Maxtor 320GB Harddisk beschikbare ruimte

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kabo-01

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
IK heb net een Maxtor 320GB SATA 2 harddisk gekocht.

Nu doet het volgende zich voor.
In de bios staat de nieuwe harddisk keurig aangegeven als een maxtor harde schijf met 320 GB aan ruimte, zie ik echter onder computerbeheer/opslag zie ik echter dat er maar 128GB aan ruimte beschikbaar is. Wat kan het probleem zijn ? Er zijn nog geen partities aangemaakt.

IK heb een moederbord van ASUS, de P5LD2 Deluxe.

Wat kan het zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Komt waarschijnlijk door het bestandssysteem van de pc. Oudere bestandssystemen ondersteunen niet meer dan ***GB. Je nieuwe schijf converteren naar NTFS kan het probleem oplossen.

Harde schijf is onlangs geformateerd als ntfs. kan het iets met fat32 zijn of de drivers van Maxtor zelf? Zal eens op hun website rondneuzen

Over welk OS praten we?, met XP heb je SP2 nodig, met W2K, SP4, of deze regfix gebruiken.

De 48 bit LBA, is nog niet herkent.

Harde schijf is onlangs geformateerd als ntfs. kan het iets met fat32 zijn of de drivers van Maxtor zelf? Zal eens op hun website rondneuzen

Er zijn geen drivers van Maxtor, die zitten in het OS, of van de chipsetbakker.
In XP, kun je geen grotere schijven aanmaken dan 32gig, in FAT32.
Daar is ook een big disk enabler te halen, hetzelfde als in mijn vorige repley.

Laatst bewerkt:
Nou haal il alles door elkaar, mij oude HD was een WD de nieuwe een maxtor

Kijk eens schijfbeheer, diskmgmt.msc in uitvoeren intrommelen.

Ook in het register, alles rechts in het deelvenster weghalen, en rebooten, HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices, zou kunnen helpen.

HD size.

1) Met FAT16 kun je partities van maximaal 2GB aanmaken.
2) Windows 95 ondersteunt geen schijven groter dan 32GB. Hier is niks anders tegen te doen dan een OS upgrade naar minimaal Windows 98. Zie ook Q246818.
3) De FDISK van Windows 98 en ouder kan geen schijven groter dan 64GB correct weergeven. Je kunt in de meeste gevallen nog wel partitioneren als je de partitiegrootte in procenten opgeeft in plaats van in megabytes. Microsoft heeft hier een fix voor. De FDISK van Windows Me heeft hier geen last van.
4) Wanneer je een schijf in Windows 2K/XP met FAT32 wil partitioneren en formatteren, dan kun je niet verder dan 32GB gaan. Dit is een 'feature' van 2K/XP en dit is te omzeilen door simpelweg PartitionMagic of FDISK te gebruiken. Maar gewoon NTFS gebruiken is een betere oplossing
5) Als je Windows 2000 draait en een schijf van groter dan 128GB wil gebruiken, dan zul je minimaal SP3 moeten installeren en de volgende reghack toepassen om 48bits LBA addressering werkend te krijgen. Voor Windows XP heb je minimaal SP1 nodig en in sommige gevallen moet je daarbovenop ook nog een reghack doen. Dit kun je toepassen zonder dat de data op de schijf verloren gaat. In de beide gevallen bestaat overigens nog steeds de eis dat je BIOS tevens de 48bits LBA addressering ondersteunt.
Wanneer je Windows op een partitie van groter dan 128 wil installeren, dan zul je de benodigde SP moeten slipstreamen met de installatie-CD. Of je kunt achteraf de partitie vergroten met o.a. PartitionMagic.
6) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.

Bron: http://gathering.tweakers.net BalusC, Moderator PMG/OM

Laatst bewerkt:
Hoi!,

Ik heb zelf een 200 gig schijf waarvan hij de overige 80 ook niet zag..dus 120 wel.

ik ben vervolgens dit gaan doen:

rechtermuisknop bij my computer --> Manage --> Disk Management --> daar staat als het goed is je overige schijfruimte..benoem deze naar een partitie en hopelijk is het dan opgelost..

verbeter mij als dat nodig is ;)

Groeten! :thumb:

Hij doet het al...helemaal opnieuw geformateerd, windows erop en alle updates geinstalleerd en toen had ik ineens veel meer GB-tjes tot mijn beschikking....

bedankt voor de reacties

Vermoedelijk had je dan toch nog niet alle service packs, of er was iets fout gegaan tijdens het installeren er van.

Compleet nieuwe windows installeren is niet voor iedereen een optie.
Maar mooi dat je het zo hebt kunnen oplossen. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan