• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

mediaan in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKingma

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2015
Berichten
94
zoeken op 'mediaan, draaitabel' levert enkele oude draadjes waar ik helaas mijn antwoord niet vind...

In bijgevoegd voorbeeldbestand staat een draaitabel met in de waarden: aantal en gemiddelde. Daarnaast zou ik ook nog graag de mediaan willen. Ik gebruik Office 365. Ik begrijp uit de oude draadjes dat de mediaan niet in de draaitabel berekend kan worden (wat ik heel vreemd vind, maar kennelijk zij het zo, nog steeds?). Wat kan ik doen om hem toch te krijgen?
Natuurlijk is dit bestand vereenvoudigd, de draaitabel berekent nu het totaal over alle scholen, maar ik wil ook de mogelijkheid hebben per school een uitsplitsing te maken, oftewel in rijen eerst 'school', dan 'start geldigheid (jaar)', en vervolgens in de waarden aantal, gemiddelde en mediaan van de leeftijd.
 

Bijlagen

  • voorbeeldmediaanleeftijd.xlsx
    15,2 KB · Weergaven: 41
berekening mediaan wordt niet uitgevoerd

ziet er geweldig uit... als het zou werken. Power Pivot geïnstalleerd, maar als ik vervolgens een 'nieuwe meting' invoer, met de formule =MEDIAN([lft in mnd]), dan wordt deze niet berekend. Klik ik op "formule controleren" dan zegt hij dat er geen fouten zijn, klik ik vervolgens op "OK" ten teken dat hij moet gaan rekenen, dan zegt hij: De bewerking kan niet worden uitgevoerd omdat een andere bewerking in behandeling is. En het was mijn eerste berekening... wat is er dan nog in behandeling???

zonder hulp kom ik dus niet verder, frustrerend, want nu ik weet dat het kan wil ik het ook kunnen.
 
Beste Frans, dank je, ik geloof dat ik de linkerkant (AGGREGAAT) snap, hoewel volledig nieuw voor mij. De uitkomst van 10 boven de tabel is de mediaan over alle waarden.
Rechts kan ik het niet volgen. KUBUSWAARDE geeft vast input aan het tabelletje eronder, om de mediaan binnen elke categorie te berekenen. Wat daar gebeurt kan ik echter niet volgen. Is het mogelijk dat je jouw acties toepast op mijn eerder gegeven voorbeeldbestand en met iets meer uitleg? Dan hoop ik dat ik daarna wel de vertaalslag naar mijn werkelijke data kan maken.
 
Die aggregaat is een gewone excel formule en dient alleen maar als controle. Filter de tabel maar op Categorie = "a" dan moet aggregaat hetzelfde geven als in de draaitabel.
Verder heb ik - neem ik aan - precies hetzelfde gedaan als jij in #4:
- van de gegevens een tabel gemaakt (moet je altijd doen)
- de tabel toegevoegd aan het Datamodel (op tab Power Pivot)
- de meting MijnMediaan toegevoegd aan het datamodel (tabblad Power Pivot)
- de draaitabel gemaakt (met verbinding naar het datamodel en niet naar de tabel)
Als je deze stappen zelf kunt doorlopen dan kun je het ook toepassen in je eigen werkmap.

Kubuswaarde is een Excel kubus-functie waarmee je één meting (measure) uit het Datamodel (=Kubus) kunt halen.

Welkom in de wereld van Power BI!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan