingen aanbrengen als men dat zou willen. Probeer dit eens mét de voorlooppunten (ik kan het zelf niet testen omdat ik op dit moment niet de beschikking heb over Excel 2007/2010):
Code:
With Application
.ExecuteExcel4Macro "Show.ToolBar(""Ribbon"", False)"
.DisplayFullScreen = True
End With

Ik heb de code aangepast en het werkt nu wel met de voorlopende punt.

Er doen zich echter 2 vreemde zaken voor:

1: Als ik de macro voor terugzetten lint gebruik, dan komt na een keer klikken op de knop eerst alleen de formula-bar in beeld.
Er moet dan nog een keer worden geklikt om het lint alsnog zichtbaar te krijgen.

2: De terug-code vanuit een ander 'Workbook' schijnt in de eerste instantie geen effect te hebben, zoals ook de bedoeling hoort te zijn.
Maar als in dat andere "Workbook" op de dubbele maximalisatie-blokjes rechtsboven wordt geklikt, waarna dit verandert in een enkel blokje,
en dan nogmaals de terug-code gebruikt, dan kan het lint hier dus toch weer zichtbaar worden gemaakt.
Ik meende echter, dat dit niet moest kunnen, aangezien de code met voorlopende punt in het oorspronkelijke "Workbook"
dit juist diende te voorkomen.

We komen dus weer terug op de invloed van het maximalisatieblokje, waarvan eigenlijk de functie tijdelijk zou moeten kunnen worden uitgeschakeld, zoals ook met de escape-functie gedaan wordt.

Is er al een goed werkende oplossing?

Ik ben ook op zoek naar een oplossing hiervoor.
Is er al een goed werkende oplossing hiervoor?

Dat is een topic van lang geleden (meer dan twee jaar).

Punt 1: door een zeer kleine aanpassing in de macro is dat probleempje op te lossen.
Als je een knop gebruikt, kun je hiermee het lint verbergen:
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
Application.ExecuteExcel4Macro "Show.ToolBar(""Ribbon"", False)"
End Sub
"Display.fullscreen = true" kun je facultatief toevoegen.
De formulebalk kun je desgewenst via het menu verbergen.

Wat punt 2 betreft: De macro werkt uiteraard alleen in de werkmap waaraan hij is toegevoegd.
Wil je dat het menu altijd verborgen is voor alle bestanden, maak dan voor Excel een Startup-bestand waarin het menu bij starten van Excel verborgen wordt.

formule balk verbergen

Ik heb de code in mijn bestand geplaatst.
Het lint word idd verborgen maar als ik op het streepje klik (rechts boven) en daarna het scherm weer vanaf mijn werkbalk weer ophaal blijft het scherm volledig. Als ik echter op het vierkante (verkleinen scherm) klik, komt de formulebalk in beeld.
Is er ook een code om deze definitief te verbergen?
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, ben helaas (nog) geen expert.
Alvast bedankt voor je antwoord.

Zoals ik hierboven al schreef kun je de formulebalk eenvoudig via het menu verbergen.
Klik hiervoor bovenaan in het menu op "Beeld" en haal in de groep "Weergeven" het vinkje weg bij "Formulebalk".
Ditzelfde kan ook via "Bestand" - "Opties" - "Geavanceerd" --> "Weergave".
(en natuurlijk kan het ook met vba, maar dat is hier niet nodig).
Die balk komt niet terug door uit te voeren wat jij in het bericht hierboven schreef.

Formule balk verbergen

Het "probleem" blijft zich toch voordoen bij mijn bestand.
Heb je dan ook de VBA code, wellicht dat ik het hiermee kan verhelpen.

Kom je nou nooit eens op het idee om even in de helpfile van Excel te kijken?
Dan heb je het antwoord veel sneller dan via dit forum.
Hoe wil je anders ooit iets bijleren?
In de Excelversie die ik nu voor me heb (Excel 2010) blijft met de code in voorgaande berichten de formulebalk niet staan. Maar als je die code beslist wil:
Code:
Application.DisplayFormulaBar = False

Sorry hoor, en idd ik wil graag e.e.a. bijleren.
Ga je code direct toepassen.
Bedankt........

Beste Zapatr,

Code toegevoegd en mijn bestand werkt nu naar mijn wens. Nogmaals dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan