• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Medicatie opvolging

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

derockere

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2011
Ik wilde een Excel lijstje maken om mijn medicatie op te volgen. Maar ik zit geblokkeerd!
In bijgevoegd medicatie schema kan men zien dat er twee verscheidene medicaties moeten ingenomen worden. De ene dag die van 5 mg, de volgende van 4 mg.
De bovenste rij bevat de korte omschrijving, in de tweede rij staat het aantal voorgeschreven capsules, in de derde rij komen het aantal resterende capsules te staan.
Dus B3=B2-B4-C4 in dit geval. de volgende data daarop volgende wil ik graag dat het aantal ingenomen capsules van B3 wordt afgetrokken. Ik ben jammer genoeg maar aan de eerste stap geraakt.
Kan er me iemand op het juiste spoor zetten?

Bijlagen

Hallo,
Zou dit helpen?
In B3
=B2-SOM(B4:B45)

Opmaken als tabel zou beter zijn voor een dynamisch bereik

Of zo iets in bijlage?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bekijk dit eens.

=IF(OR(TODAY()<A4;ISEVEN(DAY(A4)));"";1)
=IF(OR(TODAY()<A4;ISODD(DAY(A4)));"";1)
=B2-SUM(B5:B45)

Bijlagen

Of zo, door gebruik te maken van een tabel moet je nooit iets veranderen aan uw formule

Bijlagen

Excuseer me, ik ben een ietwat onduidelijk geweest in mijn explicatie.
De kolommen B+C omvatten inname 4 mg B=ochtend en C= avondinname.
D+E is voor 5 mg.
Ik heb ondertussen het excel-lijstje aangepast, zie bijlage.
Hier wordt B3 dus B4. In B4 komt een aflopende waarde te staan, afhankelijk van de inname per datum.
Dus als ik 6 september heb bereikt zou in B4 het resultaat +/- 40 minder zijn.
Sorry voor mijn onduidelijkheid!

Bijlagen

De vraag die bij mij opkomt is of dit een voortschrijdende inventaris moet worden met tussentijdse aanvulling van de medicatie want dan wordt de opzet wel totaal anders.

popipipo, jou oplossing met even en oneven gaat mis bij de overgang van juli naar augustus omdat zowel 31 juli als 1 aug oneven zijn, zelfde probleem met dec en jan (en in schrikkeljaren met feb mrt)

Maar als je de DAG() functie eruit haalt en dus de hele datumwaarde test gaat het wel altijd goed.

=ALS(OF(VANDAAG()<A20;IS.EVEN(A20));"";1)

=ALS(OF(VANDAAG()<A20;IS.ONEVEN(A20));"";1)

Bijlagen

• 1722168181416.png
    1722168181416.png
    4,8 KB · Weergaven: 1
Nog eens de vraag gelezen en mogelijk maken wij het wat te ingewikkeld.
Ik denk dat je gewoon zelf elke dag een 1 wil invullen op de juiste datum en dat je bij elk nieuw recept weer opnieuw begint met de tellingen.

Ik heb daarom de volgende aanpassingen gemaakt .
- in A2 een startdatum van dit recept ingevuld.
- 70 rijen een datum gegeven. Dat moet genoeg zijn voor een recept van 60 tabletten x 2 per dag en evt wat restvoorraad
- De datums in kolom A zijn allemaal vervangen door een formule zodra je in A2 de startdatum wijzigt veranderen allen datums zodat je steeds per recept van 60 tabletten een nieuwe lijst krijgt.
Je moet dan alleen de gevuld cellen met 1 leegmaken de datums wijzigen vanzelf.
- In F4 heb ik een ALS formule gezet dat als 1 van de tellers onder de 15 komt dan komt de tekst "medicijnen bestellen"

De formules op rij 4 zijn vervangen met een somformule waardoor alle 70 rijen ineens geteld worden
in B4 staat: =B2-SOM(B5:C74)

Bijlagen

Of met een extra aankoopkolom, aangepaste formules in B3 en E3 en wat VO in dezelfde cellen om het bereiken van een kritieke voorraad aan te duiden.

Bijlagen

Dag geeft de dag van het jaar aan (begint bij 1 eindigt bij 365) dus je hebt alleen een probleem met de overgang van het jaar, maar vaak begin je dan ook met een nieuwe file en je hebt dan dus geen probleem.

Nee hoor, de DAG() functie geeft een getal tussen 1 en 31. De dag van de maand, niet de dag van het jaar..
1722180689111.png

je hebt gelijk sorry
Dan werkt jou formule uit #9 beter.

Nog eens de vraag gelezen en mogelijk maken wij het wat te ingewikkeld.
Ik denk dat je gewoon zelf elke dag een 1 wil invullen op de juiste datum en dat je bij elk nieuw recept weer opnieuw begint met de tellingen.

Ik heb daarom de volgende aanpassingen gemaakt .
- in A2 een startdatum van dit recept ingevuld.
- 70 rijen een datum gegeven. Dat moet genoeg zijn voor een recept van 60 tabletten x 2 per dag en evt wat restvoorraad
- De datums in kolom A zijn allemaal vervangen door een formule zodra je in A2 de startdatum wijzigt veranderen allen datums zodat je steeds per recept van 60 tabletten een nieuwe lijst krijgt.
Je moet dan alleen de gevuld cellen met 1 leegmaken de datums wijzigen vanzelf.
- In F4 heb ik een ALS formule gezet dat als 1 van de tellers onder de 15 komt dan komt de tekst "medicijnen bestellen"

De formules op rij 4 zijn vervangen met een somformule waardoor alle 70 rijen ineens geteld worden
in B4 staat: =B2-SOM(B5:C74)

Ik heb zojuist je lijst gedownload. Dit is de oplossing voor mijn probleem!
Bedankt!!

als er geen bijkomende vragen zijn vergeet dan niet, in uw eerste post, de vraag als opgelost te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan