• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere ALS verwijzingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrickc

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2010
Help mij alsjeblieft!

Ik ben in excel aan het calculeren voor mijn werk en heb snel een oplossing nodig.

Aan de staart van mijn berekening heb ik een totaal prijs die is opgedeeld in 2 verschillende prijzen. Deze 2 prijzen staan vast. Over deze prijzen moet een percentage. Maar dat moet alleen gebeuren als ik in de cel erachter een X invoer. Tot nu toe lukt me dat nog allemaal. Maar ik moet eigenlijk meerdere X-en aangeven. Het ziet er als volgt uit :

totaalprijs : 100.000
prijs 1 : 50.000
prijs 2 : 50.000

Als ik in cel B1 een X zet, moet de waarde in cel A1 prijs 1 worden . Dus 50.000
Maar... Als ik in cel C1 ook nog een X zet, dan moet de waarde in cel A1 prijs 1 + prijs 2 worden. Dus 100.000

Is er iemand die daar het antwoord op weet?? Het zou me erg veel helpen..

Alvast bedankt!

de simpele weg:
Code:
=AANTAL.ALS(B1:C1;"x")*50000

De moeilijkere weg:
Code:
=SOM(--(B1:C1="x"))*50000
als matrixformule, afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter

Succes,
Martin

en om flexibel te kunnen werken, zou ik het bedrag ook in een aparte kolom vermelden.

daar kan je dan ook naar verwijzen.

dit is vooral van belang als je het bestandje in de toekomst ook wilt (blijven) gebruiken.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Geen idee of de getallen toevallig even groot zijn of niet maar je zou flexibel kunnen zoeken in een bereik.

Stel in cellen B1 en C1 staan (eventueel) de x'en.
In cellen B2 en C2 staan de bedragen.

Onderstaande formule kijkt waar de x'en staan en telt de waardes op die onder de x(en) staan.

Code:
=SOM.ALS(B1:C1;"x";B2:C2)

Deze formule werkt dus ook als je bedragen niet identiek zijn.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan