me naast xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stigter

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 jul 2001
Hoi,
even gauw vraagje
ik werk nu met xp, wil hiernaast ook me zetten (effe om te proberen of bluetooth daar wel werkt)

Kan ik zonder problemen (en dus ook automatisch multiboot) me naast xp installeren?

Weet dat het niet met win98 gaat, wellicht wel met me.

Het kan naar mijn idee alleen als je eerst xp formatteerd en dan eerst ME installeerd en daarna xp.

En dat wil ik juist niet doen!
Dan kan ik net zo goed weer eerst win98 en daarna xp installeren. Was van mening dat het met windows me wel kon.
jammer helaas

Heel misschien kan het met partition magic maar daar ben ik niet van overtuigd.

Het probleem is dat de master boot record van de systeemschijf waarschijnlijk aangepast moet worden, zodat de pc weet dat er naast xp ook me op staat.

Je kunt het proberen door de boot.ini aan te passen, maar of dat voldoende is weet ik niet. Je blijft denk ik met dat probleem van de mbr zitten.

Mischien dat dan een commando als fixboot of fixmbr wel werkt vanuit xp.

mm.
Volgens mij kan het niet via pm,
ME moet eingelijk op de 2e hd komen als multiboot. Volgens mij installeert hij automatisch op de c-schijf zodat hij dan xp overschrijft!
Ik heb weleens gelezen dat je je de mbr weer kan repareren, maar of dit gaat lukken?

Denk dat ik dan maar niet me ga installeren..
(btw, ik werk via ntfs, dit word toch niet ondersteund door me? Of wel?)

In ieder geval bedankt voor de antwoorden
:thumb:

bedankt m@rio,

de link is denk ik wel wat ik nodig heb.
Mijn plan is deze.
met pm7.0 een partitie erbij zetten op mijn 2e hd, daar win me op installeren en dan zorgen dat ik weer multiboot krijg..

Misschien simpel maar:
kan ik de 1e hd loskoppelen, op 2e (op secundaire ide, als master) win me installeren en dan weer de 1e vastkoppelen.
Dan lijkt mij dat ik via xp ook een multiboot kan aanmaken? Of zit ik fout?

Dat gaat dus niet,
had de primaire hd losgekoppeld, mijn 2e hd als primairi ingeschakeld.
Op de een of andere manier zegt hij: su fout, schiet lekker op.
Oke, denk ik, dan maar alles terug zetten, even mijn ntfs schijfje omzetten naar fat32 en moet lukken.
Ook hier de fout error 1680...

Hoe ontstaat deze fout? Ik heb systeemherstel uitgeschakeld!!
En kan ik als ik win me installeer aangeven dat hij NIET op de c schijf geinstalleerd moet worden?

Hoi,
is toch gelukt,
ik heb nu op mijn primaire master hd xp staan,
en op secundaire master hd me...

Wie kan in notepad voor mij bootsequen maken
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Er moet dus bij staan windows me, hij staat op partition l, op secundaire hd...
loop te zoeken hier op helpmij, maar kan het niet vinden..

Moet hij zo worden dan?
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
l:\="Microsoft Windows ME"

Uit de eerder gegeven link:

Repairing the Windows® XP Boot Loader

1) Create a Win98/Me Startup Disk
2) Create a Notepad file with the following entries, exactly as shown:

L 100 2 0 1
N C:\BOOTSECT.DOS
R BX
0
R CX
200
W
Q

3) Save the file to the Win98/Me Startup Disk as READ.SCR
4) Boot the computer with the Win98/Me Startup Disk and at the A: prompt type

DEBUG <READ.SCR

Steps 1 - 4 create the BOOTSECT.DOS file needed to boot Win98/Me. For your convenience, you can download READ.SCR here. I suggest you use right click and Save As. You may need to use the ATTRIB C:\BOOTSECT.DOS -S -H -R command if BOOTSECT.DOS already exists and you get an error when trying to recreate it.

5) Configure your computer to boot from the CD drive. This is done in the BIOS, or your computer may offer the option at startup if it detects a bootable CD. Consult your computer's manual for more information. If your computer does not support booting from CD-Rom, you should also be able to boot with a 98/Me Startup disk, and run WINNT.EXE from the I386 folder of your XP CD.
6) Insert your XP CD and boot from it.
7) You'll see some files being copied, then you'll be presented with a choice of installing or
repairing an existing installation. Choose Repair.
8) You'll be asked which XP installation you want to log into. Enter 1. There is usually only
one installation.
9) You'll be prompted for the Administrator password. For Home, the default password is blank, so just hit Enter. For Pro, enter the same password you did during setup for the Administrator account (this is not the same as the password for an Admin level account. It must be the Administrator account password).
10) At the C:\Windows prompt, type FIXBOOT. You'll be prompted to confirm. Do so.
11) When FIXBOOT is finished, remove the XP CD and type EXIT and the machine will reboot.
Reconfigure your computer to boot from the hard drive if necessary.

You will now get the XP Boot loader with your choice of operating systems.

Heb je dit al gedaan?

M@rio,

Dat wil ik best doen, maar xp staat nog steeds op ntfs, omdat ik dat niet gewijzigd krijg (zie voorgaande post)
en krijg ook foutmeldingen met bootmagic omdat het een ntfs schijf is.
Kan ik dit dan zomaar doen?

of kan ik gewoon simpelweg de cd van xp erin stoppen, en daar aangeven fix boot??

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen aangezien ik het zo nog nooit gedaan heb

Vandaar,
ik weet dat er hier iemand op helpmij rondloop die het wel weet.. hoopte dat hij deze vraag zou zien..

heb jij wellicht ook een multiboot?
zoja, zou je je boot.ini kunnen plaatsen, word ik misschien wat wijzer van

Is het niet zo dat WinME net zoals Win98 op de c partitie geinstalleerd moet worden?

Sorry stigter,

Maar ik heb op geen enkele pc meer een dualboot

Dat hoop ik niet lex,
heb gelezen dat hij op een aktieve schijf moet staan, hij staat als eerste op de 2e hd....

Gevonden,
Vaat is degene die het makkelijk schrijft, nu nog hopen dat hij on line is en het mij kan vertellen!!
(zie boot.ini

Hoewel het in deze situatie wel mogelijk is om een dualboot te maken met de WinXP bootmanager, denk ik toch dat het eenvoudiger is om dit met BootMagic te doen. Ik neem aan dat beide installaties op een primaire partitie staan (moet wel zo zijn). En dus kun je BootMagic installeren en hiermee beide installaties booten. Aangezien je Partition Magic hebt, neem ik aan dat je ook BootMagic hebt? Deze vanuit WinME wel moeten werken.

Het alternatief is om de procedure voor het maken van BOOTSECT.DOS uit te voeren. Maar dat is nog best lastig, omdat je WinME op de 2e HDD staat. Het zou nog eenvoudiger zijn om een kleine partitie aan het begin van je 1e HDD te zetten (FAT32) en van daaruit de zaak te laten booten.

Laatst bewerkt:
Binairy,
zoals je kan lezen heb ik al met bootmagic geprobeerd te werken.. of moet ik opnieuw pm installeren?

Geplaatst door Stigter

Dat wil ik best doen, maar xp staat nog steeds op ntfs, omdat ik dat niet gewijzigd krijg (zie voorgaande post)
en krijg ook foutmeldingen met bootmagic omdat het een ntfs schijf is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan