• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerde gegevens opzoeken in ander tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

raoulduivestein

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2012
Goedenavond,

Ik heb een vraag over het volgende.
In het blad 'formulier' kan in cel B1 een naam worden geselecteerd.
Ik wil dat op het moment dat deze cel geselecteerd word de cellen A7, A8 en A9 automatisch worden gevuld, met gegevens die moeten worden opgezocht in het blad 'normal'
Wie zou mij kunnen helpen :)

Groet Raoul

Bekijk bijlage 1.xlsx

Bij het lezen van de vraag komen er 2 vragen bij mij naar boven.
1. Wat wil je in A8 en A9 hebben staan.
2. Ik zie de naam Jan 2 keer voorkomen in de lijst welke van de 2 moet excel nu nemen en waarom?
Of moet je ze beide zien en hoe vaak kan de naam dan voorkomen op de lijst?

Heej Willem,
Bedankt voor je reactie :)

1. In A8 en A9 wil ik de waarde hebben uit de 3e kolom.
2. De namen komen idd meerde malen voor maximaal 4 keer en deze moeten dan opeenvolgend gepresenteerde worden in A8, A9, A10 en A11. Als de naam maar een keer voorkomt hoeven de overige cellen niet gevuld te worden.

groet,

Raoul

Als Matrixformule:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(Normal!$A$2:$A$25;Formulier!$B$1)>=RIJ(A1);INDEX(Normal!$C$2:$C$25;KLEINSTE(ALS(Normal!$A$2:$A$25=$B$1;RIJ(Normal!$A$2:$A$25)-1;"");RIJ(A1)));"")
Afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter, en doortrekken naar beneden.

Succes,

Laatst bewerkt:
Danjewel Martin dit werkt zeer goed.

Nog een vraagje in 'Normal' moeten vanaf H2 Datums komen te staan, is het mogelijk als er dubbele waarde voorkomt in C? enkel de regel over te nemen met de recentste datum.

Groet,

Raoul

Laatst bewerkt:
Ik heb je voorbeeldbestand doorgespit, maar ik heb geen idee waar ik die datums vandaan zouden moeten komen, onder welke voorwaarden etc. meer duidelijkheid en/of een beter voorbeeld bestand?

Succes,

in 'Normal' moeten vanaf H2 Datums komen te staan
Volgens mij klopt er iets niet in je vraagstelling. Je geeft aan dat op tabblad "Normal"in kolom H de data moet komen, in het voorbeeld bestand wat je post op de vraag van mij waar de data vandaan moet komen en onder welke criteria staan de data al in de kolom H tabblad "Normaal" . iet wat verwarrend.

Ik ben er even vanuit gegaan dat hier de data dan maar vandaan moet komen en op tabblad "Formulier" moet komen. Dan kom ik tot deze formule:
Code:
=GROOTSTE(ALS(Normal!$A$2:$A$25&Normal!$C$2:$C$25=Formulier!$B$1&Formulier!$A7;Normal!$H$2:$H$25;"");1)
Wederom een matrixformule.

Als dit niet de bedoeling is, wil je dan je vraagstelling en voorbeeldbestand op elkaar af stemmen?

Succes,

Nogmaals bedankt Martin,

Ik zal me vraag nogmaals toelichten
Ik wil exact hetzelfde als wat ik in eerste instantie vroeg,
ik wil hier alleen nog wat aan toevoegen :

- Op het moment dat een nummer meerdere malen voorkomt, moet de nieuwste waarden gepresenteerd.
Bekijk bijlage 4.xlsx

Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp dan wil jij op tabblad "Formulier" cel "B7" de datum krijgen van 19-12-2012 toch?
(als je een formule wilt die in tabblad "normal" cellen H2:H3 invult, snap ik niet waar de gegevens vandaan moeten komen)

De formule die ik in post #8 heb gegeven aan je geeft de nieuwste datum die hij ophaalt uit blad "Normal"
Kan je dan aangeven wat deze formule niet doet wat jij verwacht?

Succes,

Ja ik wil inderdaad vanaf B7 de datums hebben, excuses voor de onduidelijkheid. Maar het is helaas niet nog niet alles van wat ik voor elkaar probeer te krijgen.
Ik wil de nieuwste datums boven aan hebben met bij behorende nummers, gevolgd door de oudere..

Is dit mogelijk ?

Laatst bewerkt:
De volgende stappen:

1. Zet de formule van #8 in cel B7
2. Pas eventuele bereiken aan, hoe korter hoe beter.
3. Verander de laatste 1 in de formule in RIJ(A1)
4. Sluit de formule af met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter
5. Trek de formule door naar beneden met de vulgreep.

Succes,

Ik wil de nieuwste datums boven aan hebben met bij behorende nummers, gevolgd door de oudere..
Dit is wat de formule nu doet. De RIJ(A1) in de formule zorgt er voor dat bij het naar beneden trekken van de formule de 1 bij GROOTSTE automatisch naar 2, 3 etc. gaat. Het gaat fout door het nieuwe nummer wat er komt. Het zou te voorkomen zijn door groepjes per nummer te maken en elk met hun eigen formule.

Probeer deze eens, hier hoef je niet voor te groeperen en werkt in je bestand 5 van post #13:
Code:
=ALS(A7="";"";GROOTSTE(ALS(Normal!$A$2:$A$25&Normal!$C$2:$C$25=Formulier!$B$1&Formulier!$A7;Normal!$H$2:$H$25;"");AANTAL.ALS($A$7:$A7;$A7)))
Nog steeds een Matrixformule

Succes,

Laatst bewerkt:
Met deze formule krijg ik onderstaand resultaat

voorbeeld.GIF

Wat bedoel je met groepjes per nummer maken :)

Laatst bewerkt:
Lees nou eens je eigen vraagstellingen door met de ogen van iemand die niet weet waar jij mee bezig bent.
Geef nu eerst eens een duidelijk voorbeeld bestand met waar de gegevens vandaan moeten komen en wat je onder welke voorwaarden waarom waar wilt hebben, ik heb namelijk het gevoel dat "we" regelmatig langs elkaar heen praten. Ik kan wel weer op het gevoel af gaan, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het wel weer niet goed zal zijn.

Als ik kijk naar post #13 waar je bestand 5.xlsx post, daar kom jij met de volgorde van 122, 122 en daarna 123. Ik maak een formule die hier een antwoord op heeft en het is niet goed want het moet anders, In post #11 geef je aan dat de nieuwste datums boven aan moeten komen, gevolgd door de oudere - iets wat je weer tegen spreekt met de afbeelding in post #16. Ik geef in post #8 dat je vraagstelling niet klopt en met een mogelijke oplossing met de vraag als dit niet de bedoeling is of je dan je vraagstelling wilt verduidelijken - in post #9 geef je dan als antwoord "Ik wil exact hetzelfde als wat ik in eerste instantie vroeg" . In post #6 geef ik aan dat ik geen idee heb waar wat onder welke voorwaarden vandaan zou moeten komen, ik krijg een nieuw voorbeeld bestand met ergens een aantal datums ingevuld - zoek het maar uit. In vraag #2 stelt Pipipipo 2 vragen : 1: "Wat wil je in A8 en A9 hebben staan" waar wel een antwoord op komt dat je daar de waarde uit de 3e kolom vandaan moet komen - welke 3e kolom uit welk blad blijft dan voor de vrijwilliger die antwoord moet geven maar een gok. Bij vraag: 2. Ik zie de naam Jan 2 keer voorkomen in de lijst welke van de 2 moet excel nu nemen en waarom? Of moet je ze beide zien en hoe vaak kan de naam dan voorkomen op de lijst? komt het antwoord: "De namen komen idd meerde malen voor maximaal 4 keer en deze moeten dan opeenvolgend gepresenteerde worden in A8, A9, A10 en A11. Als de naam maar een keer voorkomt hoeven de overige cellen niet gevuld te worden" - Waar blijkt uit dat er ook elk nummer maar 1x gebruikt hoeft te worden en waar blijkt uit dat de nummers opgezocht moeten worden zoals in de afbeelding van post #16 gesuggereerd wordt etc. etc. etc. De informatie de aangereikt wordt krijgt steeds met nieuwe/andere info te maken.

Ik weet niet wat andere vrijwilligers gaan doen, maar ik pas even tot dat er een duidelijk verhaal ligt.

Groet,

Laatst bewerkt:
Nogmaals mijn excuses voor mijn verwarrende verhaal.
Gaandeweg, ben ik van gedachten verandert en ik had dit idd duidelijker moeten melden :)

Ik wil dat in het tabblad formulier, de meest recente nummers getoond worden afhankelijk van de naam die is geselecteerd.
Komt een nummer bij een bepaalde naam meerdere malen voor dat hoeft dus slechts de nieuwste nummer gepresenteerd te worden.
Aan de namen kunnen maximaal aan 3 nummers gekoppeld worden (dit kan ook minder zijn, niet meer). Als een naam aan 3 nummer gekoppeld is is het resultaat in het tabblad formulier de 3 nummers met de meest recente datums daar achter.

Ik hoop dat het zo duidelijker is en dat je me nog wil helpen :)

Laatst bewerkt:
Code:
=ALS(A7="";"";GROOTSTE(ALS(Normal!$A$2:$A$25=Formulier!$B$1;Normal!$H$2:$H$25;"");AANTAL.ALS($A$7:$A7;$A7)))

Is deze formule beter?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan