• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Mediaan met meerdere condities

Status
Niet open voor verdere reacties.

paul71666

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2012
Ik heb een reeks van meetwaardes voor verschillende producten en een kolom waarin is aangegeven of deze goedgekeurd zijn ( first time right) of bijv afgekeurd.
Ik wil graag de mediaan van de meetwaardes van een bepaald product hebben die goedgekeurd zijn voor elk product. Het gemiddelde en st dev lukt mij met DBGEMIDDELDE en DBSTDEV maar er is geen DB mediaan functie .Iemand een oplossing? Hoor graag!
Paul

Bijlagen

Welke versie van Excel gebruik je?

En ken je de functie AANTALLEN.ALS, GEMIDDELDEN.ALS e.d. Dan hoef je ook niet met die rare constructies te werken zoals in G4 en H4.

Zie bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank

Dank Alexcel, nee ik kende aantallen.als / gemiddelden.als niet . Ik ga er mee aan de slag. En matrix functies had ik ooit wel van gehoord en ga ik dus nu ook leren.
Ik heb Office 2013
Nieuwsgierig: ik zie dat de A2:A10000 gebruikt . Waarom bij matrixfuncties niet A:A en wel bij aantallen.als? (het betreft in ons bedrijf een Excel bestand dat in een jaar zo 25.000 regels kan worden in een jaar)
Ik hou je in deze thread op de hoogte als t gelukt is
Paul

Het maakt op zich niet uit, maar bereik A:A bestaat uit meer dan een miljoen rijen. Dat kan wel eens traaaaaaaaggggg worden, bijvoorbeeld bij een matrixfunctie.

Daarom is het in het algemeen beter om wat kleinere bereiken te nemen, hoeft Excel minder te rekenen.
Zou dus eigenlijk ook beter zijn om het bereik wat in te perken bij de functies GEMIDDELDEN.ALS en AANTALLEN.ALS.
Maar zolang het maar 1 functie is merk je het niet echt. Mocht je heel veel functies hebben ga je het zeker merken.

Succes ermee.

Laatst bewerkt:
Aanvullende vraag

En zoals altijd leidt de ene vraag naar de andere....

Allereerst, dank , het werkt met MEDIAAN en STDEV matrix functies

Nu zou ik ook graag alleen die meetwaarden in een bepaalde periode tussen begin en eindperiode willen hebben, zie bijlage, maar t criterium in AANTALLEN.ALS krijg ik niet aan de praat met operators zoals < of < . Ik wil dit alleen voor aantallen, dus hoeft niet voor mediaan of stdev

Bijlagen

Bijv. voor totaal aantal:
Code:
=AANTALLEN.ALS(B:B;G4;E:E;H4;A:A;">="&$I$1;A:A;"<="&$I$2)

Gelukt

Ik zat al te stoeien met apostroffen en wist de werking van ampersand & niet. Top! Alles opgelost en werkend.
Alles nu in orde voor verbeterde kwaliteitsrapportages in onze fabriek van verf en klei voor kinderen.
PS: Heb je kinderen? Zo ja, welke leeftijd en mag ik je dan knutsel cadeautje toesturen?
p.salverda@havo.com
Groet, Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan