• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meer dan 3 waardes nodig bij pictogrammenset voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diverene

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2015
Beste allemaal,

ik ben aan het stoeien :o met de pictogrammenset in de voorwaardelijke opmaak.
Ik heb namelijk 4 of 5 waardes die elk hun eigen (standaard) pictogram moeten hebben.
b.v. kleiner dan 0,9 = rood kruis
tussen 1,0 en 6,9 = oranje uitroepteken
tussen 7,0 en 9,1 = groene vink
vanaf 9,1 is rood kruis

De eerste 3 heb ik voor elkaar maar zou dus graag nog 1 of meer waardes willen toevoegen.
Als ik meerdere regels maak gebruikt Excel alleen de eerste regel en laat hij de rest weg. Ik kan een regel niet aanvinken bij "Stoppen indien waar". (wat doet dit eigenlijk?)
In de bijlage heb ik een voorbeeld staan met in kolom N de resultaten zoals ik het graag wil hebben.
Deze voorbeeld kolom zijn de waardes die in 1 cel kunnen staan met betreffende pictogram. In cel N18 zitten 2 regels waarvan er dus maar 1 tegelijk werkt.
Bekijk bijlage HM - Water meting formulier.xlsx
Het zal waarschijnlijk wel iets simpels zijn maar hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Alvast dank voor jullie oplossingen!:thumb:

In jouw bijlage zit helemaal geen voorwaardelijke opmaak, dus we kunnen onmogelijk zien wat er fout gaat.
"Stoppen indien waar" betekent dat als een regel van toepassing is op een cel, Excel niet meer verder kijkt naar de overige regels.
De mogelijkheden zijn afhankelijk van de Excel versie: in Excel 2007 kun je kiezen uit vaste sets van 3, 4 of 5 pictogrammen; in Excel 2013 heb je meer keuzemogelijkheden en dan kun je per pictogram bepalen wat je wilt.

Jouw voorbeeld uitgewerkt in Excel 2013 (met Amerikaanse instellingen):
Pictogrammen Excel 2013.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo MarcelBeug,

ik ben denk ik niet duidelijk genoeg geweest. In de kolom N waar het voorbeeld staat heb ik wel de voorwaardelijke opmaak gebruikt. In N18 staan zelfs 2 regels omdat ik ergens had gezien dat dit wel kan met volledige inkleuring (opmaak) maar dit wil ik niet.
Ik ben ook vergeten te melden dat ik met het Office 2010 pro voor studenten werk, wat ik niet ben...:d
DANK ZIJ JOU HEB IK T GEVONDEN! :thumb:
Als ik meer pictogrammen wil hebben moet ik bij Pictogramstijl verder naar beneden scrollen en een andere set kiezen met meer pictogrammen en daarna het pictogram veranderen naar wat ik wil.
Ik had niet verder gekeken naar andere sets omdat ik deze pictogrammen wilde invoegen.

Zo nu gaat ik maar eens aan de stoei met deze gegevens.:d:d

Ik laat nog wel weten hoe het is afgelopen.
Grtz Rene

Da's mooi.

De verklaring dat ik jouw bestand geen voorwaardelijke opmaak had aangetroffen: ik had dat bestand in Excel 2007 geopend en kennelijk kon Excel 2007 die regels niet aan en heeft ze weggelaten.
Zo zie je maar weer: als je iets niet ziet, dan kan het er toch nog wel zijn. :rolleyes:

Ik heb weliswaar een oplossing geboden in Excel 2013, maar daarbij had ik niet opnieuw jouw bestand geopend.

Groet, Marcel

Hallo Marcel,

ik heb nog een vraag over de voorwaardelijke opmaak.

Ik krijg in cel E2 niet voor elkaar dat er een icoon komt afhankelijk van de uitkomst in cel M2. Ik wil in cel E2 zelf in kunnen vullen.
Ik ben aan het stoeien geweest met diverse formules (ALS, EN, IS combinaties hiervan etc) maar kom er niet uit. Ik vermoed dat het iets kleins is maar ik ben nog niet zo bekend in/met Excel.
Deze uitkomst van cel M2 staat straks op blad2 omdat ik deze niet hoef te printen maar wel gebruik op blad1.

Hierbij het voorbeeld.
Bekijk bijlage HM - test_01.xlsx

Grt Rene

Tja, hier had je ook een nieuw topic voor in de groep kunnen gooien.

Maar goed: je kunt geen pictogram definiëren op basis van de waarde in een andere cel.
Wél kun je een extra kolom tussenvoegen (met de waarde uit kolom M die inmiddels N geworden is) en daarin het pictogram plaatsen (aanvinken dat je alleen het pictogram wilt zien).
Desgewenst kun je - met belijning en het verbergen van rasterlijnen en kolomkoppen - maskeren dat een extra kolom is tussengevoegd.

Overigens zou ik zelf voor de bepaling van de waarde in M2 een matrix maken met mogelijke waarden van E in de rijen en de grenswaarden van B in de kolommen en dan een formule als
=INDEX(matrix;VERGELIJKEN(E2;rijwaarden;0);VERGELIJKEN(B2;kolomkoppen))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Marcel,

dank voor je antwoord. Nieuw topic, eh ja daar heb je gelijk in. Zal ik volgende keer doen.:o

Dat ik geen pictogram kan definiëren op basis van de waarde in een andere cel dat wist ik niet. Dit kon ik ook niet terug vinden bij de Excel help.
Wat ik daar wel vond was:
Support Office com Excel voorwaardelijke opmaak_01.jpg
Dus vandaar dat ik dacht dat het wel kan.

Wat betreft jou formule: helaas snap ik daar geen snars van.. :D:o
Ik ben (nog) niet zo bekend met Excel, maar ik leer hier weer ieder keer wat bij.!
Begrijp ik goed dat jij met jou formule maar 1 formule hebt voor al mijn verschillende formules?
Zou je deze formule uit kunnen leggen?
Wat jij cursief hebt geschreven zijn dat waardes/verwijzingen wat ik moet invullen? Ben erg benieuwd naar jou antwoord.

Grt Rene

=INDEX(matrix;VERGELIJKEN(E2;rijwaarden;0);VERGELIJKEN(B2;kolomkoppen))

Je hebt een matrix (bijvoorbeeld in B2:K10) met waarden die behoren bij een combinatie van rijwaarden (in A2:A10) en kolomwaarden (in B1:K1).
De index geeft de waarde uit de matrix die behoort bij het snijpunt van E2 (opgezocht in A2:A10) en B2 (opgezocht in B1:K1).
Nu zoek je naar de exacte waarde van E2 (0 0,5 1 2 5 10) en vanaf-waarden voor B2 (4 7,5 8 8,5 9), dus de eerste waarde <= B2.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan