meer geheugen/andere videokaart/beide?

Status
Niet open voor verdere reacties.

theLord

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2006
Hallo mensen,

Ik zit met een probleem. Ik wil graag mijn, al wat ouder, systeem sneller maken. Op dit moment heb ik een intel E6400 core 2 duo processor, asus p5b-vm moederbord en een 350 watt voeding. Verder 4 x 512mb geheugen 667mhz ddr 2 en een x1300xt 256mb grafische kaart.
Wat kan ik beter doen: meer intern geheugen plaatsen, of een wat grotere videokaart (512mb)?
Het is niet om te gamen, maar meer converteren van video en audio.

Wellicht dat iemand mij van dienst kan zijn. Zelf heb ik daar niet zoveel verstand van.
Ik heb echter slechts een beperkt budget van ongeveer €75. Ik weet dat, wanneer ik 4 gig geheugen erin zet, ik dat bedrag al kwijt ben, dus ik dacht zelf aan een combinatie van geheugen en videokaart, of heeft dat weinig zin?

Groeten en alvast dank,

theLord

Laatst bewerkt:
zoals ik al zij zou een nieuwe videokaart een sterkere voeding nodig hebben

dit kost al zon beetje 50 euro en dan moet je nog een videokaart kopen
kan je niet door sparen?

extra ram zou nog een beetje helpen voor 67 euro
http://azerty.nl/8-741-34563/geil-gb24gb5300c5dc-geheugen.html
maar goedkoper gaat het niet worden...

ik zou nog even doorsparen met dit budget zal er niet veel goeds bij komen

Hoeveel geheugensloten heeft je moederbord? Ik denk 4?

En welke windows met hoeveel bit gebruik je? 32-bit ondersteunt namelijk maar maximaal 3.2gb geheugen...

Als je 64-bit Windows hebt is voor videobewerking veel geheugen erg handig. Je moederbord kan ook DDR2 800mhz aan, dus heb hier een goedkoper 800mhz setje.

Als je 32-bit hebt kan je beter 2x1 GB erbij kopen, en 2 512mhz stickjes erbij houden. Dan heb je nog wat ruimte voor een nieuwe videokaart. Voor 100 euro zou het dan nog een best goed setje worden, namelijk een nieuwe videokaart, en nieuw geheugen!

Het wordt niet veel meer voor dat budget... :confused

Edit: Oja, je voeding is ook niet goed genoeg voor een nieuwe videokaart, optie 2 kun je dus vergeten :'(

Laatst bewerkt:
@jantju:

Ik draai een 64 bits versie van 7 prof. Zou een upgrade met 2x1 gig geheugen en een videokaartje van 512mHz, bijv: http://azerty.nl/8-970-103287/gigabyte-gv-r455d3-512i-graf.html, geen optie zijn. Of maakt dit grafisch weinig uit met de kaart die ik nu heb en kan ik dan beter voor meer geheugen gaan? En is er veel verschil in 667 en 800 mHz geheugen?
Misschien beter wachten?

@firest0rm:

Ik heb nu geheugen van Corsair erin zitten (value select). Wanneer ik daar het door jou geadviseerde geheugen van GEIL daarbij zet, maakt dat nog iets uit?

Dank voor de berichten.

theLord

die upgrade maakt weinig uit
ik raad je echt aan om door te sparen

een HD5450 zou nog een optie kunnen zijn

verkoop je oude 512mb modules voor 40 euro totaal
en gebruik dat geld om dit setje te kopen
klik

je voeding is sterk genoeg voor de videokaart
verwacht niet veel van de videokaart maar het is een verbetering

ik zou zoiezo de oude geheugen bankjes weg doen die vertragen het systeem
en ook al zou je er nieuwe bankjes naast plaatsen blijft het systeem traag ze moeten er uit

Laatst bewerkt:
@ firest0rm:

Dank wederom voor het advies. Ik ga in eerste instantie maar eens voor het geheugen, zien we later wel weer op ik die videokaart nog op waardeer.
Heb er ook nog een gevonden met DDR3 geheugen:

http://azerty.nl/0-970-258638/club-3d-hd5450-noiseless-editi.html

of kan ik beter voor de ASUS gaan, gezien ik ook een ASUS moederbord heb?

PS: krijg ik die 4 reepjes geheugen voor €40 nog aan de man?

Nogmaals dank voor de moeite en het advies, zeer erkentelijk

groet,

theLord

meschien 40 net iets teveel van het goede

maar minimaal 30 ik heb 4GB voor 46 euro kunnen verkopen en dat is al een tijdje terug
ddr2 is schaars aan het raken waardoor de prijzen omhoog schieten

verder maakt het merk niet veel uit van de videokaart

Laatst bewerkt:
geheugen werkt niet

@firest0rm:

Heb geheugen aangeschaft, wel de 667mHz variant, omdat ik die al had en dacht wellicht kan ik er dan 5 Gig inzetten.
Maar zowel de variant met 2x2 gig + 2x512mb als alleen 2x2 gig werkt bij mij niet! Krijg steeds een blauw scherm met de eerste keer iets over de bios, de die niet ADHL compliant (of zoiets) zou zijn. Bios ge-update, maar ook dat helpt niet. Krijg steeds de melding dat windows niet kan worden gestart. Oude geheugen terug geplaatst en de zaak werkt weer. Snap er niets van.

weet iemand wat dit kan betekenen.

Vele malen dank

Groet, theLord

wat komt er op het blauwe scherm en dan bedoel ik welke code
moet iets met 0xe000000blabla bla zijn

wellicht is je ram kapot en heb je een DOA (dead on arrival)

probeer anders 1x 2GB te gebruiken en kijk of hij werkt haal em dan eruit en kijk of de andere werkt
meschien is het dat een van de twee sticks kapot is

maar volgens specificaties van je moederbord zou hij did wel moeten ondersteunen
staat ook bij supports upto 2GB per stick

mag ik ook weten welk geheugen je nou hebt gekocht?

Laatst bewerkt:
@firest0rm:
Dit kwam er de eerste keer te staan:

The bios in this system is not fully ACPI compliant. Please contact your system vendor for an updated bios.

technical information:

***stop: 0x000000A5
(0x0000000000000011, 0x0000000000000003, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000)

Dat heb ik toen gedaan, daarna ging het alsnog niet goed, met een melding dat windows niet kon worden gestart, maar ik weet de code daar niet meer van. Kan dit ook niet meer achterhalen, want ik heb de reepjes inmiddels al teruggestuurd naar de shop. Dit wordt nu uitgezocht.

Ik heb overigens hetzelfde geheugen gekocht wat ik al had, alleen dan 2gig ipv. 512 mb.
Dit is: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-051727

Ik zie zelfs dat het nu ook nog €1,50 goedkoper is geworden, maar dit terzijde.

En wederom, bedankt.

theLord

blijft een raar verhaal

ik zie ook dat de bios wel eens problemen heeft met ram upgrades
maar dat zou geen probleem moeten zijn nadat je een bios update hebt gedaan:confused:

maarjah hopen dat de winkel weet wat het probleem is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan