• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere ALS formules samenvoegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sayhello

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2010
Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen.

Ik heb meerdere ALS formules die allemaal voor dezelfde cel gelden en die wil ik samenvoegen tot 1 formule.

VB.

Ik heb 1 map "1980"waarin in Kolom C een samengevoegde tekst staat.
Daarnaast heb ik meerder andere mappen "Genre 1" , "Genre 2", "Genre 3", "Voetbal" waarin ook een samengevoegde tekst staat in kolom C
Nu moet het zo zijn dat wanneer er een overeenkomst is tussen de map 1980 en 1 van de andere mappen dat er bijvoorbeel in Cel E komt te staan. Genre1 ... of Genre 2 ..... of Genre 3 of Voetbal. Namen kan ik later wel aanpassen.
Het gaat mij puur om de formule.
Volgende formules werken wel maar dan heb ik de antwoorden in verschillende cellen staan.

=ALS(AANTAL.ALS('Genre 1'!C$1:C$6000;C2)=1;"Genre 1";)
=ALS(AANTAL.ALS(Voetbal!C$1:C$6000;C2)=1;"Voetbal";)

Hoe kan ik deze formules samenvoegen tot 1????

Gr Bib

Hi Bib,

Code:
=ALS(AANTAL.ALS(Genre1!C$1:C$6000;C2)=1;"Genre 1";ALS(AANTAL.ALS(Voetbal!C$1:C$6000;C2)=1;"Voetbal"))

Joske

Bedankt voor je snelle reaktie Joske, maar er klopt iets niet helemaal want ik krijg nu "#Waarde!" in de cel te staan. Terwijl wanneer ik de formules los in aparte cellen plaats het wel goed gaat.

In Cel E3 staat formule: =ALS(AANTAL.ALS('Genre 1'!C$1:C$6000;C3)=1;"Genre 1";). antwoord is "Genre 1"
In Cel F3 staat formule: =ALS(AANTAL.ALS(Voetbal!C$1:C$6000;C3)=1;"Voetbal";). antwoord hier is "0"

Plaats ik jou formule in G3: =ALS(AANTAL.ALS(Genre1!C$1:C$6000;C2)=1;"Genre 1";ALS(AANTAL.ALS(Voetbal!C$1:C$6000;C2)=1;"Voetbal")) dan is het antwoord " #Waarde!"

Komt het misschien omdat mijn formules ook als antwoord 0 kunnen hebben?

Gr Bib

Laatst bewerkt:
Hi Bib,

Code:
=ALS(AANTAL.ALS('Genre1'!C$1:C$6000;C2)=1;"Genre 1";ALS(AANTAL.ALS(Voetbal!C$1:C$6000;C2)=1;"Voetbal"))

Ik had de haakjes niet geplaatst rond Genre1

Joske

Heb het al ontdekt.In de formule van jou staat "Genre1" terwijl de map "Genre 1" heet. Dus met spatie. Heb het veranderd en het werkt nu.

1) Kan ik ook als antwoord een leeg veld krijgen ipv ONWAAR?

2) Kan ik nu ook doorgaan met formules voor volgende mappen?, dus

=ALS(AANTAL.ALS(Genre1!C$1:C$6000;C2)=1;"Genre 1";ALS(AANTAL.ALS(Voetbal!C$1:C$6000;C2)=1;"Voetbal";ALS(AANTAL.ALS(Genre2!C$1:C$6000;C2)=1;"Genre 2")))

Gr Bib

Laatst bewerkt:
1.
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(Genre1!C$1:C$6000;C2)=1;"Genre 1";ALS(AANTAL.ALS(Voetbal!C$1:C$6000;C2)=1;"Voetbal";ALS(AANTAL.ALS(Genre2!C$1:C$6000;C2)=1;"Genr e 2"[COLOR="Blue"][B];""[/B][/COLOR])))

2.
Hoeveel werkbladen zijn er wel niet?
Wat als er aan meerdere voorwaarden voldaan wordt? Dus aantal Genre 1 = 1 maar ook Aantal Voetbal = 1, etc.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Best veel werkbladen 28 stuks. ALS kan volgens mij 13 opdrachten aan. Nou mag het eventueel verdeelt worden over 3 cellen.
Dus Genre 1 t/m 12 , Genre 13 t/m 24, Genre 25 t/m 28.

Het kan inderdaad zijn dat er een antwoord is bestaande uit: Genre1, Genre 6, Genre 12. Het mooiste zou zijn dat dit allemaal in de cel komt te staan. Is er geen Genre dan moet de Cel leeg blijven.

Gr Bib en al vast bedankt voor jullie hulp.

Ik zit eerlijk gezegd te denken aan een macro die de werkbladen controleert en als het aantal per werkblad gelijk is aan 1, de namen van de betreffende werkbladen in een cel te zetten.
Zo hoef je ook geen formule aan te passen indien er werkbladen bijkomen of verwijderd worden.
Daarbij kunnen de resultaten makkelijk in 1 cel.
Excel kan niet zoveel ALS-functies aan in 1 cel. Bovendien zou de formule gigantisch groot worden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Je zult best gelijk hebben. Maar da's nou net het probleem. De macro maken ......:confused:

Roncancio, je hebt gelijk, maar... je kan een als formule wel verder laten gaan in een andere cel.
dus bijvoorbeeld in A1
als(.........................;B1) en in B1 de formule voortzetten

Roncancio, je hebt gelijk, maar... je kan een als formule wel verder laten gaan in een andere cel.
dus bijvoorbeeld in A1
als(.........................;B1) en in B1 de formule voortzetten

Klopt, maar dan houd je nog een (relatief) lange formule over die bovendien niet flexibel is.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Je zult best gelijk hebben. Maar da's nou net het probleem. De macro maken ......:confused:

Als je (een gedeelte van) het bestand bijsluit (zonder gevoelige informatie) dan is het makkelijker om de macro af te stemmen op je bestand.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan