• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maximum bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diananas

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2006
Hallo,

Ik heb een 6 tal x en y waarden waaruit ik een grafiek heb gemaakt in Excel. Nu wil ik de x-waarde van het hoogste punt van de grafiek bepalen/berekenen, maar ik kom er niet uit hoe dat moet in Excel. Kan iemand mij hierbij helpen?

Als je een klein XLS bestandje plaats dan kunnen we je eenvoudiger helpen zonder allerlei spraakverwarringen.

Bekijk bijlage Book1.xls

Hoop dat het zo lukt.. Om even mijn vraag te verduidelijken ik heb x-waardes met tussenstappen van 10, maar het maximum ligt tussen 2 x-waarden in, en die wil ik kunnen bepalen in Excel.

Bedoel je het zo?

Code:
=INDIRECT("A"&VERGELIJKEN(MAX(B1:B6);B1:B6;0))

Ik ben niet echt een Excelwonder, dus die code wil niet zo lukken. Maar ik denk niet dat het is wat ik bedoel. De maximum y-waarde die ik zie in de grafiek ligt tussen twee x-waarden in. Ik heb nog geen ywaarden bij x-waarden tussen de 45 en 50, maar de top van de grafiek ligt daar wel ergens tussen. Ik wil dus kunnen berekenen/bepalen bij welke xwaarde het hoogste punt ligt.

De hoogste waarde in B1:B6 is toch 9483 dus cel B4.
De cel die daar links van ligt is cel A4, dus is 45 de waarde die daarbij hoort, toch?

Ja, van de waarden die ik heb is x=45 inderdaad de hoogste, maar als je kijkt naar het verloop van de grafiek ligt het werkelijke maximum bij een hogere x-waarde, bij een x-waarde waarvan ik de y-waarde niet heb. Juist daarom wil ik die x-waarde weten waar de grafiek op zn maximum is.

Het spijt me, maar hier kan ik helaas niet in mee.
Maak je grafiek in de hoogte (hoogte/breedte verhouding) eens groter, en houd de muis een op het hoogste punt van de boog.

Ja had ik al geprobeerd maar hij geeft dan alleen de ingevoerde waarden en niks ertussen.. Er is zeker nergens in Excel de tabel te vinden die Excel maakt om de grafiek mee te vormen?

Er is geen hoogste waarde tussen.

Maak er eens een kolomgrafiek van?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan