MBR op verkeerde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

larsraden

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2007
Nadat mijn multibootsysteem met twee harde schijven maandenlang goed had gedraaid, kon de pc bij het opstarten opeens geen OS vinden. Met MRBOOTER heb ik toen opnieuw een MBR aangemaakt met keuzemenu (XP, 7 32 bit en 7 64 bit). Vervolgens kon ik wel weer in mijn win7, maar XP gaf steeds een foutmelding. Omdat ik met EFDISK al wel had gezien dat de tweede HD opeens als HD1 te boek stond, en de schijf met de systeempartities als schijf 2, vermoedde ik dat daar een probleem lag. Na afkoppeling van de tweede HD startte alles weer normaal op. Echter, na het opnieuw aansluiten van HD 2 wilde XP weer niet opstarten (en laat EFDISK zien dat de schijfnummers weer zijn veranderd). Het lijkt alsof er op beide schijven een MBR staat. Is de tweede schijf aangesloten, dan wordt de MBR van die schijf gelezen en wil XP niet opstarten ("NTLDR ontbreekt")

Mijn vraag is nu hoe ik ervoor kan zorgen dat er altijd van de MBR van de systeemschijf wordt opgestart, zoals ook maandenlang probleemloos gebeurde. Ik kon in het BIOS ook geen instelling vinden waar ik iets mee kon. Hoe dan ook wil ik graag XP weer aan de praat hebben, uiteraard met alle schijven aangesloten.

[Edit: probleem is opgelost. Bleek toch een instelling in het BIOS te zijn (nummering van hard disks). Blijft een raadsel waardoor opeens dit probleem optrad.]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan