Me installeren op laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

gummbah

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 aug 2004
Ik heb een laptop zonder besturingssysteem, en nu komt het grote probleem. Ik heb maar 1 ingang voor cd-rom en diskdrive dus als ik de installatiedisk erin doe gaat alles oke totdat ie de cdrom wil installeren. Die kan ie dus niet vinden. Dus kan ik nooit en te nimmer de cdrom van Me installeren....toch ?

Help

gr pascal

p.s. Als ik de bios zo instel dat ie moet opstarten met cdrom (en probeer op te starten met cdrom) zegt het systeem "Invalid system disk Replace the disk.....

Beste Pascal

Als het goed is moet hij ook van CD Rom kunnen starten.

Misschien moet je in je bios even de BOOT sequence (opstart volgorde) aanpassen.

Succes,

Sorry over je PS gelezen.

Weet je zeker dat het:

A: een gewone installatie CD is.
B: dat de melding van je CD Rom komt.

Eric.

Laatst bewerkt:
heb je je harde schijf wel goed in partitie's gedeeld( plus geformateerd) ?

ik heb hier ook een compaq pent 75 met maar 1 drive,zodat ik net als jij steeds moet wisselen.

ik had gelukkig win 95 nog op flop, en heb hem daarna met de cdrom geupdate naar win 98.

en omdat 95 en win 98 ( 1ste) niet bootable is, lukt het je denk ik niet zoals jij wilt:rolleyes:

Heb je wel een floppydrive? Maak dan eerst een opstartdiskette http://www.biazzi.org/docs/boot98se.exe Zorg dat de bootvolgorde veranderd is dat A als eerste gelezen wordt.

Start dan op met de opstartdiskette. Dan zit je in Dos. Type dan de letter van de cdrom in bv D

ik weet niet hoe de map heet waar de installatie begint maar misschien als je de cdrom letter hebt en je typt setup, dat hij dan begint te installeren.

Laatst bewerkt:
Re: Beste Pascal

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Als het goed is moet hij ook van CD Rom kunnen starten.

Misschien moet je in je bios even de BOOT sequence (opstart volgorde) aanpassen.

Succes,

Dit is de beste optie, niets rommelen met diskette's, dat werkt in dit geval erg moeilijk. Gewoon de windows-cd erin en booten

@ Tanja

Volgens mij werkt dat niet want hij start dos op met command van A: en als je de flop verwijderd zegt hij dat hij command niet kan vinden.

Ik doe vaker installatie met opstart, maar na opstart diskette maken (wat ik annuleer) zegt hij verwijder diskette en druk op volgende.

Daarna komt het fout scherm. doe je de flop er weer in dan kun je verder.

Daarnaast is de CD rom minmaal E want D: is je virtuele schijf.

Eric.

Laatst bewerkt:
Al naar je boot-volgorde in het bios gekeken. Een dergelijke laptopmoet gewoon kunnen booten vanaf een cd.

Geplaatst door gummbah
p.s. Als ik de bios zo instel dat ie moet opstarten met cdrom (en probeer op te starten met cdrom) zegt het systeem "Invalid system disk Replace the disk.....

@raymond-hubertu, dat lukt de topicstarter dus niet.

Je kunt dus niet in het Dosscherm blijven als je de cd eruit haalt? Dan wordt het inderdaad lastig als de cd niet wil booten.

OF.....met de opstartdiskette erin tik je:

sys c: (enter
dan floppy eruit en de laptop starten. Zorg dat hij dan van de harde schijf start.

Dan zou de pc in Dos moeten kunnen starten en kun je DAN de cd erin doen.

Geplaatst door Tanja1968

@raymond-hubertu, dat lukt de topicstarter dus niet.

Je kunt dus niet in het Dosscherm blijven als je de cd eruit haalt? Dan wordt het inderdaad lastig als de cd niet wil booten.

OF.....met de opstartdiskette erin tik je:

sys c: (enter
dan floppy eruit en de laptop starten. Zorg dat hij dan van de harde schijf start.

Dan zou de pc in Dos moeten kunnen starten en kun je DAN de cd erin doen.

Je hebt gelijk Tanja, iets te snel gelezen. Raymond is het trouwens, krijg dat raymond-hubertu niet meer gewijzigd. Laat Gummbah het merk van de laptop eens opgeven, kan ik eens iets verder zoeken. Ik blijf bij het idee dat hij op te starten moet zijn vanaf cd maar mogelijk is dat bij zijn versie van ME niet mogelijk, misschien W98 Se iets om te proberen. We blijven meedenken.

@ tanja

Bedoel je niet:

Code:
 Format c: s

Aleen kan je dan nog niet bij je CD rom.

Je zou dan alles van A: naar C: moeten kopiëren en hopen dat het zaakje wil opstarten.

Ik denk wel dat dat gaat, want als ik me goed herinner staat er geen verwijzing naar A: in autoexec.bat.

Eric.

P.S. en dan is het nog de vraag of hij niet eerst partities moet maken.

Start op van bootdiskette, type sys c:
Kopieer vervolgens alle bestanden van de bootdiskette naar je harddisk (je kan hierna gewoon booten vanaf harddisk)
Stop de cd speler in de laptop
Installeer ME

Kan je niet kopieren naar je harddisk dan zijn er nog geen (geformatteerde) partities aanwezig en zal je dat middels fdisk en format eerst moeten doen.

[edit] je moet natuurlijk wel een bootdiskette met cd-rom ondersteuning gebruiken [/edit]

Laatst bewerkt:
Re: @ tanja

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Bedoel je niet:

Code:
 Format c: s

Nope:) Ik bedoelde het op dezelfde manier als Maestro12.

Als je sys c: doet, dan worden de systeembestanden van de diskette op de C schijf gezet, waardoor je dus van de harde schijf kunt opstarten en kom je in Dos terecht.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan