Medion Akoya p5360 D MD8819 C schijf loopt vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

robertrobertoe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jun 2013
Hallo,
Ik heb een Medion Akoya P5360D MD8819 pc.
De C-schijf (boot) van ca. 60 gb loopt vol. De D-schijf (data) is 2 Terabyte groot, maar standaard wordt alles op de C-schijf gezet.
Foto's, videobestanden etc. heb ik allemaal niet, dus daar kan het niet van komen. Ik internet alleen maar een beetje en speel af en toe een on line spelletje.
Toch loopt de C-schijf van ca. 60 gB vol. Windows office, windows 8 staan beide op de c-schijf.
Alle programma's die ik installeer worden automatisch op de c-schijf gezet.
Hoe kan ik dit oplossen? Volgens mij kan ik de C-schijf niet
vergroten.
Of moet ik het besturingssysteem Windows 8 op de D-schijf zetten?
Bij voorbaat dank voor reacties.
Robert

Je kunt bij het installeren een de directory (de map/harde schijf) kiezen waar hij geinstalleerd worden dus dat hij op de andere schijf geinstalleerdt wordt. Heb trouwens exact hetzelfde.

Bedoel je Windows 8?
Zo ja, hoe moet ik windows 8 dan herinstalleren? hij stond al voorgeprogrammeerd op deze computer..

Ik installeer overigens geen nieuwe zaken meer, maar toch komen er per week enkele gebruikte gigabytjes op de C schijf bij.

Ik heb vanwege een volle C schijf al 1 keer eerder alles gereset en ben van vooraf aan begonnen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat het probleem is, dat ook jouw internet data (cookies, TEMP bestanden, geschiedenis, etc) op je C schijf wordt geplaatst. Als je een regelmatige surfer bent, zal de schijf inderdaad sneller vol lopen.
Wat mogelijk is om te doen, is de TEMP map te verplaatsen naar je data schijf. Zie deze url.

Wat ook een groot nadeel is, dat de updates van Windows ook op de C schijf worden bewaard. Met het programma TreeSize kan je bekijken welke mappen de meeste data bevatten.

Ook misschien af en toe CCleaner gebruiken. Die haalt al je tijdelijke internetbestanden weg enz. Wel goed kijken wat je wel en niet weg wil hebben...

Het gebruiken van CCleaner, is maar een tijdelijke oplossing. Het is sowieso verstandig om CCleaner te gebruiker, ongeacht de hardeschijf grootte.
Wat goed is om te zoeken in bijv. Google, is hoe Windows op SSD te draaien. Op veel sites worden tips geven daarover, een SSD bevat meestal ook weinig schijfruimte. Linkje

Het gebruiken van CCleaner, is maar een tijdelijke oplossing. Het is sowieso verstandig om CCleaner te gebruiker, ongeacht de hardeschijf grootte.
Wat goed is om te zoeken in bijv. Google, is hoe Windows op SSD te draaien. Op veel sites worden tips geven daarover, een SSD bevat meestal ook weinig schijfruimte. Linkje

Bedankt voor de info tot nu toe.
Ik ben niet thuis in computers en zie een computer als een gebruiksvoorwerp die het gewoon zou moeten doen, net zoals een televisie: die hoef ik toch ook niet te programmeren en aan te passen voordat die het goed doet?

Te bizar voor woorden dat als ik een computer koop en vervolgens normaal gebruik, ik problemen krijg en allerlei kunstgrepen uit moet halen om hem gewoon te laten werken. Ik ben daar niet in thuis en denk dat ik deze maar moet verkopen om vervolgens een simpelere moet aanschaffen.
Ik ga hier niet uitkomen vrees ik.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan