Mee veranderen records uit 2e tabel in tab van tabbesturingselement

• Onderwerp starter Onderwerp starter IsR
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

IsR

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2015
Goedendag,

Ik heb een formulier gebaseerd op tabel Contactpersonen: fContact.
Hierop heb ik een tabbesturingselement geplaatst om de velden van de tabel Contactpersonen te rubriceren en overzichtelijk te tonen.
Dus tab: adresgegegevens, tab contactinfo, tab opmerkingen, tab documenten etc.

Op de tab documenten moeten de documenten gekoppeld aan een contactpersoon zichtbaar zijn.

In een tabel Documenten wordt per document aangegeven bij welke contactpersoon het document hoort door het invullen van een contactID.

Op het tabbesturingselement heb ik nu wel de documenten zichtbaar, maar als ik door contactpersoonrecords op het formulier blader, veranderen de getoonde documenten niet mee.

Dus document 1,2 en 3 horen bij contactpersoon1.
Aan contactpersoon 2,3,4 en 5 zijn nog geen documenten gekoppeld. Het veldje op de tab Documenten moet dus leeg worden. Dit gebeurt niet.
De documenten van alleen contactpersoon1 worden ook bij de andere contactpersonen getoond. Dat mag niet.
Hoe los ik dit op?

Heb je voor de documenten wel een apart formulier gemaakt? Zo nee: dat dan eerst doen :). Liefst een doorlopend formulier, want dat toont het mooist. Ga verder met stap 2: zorg ervoor dat het subformulier is gekoppeld op basis van het ContactID. Dat ontbreekt namelijk vermoed ik nog in je opzet. Als dat gebeurt is, dan zie je alleen de documenten die bij de betreffende persoon horen. Sterker nog: als je dan een document toevoegt, is dat gelijk aan de persoon gekoppeld; Access vult namelijk zelf het ContactID in.

Ja, toevallig had ik al een formulier voor documenten gemaakt.
En was ook ik inmiddels met subformulieren aan de gang gegaan, conform de stappen die jij aangeeft.

Maar ik loop hierbij toch tegen wat dingetjes aan:
1- in fDcoumenten blader ik met zelf gemaakt knoppen door de documenten records. Ook al is het een doorlopend formulier, je ziet per klik slechts 1 record (wat tot nu toe ook de bedoeling is).
Dus de bladerknoppen mogen zichtbaar blijven.
In fDocumenten heb ik ook knoppen gemaakt om een nieuw document toe te voegen omdat er ook documenten ingevoerd moeten kunnen worden die niet speciaal aan een contactpersoon gelinkt hoeven te zijn.

fDcoumenten zal ook "los" gebruikt worden, zonder dat fContactpersonen geopend hoeft te worden.

De "toevoeg"knop mag dus op de tab Documenten in fContactpersonen NIET zichtbaar zijn. Maar als ik van die knop de eigenschap op NIET zichtbaar zet, worden ze ook "onzichtbaar" op mijn losse formulier
fDocumenten, dat is niet de bedoeling.

2-Als ik fDocumenten als subformulier invoeg op de tab Documenten in fContactpersonen, vraagt Access welke naam ik het subformulier wil geven. Als ik een andere naam opgeef, is dit nieuwe subformulier vervolgens
niet zichtbaar in het navigatiedeelvenster (dus ik kan ook die knoppen alleen in het subformulier niet verbergen omdat ik dat niet apart kan bewerken). Hoe kan dat?

Update:

In navolging van de voorgestelde stappen, heb ik in plaats van het formulier fDcoumenten te gebruiken een query als basis voor het subformulier gebruikt.
Op dit nieuwe subformulier heb ik alleen de recordblader knoppen toegevoegd en de rest weggelaten.
Het lijkt nu te werken. Ik test het nog even verder uit voordat ik mijn vraag op "opgelost" zet.
Mochten er nog aanvullende opmerkingen van toepassing zijn, houd ik me tussentijds aanbevolen.

Edit: werkt toch nog niet.
Als ik koppel op ContactID, zie ik geen documenten bij de verkeerde contactpersoon, maar kan ik niet bladeren door de documenten van een contactpersoon.
Haal ik de koppeling weg, blijven de documenten bij de verkeerde contactpersoon zichtbaar (logischerwijs).
Alleen het hoofdveld koppelen op ContactID, werkt ook niet.

Laatst bewerkt:
Koppelen doe je altijd op twee velden. Anders krijg je het equivalent van een reddingsboei naar een drenkeling gooien zonder touw... Of een anker zonder ketting :). Dus je moet altijd twee velden koppelen. En dan zou het toch echt moeten werken. Ik ben wel blij te lezen dat je van je oorspronkelijke (enigszins onzalige) idee bent afgestapt:
- In fDocumenten heb ik ook knoppen gemaakt om een nieuw document toe te voegen omdat er ook documenten ingevoerd moeten kunnen worden die niet speciaal aan een contactpersoon gelinkt hoeven te zijn.
- fDcoumenten zal ook "los" gebruikt worden, zonder dat fContactpersonen geopend hoeft te worden.
Doe dit nooit, want je haalt jezelf altijd problemen op de hals. Zelfs als het goed zou werken, kost het vele malen meer tijd dan om van een werkend zelfstandig formulier een nieuw werkend subformulier te maken; dat is een kwestie van minuten. Jouw idee kost een paar uur. Is het dat waard? Ik kan die tijd wel beter besteden :).
Waarom niet gewoon dezelfde bron (ik neem aan de tabel [Documenten]) gebruikt voor het subformulier? Het subformulier is toch gekoppeld, dus je ziet exact die records die je wilt zien. Bladeren op een subformulier met aparte knoppen terwijl je de overige records gewoon ziet staan en waar je met de schuifbalk doorheen kunt scrollen vind ik trouwens ook enigszins overbodig, om het heel netjes te zeggen :).

Nou, terug naar de tekentafel.....
Op basis van tDocumenten inderdaad een nieuw (doorlopend) formulier gemaakt dat wèl eruit ziet zoals ik wil (eerder kreeg ik de layout niet netjes, daarom wilde ik 1 record zien en dan kunnen bladeren).
Dus uiteindelijk geen bladerknoppen op subformulier meer noodzakelijk.
En het lijkt weer te werken.

Laatste probleempje: Als ik op fContactpersonen (enkelvoudig formulier, waar dus documenten als aparte tab middels het subformulieren worden getoond) de navigatieknoppen en recordkiezers verberg, kan ik niet meer door de contactpersonen records bladeren. Op dit formulier heb ik zelf bladerknoppen gemaakt, maar die werken dus niet meer).
Bron formulier is de tabel contactpersonen.

Gekke functionaliteit: Als ik een nieuwe knop toevoeg met in het click_event de standaard record navigatie: Volgend Record, ik klik 1x op de nieuwe knop, dan doen mijn eigen knoppen het wèl. RaRa???

Op dit formulier heb ik zelf bladerknoppen gemaakt, maar die werken dus niet meer.
Dat is vreemd, want bladerknoppen op een hoofdformulier zijn behoorlijk standaard. Ik zou ze dan even opnieuw maken.

Weet niet waar het door gekomen is, maar na een aantal keer opnieuw knoppen maken, verwijderen, kopiëren uit werkende formulieren en aanpassen....lijkt het probleem veroorzaakt te worden door het niet tussentijds afsluiten van het formulier.
Na het opslaan van de wijzigingen, opnieuw openen, lijkt alles weer te werken........:confused:

Als alles nog steeds werkt, mag je de vraag op <Opgelost> zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan