MBR beschadigd, hoe te herstellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter poor
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

poor

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2002
Hallo,

M'n laptop is gevallen en deed daarna moeilijk.
Opstarten lukte niet meer, de herstelfunctie van Windows 8 startte op om schijfproblemen te herstellen. Dat werkte alleen niet en daar bleef hij op hangen.
Na nog wat pogingen deed de laptop helemaal niks meer, je hoorde de ventilator aangaan, maar scherm bleef zwart.
Na wat zoeken de laptop open gemaakt en de batterij eruit gehaald en de procedure uit deze video (https://www.youtube.com/watch?v=2zby6_IK3kg) gevolgd...

Mogelijk dankzij dat kreeg ik ineens weer beeld en kwam in de Recovery mode terecht.
Daar alle opties geprobeerd maar niks werkte. Kreeg meldingen dat de herstelfunctie niet uitgevoerd kon worden om dat de schijf niet toegankelijk was en nog meer foutmeldingen.

Via de dosprompt gekeken en wel de harde schijf kunnen benaderen en bestanden kunnen zien, dus op zich werkt hij nog.
Vervolgens met deze hulp: https://www.asus.com/nl/support/faq/1011477
Diskpart gedraaid en gekeken. Daar blijkt 1 van de partities ineens RAW te zijn. Denk dat daar het probleem ligt.
En dat er een probleem is met de bootsector.

Op aanraden van gevonden adviezen via Ultimate Boot CD o.a. Testdisk gedraaid, maar daar word ik geen wijs uit.

Op die cd stond ook MBRWork1.08 en daar ben ik nu.
Als ik die start krijg ik alleen de volgende melding:
***warning*** you have a partition in which resides within the first track.

De opties die ik hier heb zijn dat ik o.a. een standaard MBR code kan installeren. Dat lijkt me nuttig, maar gezien de waarschuwing wacht ik nog even. Ik kan nergens een forum of handleiding van MBRWork vinden, dus ook niet wat deze waarschuwing betekend. Iemand een idee? Of een andere suggestie?
Ik snap als er meer gegevens nodig zijn van al die diagnostische programma's, die kan ik wel weer verzamelen als je concreet iets wil weten.

Alvast heel erg bedankt!

Vermoedelijk is de platter mechanisch beschadigd door de val.
Problemen met zo'n klein schijfje heb je zo, zet er een nieuwe in of gelijk een SSD.

Huidig schijfje in een desktop erbij hangen en kijken of je er nog data die je wilt hebben eraf kunt halen.
Met die Testdisk de partitie tabel proberen te herstellen, die is niet goed meer en kan een partitie als raw worden aangeven.
Testdisk kan ook raw lezen en kun je de gevonden bestanden ergens naar toe verplaatsen.
Staan diverse tuts op die site erover.

Hmm./..Ik heb inmiddels de hele harde schijf geformatteerd en opnieuw begonnen met Windows 10 installatie.
Dat gaat lang goed, maar dan:

De installatie kan niet worden voortgezet omdat een installatiebestand is beschadigd....

Deze melding al gehad met 2 verschillende Windows DVD's....kan dit alsnog betekenen dat de HD stuk is?

Waarom trekken aan een dood paard?

Er zijn geen medicijnen voor een beschadigde platters in een harde schijf.

Je kan je harde schijf testen met SeaTools for DOS (ISO). Navigeer via Basic tests naar Long test.

Kan je een foto van het resultaat maken en die hier plaatsen ?

Hmm..Windows 7 heeft zich wel laten installeren...
Draait alleen voor geen meter...

Laatst bewerkt:
Eerste resultaat: No hard drives found!
Kijk direct even in het bios...daar toch echt wel gewoon...
En Windows start nu wel gewoon op en draait ineens ook vlot...

Je kan je harde schijf testen met SeaTools for DOS (ISO). Navigeer via Basic tests naar Long test.

Kan je een foto van het resultaat maken en die hier plaatsen ?

Laatst bewerkt:
En Windows start nu wel gewoon op en draait ineens ook vlot...

In dat geval kan je alvast aan de slag met CrystalDiskInfo: het gedownloade bestand uitpakken (rechtsklik op het bestand -> Alles uitpakken) en DiskInfo32 of DiskInfo64 (volgens Windowsversie) uitvoeren.

Wat is het resultaat hiervan ? Maak er een afbeelding van, nadien kan je die hier in je topic posten.

Na die ene keer is het helaas niet meer gelukt in Windows 7 te belanden.
Dus ook Crystalinfo niet meer kunnen draaien.

Ik heb Linux Mint geinstalleerd en die lijkt vooralsnog prima te werken!
Ben nog zoekende naar een programma om daarin de HD te checken...

Had ook nog een oude laptop van iemand gekregen, wilde daarvan die harddisk proberen, maar die paste helaas niet.
Zou het zonde vinden als ik een nieuwe harddisk koop en dat blijkt dat het niet (alleen) daar aan lag...

Heb je SeaTools for DOS gebruikt vanop een CD/DVD of vanop een USB-stick ?

Ik heb vandaag in een ander topic gelezen dat er iemand met veel Linux ervaring op het forum is, ik vraag even bijstand zodat we de mogelijkheden kennen om de harde schijf vanuit Linux te testen.

Edit: wanneer ik een privé-bericht wil sturen krijg ik de melding "Alleen verenigingsleden en donateurs kunnen privé-berichten sturen".

Jammer.

Laatst bewerkt:
Probeer het eens opnieuw met een nieuwe download vanop een bootable USB-stick.

Ik weet niet of jij privé-berichten kan sturen (zie mijn edit in bericht #13) ?

Je hebt femke98 nodig, in handtekening staan nog andere mogelijkheden om contact op te nemen en zo femke98 attent te maken op je topic.

Ok bedankt voor de tip!
Ik laat het voorlopig maar even zo, alles draait feilloos nu en de eigenaar van de laptop wil hem wel terug!

Bedankt voor de hulp in elk geval!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan