meekijken op netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

netwerker001

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jul 2008
hoi,

ik zit op een netwerk met andere gebruikers. dit is een beveiligd netwerk want ik heb hiervoor een sleutel moeten invoeren, kan er nu een andere netwerk gebruiker/beheerder kijken wat ik doe? zoals internetbankieren, beveiligde sites voor werkc etc. zoja, wat kan deze allemaal zien?

alvast bedankt

die andere gebruiker kan niks zien wat jij doet.

ligt er aan waar.....beheerder in een bedrijfsnetwerk....die kan al je documenten zien...maar kan niet zien dat jij aan het internet bankieren bent.
Of er moet iets als remote administrator of vnc geïnstalleerd zijn.

die andere gebruiker kan niks zien wat jij doet.

Ik vind dat je niet kan stellen dat de andere gebruikers niks kunnen zien.
Als je helemaal niet weet hoe het netwerk in elkaar steekt dan durf ik die bewering niet aan.

Als er een een simpele pc voor gezet is als een gateway dan heb je toch alle tools in handen om het verkeer in je netwerk te onderscheppen van MSN, mail, surf gedrag en alles wat je verder maar over de lijn jaagt te monitoren.

Ik zeg niet dat het zo is maar de mogelijkheid is wel degelijk aanwezig

dat zul je in een normaal netwerk niet tegen komen.....
waarom gebruikers banger maken dan nodig.....

@puppie, je hebt helemaal gelijk als het om een normaal/standaard netwerk gaat. Met een netwerk beheerder die gewoon zijn ding doet.

Het gaat mij dan ook niet om het bang maken het tegendeel hiervan het gaat om de bewustwording.

Er word te gemakkelijk over gedacht en ik kom in mijn dagelijkse beslommeringen dit soort dingen even iets teveel tegen om te zeggen "het valt wel mee".
Zeker als je praat over de zogenaamde "studenten(kamers) netwerken" ik moet zeggen die zijn erg vindingrijk.

Goede beveiliging in essentieel, https sites ( telebankeren e.d.) zijn sowieso al een stuk lastiger zo niet onmogelijk.

paar tips tot slot voor de zgn "studenten netwerken"

• Deel nooit je printers en bestanden (kost je heel veel inkt)
  • Zet een goede firewall op je pc ( bespaart je veel ellende)
  • Kijk zelf ook eens in je verkenner of jij bij anderen in/op hun pc kan komen. Omgekeerd gaat het waarschijnlijk net zo gemakkelijk.(dan weet je hoe het werkt)

hoi,

ik zit op een netwerk met andere gebruikers. dit is een beveiligd netwerk want ik heb hiervoor een sleutel moeten invoeren, kan er nu een andere netwerk gebruiker/beheerder kijken wat ik doe? zoals internetbankieren, beveiligde sites voor werkc etc. zoja, wat kan deze allemaal zien?

Een netwerkbeheerder kan zien met welke website je en verbinding hebt opgezet. Als die verbinding https://my.rabobank.nl/nogwat/ is, kan je wel raden wat de user aan het doen is.

Als je een beveiligd netwerk (VPN e.a.) opzet met een key of een cert, hangt het ervan af waar je die key of cert hebt opgeborgen. Een systeem- of netwerkbeheerder heeft immers op veel plaatsen toegang (homedir, backups etc.), en zou daarmee alsnog een leesbare sniff sessie kunnen doen. Of deze handelswijze van de beheerder netjes is, is natuurlijk een geheel andere vraag.

Enne.... "normale" netwerken bestaan niet.
:-)

Laatst bewerkt:
als je het niet vertrouwt doe je belangrijke dingen dan thuis zoals internetbankieren.
sommige systeembeheerders zijn niet te vertrouwen en dat zeg ik uit eigen ervaring.

Maar het echte meekijken kan op verschillende manieren, meestal met VNC (kijk in je processen lijst van je taakbeheer). Met RDP kan je niet tegelijk kijken want dan word de een uitgelogd (dan heb ik het over mstsc).

maar niet alleen het meekijken visueel is bedreigend den ook aan keylockers en die zijn meestal NIET te vinden in de processen lijst.

suc6

Met een packet logger kan je genoeg info over het netwerk verkeer verkrijgen. Ik heb me hierin verdiept voor en op school. Ben er toen ook achter gekomen dat er een makkelijk omweg was om gebruik te maken van WareZ-Programma's over het netwerk. :thumb:

En TS heeft geen belangstelling meer voor deze vraag.
Er komt geen reactie of bedankje....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan