Maxtor HD80

Status
Niet open voor verdere reacties.

potjebierman

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2007
Mijn oude harde schijf is defect nu wil ik hem vervangen heb een MAxtor HD80 gehaald, alleen nu zit ik met een probleem met aansluiten, de fout zit hem in de master / slave.

Mijn oude hardeschijf stond ingesteld als MASTER with slave present

De nieuwe staat standaard als Cable Select, hoe stel ik die in als mijn oude hardeschijf, want er staat geen tekeningetje op hoe ik het jumpertje moet verzetten als ik hem zo wil zetten.

Alvast bedankt

Soms staan het aangegeven op de printplaat zelf.(onderkant schijf)
Als ik het goed heb moet de jumper op DS staan voor Master.(zie afbeelding)
maxtormaster.jpg

En als hij er gewoon zo [:::] uitziet is het: CS , Slave, Master...

Soms staan het aangegeven op de printplaat zelf.(onderkant schijf)
Als ik het goed heb moet de jumper op DS staan voor Master.(zie afbeelding)
maxtormaster.jpg

Staat er niet, alleen zoals jij hem nu hebt op de afbeelding staat hij ook. Alleen als ik dan de pc opstart en cd-rom van windows er in doe geeft hij melding aan van systeem boot not exist ofzo en dat de installatie cd erin moet en dan op enter moet drukken. Of moet er ook nog wat in de bios veranderd worden?? Lijkt me toch niet als je hem hetzelfde aansluit als je oude harde schijf ?

Op je oude hardeschijf stond Windows neem ik aan. Als je die vervangt voor de nieuwe moet je Windows opnieuw installeren. Je moet in het bios zorgen, dat de cd-rom de eerste opstart wordt, dan kun je vanaf cd-rom opstarten en de setup beginnen.

Op je oude hardeschijf stond Windows neem ik aan. Als je die vervangt voor de nieuwe moet je Windows opnieuw installeren. Je moet in het bios zorgen, dat de cd-rom de eerste opstart wordt, dan kun je vanaf cd-rom opstarten en de setup beginnen.

Oke bedankt, alleen ik ben niet zo'n held met instellingen veranderen in de bios, kun je misschien uitleggen hoe ik dat doe ?? En ik neem aan dat de cd-rom drive + brander daarna gewoon goed werken ??

Je hoeft alleen de "Boot volgorde" aan te passen, verder niks in het Bios wijzigen. Wel opslaan voordat je het Bios verlaat(Save and Exit)

Cd-rom drive stond als als eerste nu zag ik in de bios het volgende staan

IDE Primary Master - None
IDE Primary Slave - harde schijf
IDE Secondary Master - Cd-rom
IDE Secondary Slave - None

IDE Primary Master daar moet toch mijn harde schijf staan ipv de Slave ? Wil dit dus zeggen dat het jumpertje nog niet goed staat? En zo ja, kan ik die jumper niet 1 voor 1 van bus veranderenzodat hij dan vanzelf een keer op IDE Primary Master komt zonder dat er schade ontstaat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan