Medion laptop zwart scherm, laptop start wel op.

Status
Niet open voor verdere reacties.

delsey

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2008
Hallo allemaal,

Ik heb een lastig probleem. Ik had gisteren een tijd aan mijn verslag gewerkt, totdat de laptop het begaf. Ik kreeg eerst een wit scherm en later toen ik de laptop uitdeed en weer probeerde aan te doen kreeg ik een zwart beeld. De laptop wil wel opstarten, maar ik krijg gewoon een zwarte beeld. Ook gebeurt het vaak als ik de aan/uit knop druk dat hij aan gaat en direct weer uit (net alsof een auto die niet wil opstarten, omdat zijn accu leeg is).

Ik heb het bestand wel op de laptop opgeslagen en zou graag deze ook weer willen hebben. Ik had gebeld naar diverse computer bedrijven hier in de buurt, maar ze vragen allemaal boven de 50 euro voor het overzetten van de bestanden van de harde schijf. Dat vind ik te duur.

Het gaat om een Medion MD96414 met windows vista erop. Laptop is ongeveer 5 jaar oud. 1 jaar geldeden was de hardeschijf vervangen.

Wat kan dit probleem zijn? En hoe kan ik weer aan mijn bestand komen?

Net geprobeert, maar helaas tevergeefs. De laptop start wel op, maar niet genoeg. Ik heb het gevoel of alleen het ventilator draait.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oei, ik vermoed een defecte videokaart zoals je het probleem omschrijft.

Ondanks dat je laptop 5 jaar oud is, heeft deze wel al een zogenaamde SATA aansluiting voor de harde schijf. Dit betekend dat je hem zonder enige moeite aan zou kunnen sluiten op een vaste pc die ook beschikt over SATA aansluitingen (elke courante pc die niet ouder is dan 8 jaar ofzo heeft wel SATA). Aansluiten op een andere pc zal je de mogelijkheid geven om je bestanden uit te lezen. Hiervoor moet je de harde schijf uiteraard eerst uit je laptop halen.

Eventueel kun je ook een losse externe harde schijf behuizing kopen en daar je harde schijf in schroeven. Dan kan je middels usb de schijf uitlezen op een andere pc/laptop

EDIT: even een kleine toevoeging. Je hebt ook zulke dingen om je harde schijven uit te kunnen lezen, maar er zijn uiteraard ook goedkopere oplossingen. Voorbeeldje

Laatst bewerkt:
Dankje wel voor je reactie. Hoe kun je testen of het werkelijk je videokaart is?

Het feit dat het aansluiten van een extra monitor geen beeld geeft, sluit uit dat het aan het beeldscherm van de laptop ligt. Voor de rest kun je weinig doen om uit te sluiten of het daadwerkelijk de videokaart is, maar zoals jij het beschreven hebt wijst dit wel op een defecte videokaart.Tevens zou het mogelijk zijn dat het moederbord van de laptop kapot is, maar daar wijzen de symptomen niet naar.

Videokaarten bij laptops zitten in de meeste gevallen geïntegreerd op het moederbord, wat dus zou betekenen dat je het gehele moederbord van de laptop zou moeten vervangen. Dit is zeer prijzig als je dat laat doen, denk aan 200-400 euro voor de totale kosten (moederborden voor laptops zijn zeer prijzig!). Dit is naar mijn mening de laptop niet meer waard en het wordt dan ook helaas tijd om een nieuwe laptop aan te schaffen.

Mijn advies is dus om met behulp van een andere pc/laptop de data uit te lezen, eventueel met een hulpmiddel zoals aangegeven. De harde schijf kan je eventueel bewaren, juist ook omdat je aangaf dat deze nog niet zo oud is. Eventueel kun je enkel een externe harde schijf behuizing kopen om daar je harde schijf in te stoppen en deze achter de hand te houden voor backups.
Eventueel kun je dan nog het werkgeheugen en de processor eruit halen en los verkopen, of het geheel min de harde schijf verkopen op marktplaats. Dan vang je er nog wel iets van 50-70 euro voor denk ik. De harde schijf zou je eventueel ook kunnen verkopen, maar dan adviseer ik je de harde schijf zeer goed te wissen (meerdere malen met random data laten overschrijven en tot slot 1 x alleen maar 0en naar laten schrijven).

Inderdaad dat is te duur. Dan kun je beter een nieuwe laptop kopen. Ik ga proberen de hardeschijf eruit te halen en deze in een andere computer te steken, om de bestanden eraf te halen.

Het werkgeheugen en processor probeer ik los te verkopen.

In ieder geval bedankt voor je reacties :)

@delsey,

Ik heb een paar quotes verwijderd van je, indien je direct reageert is het niet nodig om quote te gebruiken.

Koop gewoon een behuizing voor je harde schijf en stop hem daarin zoals al eerder gemeld.
Ze zijn er al vanaf een euro of 9.
Zie ook hier .

Hallo

Dit model laptop , met deze ouderdom en deze symptomen , zo goed als zeker een v/h motherboard losgekomen chipset/g.p.u.

Oorzaak , vermoedelijk stofophoping in de heatpipe radiator.

Deze laptop op regelmatige basis eens stofvrij maken had dit kunnen voorkomen.

Dit :

http://www.benl.ebay.be/itm/USB-2-0...t=US_Drive_Cables_dapters&hash=item41572e5197

Kun je gebruiken om de data over te zetten op een andere p.c.

peter

Dus het kan ook een losgekomen chipset zijn ipv de videokaart?

Hoe kan ik dit controleren of het een losgekomen chipset is? Een jaar geleden was ook de batterij vervangen van de laptop, toen was de laptop helemaal opengemaakt en ook schoongemaakt. Ik weet niet of dit door de stof komt...

Trouwens heb ik het bestand weer, ik kon zo'n hardeschijf behuizing lenen van een kennis :)

Hallo

"Dus het kan ook een losgekomen chipset zijn ipv de videokaart?" --> zoals reeds eerder vermeld : met deze symptomen , en dit model/ouderdom , is dit zo goed als zeker de oorzaak.

"Een jaar geleden was ook de batterij vervangen van de laptop, toen was de laptop helemaal opengemaakt en ook schoongemaakt" --> na 4 jaar de eerste maal zuiver gemaakt , is lang.

Voor hetzelfde geld , was/is de thermisch geleidende pasta versteend , en toen niet vervangen.

"Het werkgeheugen en processor probeer ik los te verkopen." --> verkoop de laptop als defekt , voor ruilonderdelen , op e-bay , uiteraard mits vermelding v/h defekt.

Zul je zeker meer voor krijgen.

"Hoe kan ik dit controleren of het een losgekomen chipset is? " --> 100% uitsluitsel heb je slechts indien je deze een "reflow" geeft.

Meestal lukt het bij dit model niet , omdat de chipset door de fabrikant te enthousiast is vastgelijmd met speciale lijm.

Mocht dit lukken , dan zal het in dit geval zeker geen definitieve herstelling zijn.

Een dergelijke (mislukte?) interventie doet de motherboard waarde zakken tot nul , en deze laptop dan nog in z'n geheel proberen te verkopen ???

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan