MCE: schermresolutie en kleuren niet te wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DennisX

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb me speciaal voor dit probleem aangemeld. Normaal gesproken kom ik er namelijk zelf wel uit (soms met info uit jullie threads ;)). Deze keer zit ik echter met de handen in het haar.

Het gaat om de laptop van mijn pa (Sony Vaio VGN-FE31M) die draait op Windows XP MCE. Vanochtend startten mijn ouders de laptop en kwamen tot de ontdekking dat de kleuren en letters wel heel raar stonden. Ze wisten er geen raad mee en hebben dus na de aan-knop geen toets meer aangeraakt en gewacht tot ik ernaar kon kijken. Het ziet er als volgt uit:

naamloosag.jpg

Een resolutie van 640 * 480, 16 kleuren... Dit hoort natuurlijk hoger te zijn, namelijk 1280 * 800, 32 bits kleuren. Eerste stap was natuurlijk bij Beeldschermeigenschappen kijken of ik de resolutie weer kon opkrikken. Ik schoof het slidertje naar rechts en klikte op toepassen, het scherm werd zwart (zag wel een knipperend cursortje linksboven, hoort dit?) en daarna kreeg ik weer beeld, maar niets was gewijzigd! Ik kreeg gek genoeg ook niet de melding of ik de nieuwe instellingen wilde behouden, wat wel zo hoort, als ik het me goed herinner.

Hierna heb ik een virusscan gedraaid en nog wat kleine trucs uitgehaald maar ook dat gaf geen resultaat. Ik ben er inmiddels al een hele dag mee bezig geweest...

Kortom, ik ben door mijn ideeën heen en hoop dat iemand mij verder kan helpen!

PS: als meer specificaties nodig zijn dan hoor ik het graag

edit: PPS: mijn vader zet vaak zijn laptop in de slaapstand, ipv dat hij 'm volledig afsluit, kan dit een oorzaak zijn?

PPPS: ik had geprobeerd de oplossing op internet te vinden, meeste mensen wordt aangeraden om de nieuwste video-driver te installeren, maar als ik op de site van Nvidia kijk, staat dat Sony VAIO niet wordt ondersteund... dus een andere driver installeren durf ik niet zo goed...

Laatst bewerkt:
Kan nergens iets over de laptop vinden. Geef het correcte type eens.

Sony Vaio VGN-FE31M is toch echt het juiste type.

edit: soms ook zonder 'VGN' genoemd

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de moeite maar die is bedoeld voor Vista en werkt niet op deze XP-laptop... Ik ben nu op zoek naar z'n XP-broertje maar kan die nog niet vinden!

Update: met een slim tooltje (MobilityModder) een driver compatibel gemaakt met de laptop, geïnstalleerd, kleuren weer 32-bits te zien en de resolutie kon weer omhoog, echter geen widescreen. Na een reboot ben ik weer gewoon terug bij af... Het lijkt alsof wijzigingen niet opgeslagen worden? Of oudere instellingen bewaard blijven?

Laatst bewerkt:
PRobeer met systeem herstel je systeem terug te zetten voordat de problemen begonnen. Dit wil ook nog wel is helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan