meekijker opsporen

Status
Niet open voor verdere reacties.

computerleek1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 aug 2009
ik heb het vermoeden dat er iemand op afstand op mijn computer meekijkt maar hoe kan ik controleren of dit echt zo is?

Sluit alle Internet-georienteerde zaken af (MSN, Firefox/Internet Explorer, download programma's etc.)
Doe daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd /k netstat -ano > C:\connectielijst.txt
Open daarna C:\connectielijst.txt, en kijk naar Established verbindingen.
Kom je daar een vreemd ip-adres tegen (in dit voorbeeld: 82.82.82.82), doe daarmee dan het volgende:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k nslookup -type=ptr 82.82.82.82
Hopelijk kom je dan o.b.v. de teruggemelde internet-naam erachter waar het vandaan komt (meestal staat de providernaam er ergens in, en dan kun je beoordelen of het een thuis-adres is of een (gehackte) web-site etc.)

Succes,

Tijs.

ik ben waarschijnlijk erg dom maar ik heb vista erop zitten en heb bij zoeken ingevuld: cmd /k netstat -ano > C:\connectielijst.txt
maar ik krijg nu de melding:
toegang geweigerd
C:\Windows\system32>

moet ik het ergens anders invullen?

Sluit alle Internet-georienteerde zaken af (MSN, Firefox/Internet Explorer, download programma's etc.)
Doe daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd /k netstat -ano > C:\connectielijst.txt
Open daarna C:\connectielijst.txt, en kijk naar Established verbindingen.
Kom je daar een vreemd ip-adres tegen (in dit voorbeeld: 82.82.82.82), doe daarmee dan het volgende:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k nslookup -type=ptr 82.82.82.82
Hopelijk kom je dan o.b.v. de teruggemelde internet-naam erachter waar het vandaan komt (meestal staat de providernaam er ergens in, en dan kun je beoordelen of het een thuis-adres is of een (gehackte) web-site etc.)

Succes,

Tijs.

Ik merk dat je Vista hebt (je had dit niet vermeld...)

Ok, doe het volgende: Maak een snelkoppeling naar cmd.exe op je bureaublad.
Rechtsklik op die snelkoppeling, en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
In het geopende venster doe je dan (afgesloten door Enter): netstat -ano > C:\connectielijst.txt

Verder dan c:\connectielijst.txt doornemen op de zaken waar ik het over had, waarbij je Start -> Uitvoeren vervangt door [Windows-toets]r toetscombinatie

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Heb je eenmaal in C:\connectielist.txt de Established sessies doorgenomen, nslookup gedaan, en denk je inderdaad een mogelijke 'meekijk-programma' hiermee te hebben opgespoord, kijk dan in de laatste kolom van de Established-regel.
Er staat daar een zgn. PID (=process id). Schrijf die even op.
Wat er dan aan die PID hangt kun je achterhalen met:
1. Download en start Process Explorer
2. Zoek via de kolom PID het 'meekijk-programma' op, dubbelklik erop, en ga naar tabblad Image. Je weet dan waar het programma staat en hoe het heet, en wie het programma heeft uitgebracht.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan