• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere automatisch sorteren macro's op 1 tabblad

Geezy

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2010
Hoi,

Ik heb een tabblad ('periode 1 1.0.1' in het bijgevoegde documenten) waar mensen zich per week elke dag kunnen inschrijven voor een gespreksruimte. Ze kunnen daarbij zelf hun tijdsvakken invullen met een drop down menu. Om het een beetje geordend te houden, wil ik graag dat alle afzonderlijke kolommen onder de cellen 'van' geordend worden, daarbij moeten de kolommen 'tot', 'doc' en 'type' mee sorteren. Ik wil dit echter doen voor iedere dag en dan ook nog iedere week. Ik heb op internet een macro gevonden waarbij het mij lukt om dit voor 1 dag in 1 week te doen (zie bijlage). Echter, als een dezelfde macro onder de andere macro plak en dat cellen in de macro aanpas, geeft hij een foutmelding. Daarnaast zou het erg veel werk zijn, want ik moet dit dan voor elke week doen en dan ook 5x opnieuw (alle dagen).

Is er ten eerste een reden waarom het mij niet lukt om dit met meerdere macro's en ten tweede is er een snellere of betere manier hoe ik dit kan doen?

Alvast bedankt! Groetjes Otto

Bijlagen

Als je wil met macro's werken begin dan met alle tekeningen, lege rijen en lege kolommen te verwijderen.

Probeer het eens met deze. Werkt van week42 tot week48.

Hoi Rudi,

Dit is bizar en werkt perfect.
Ik heb nu ook dezelfde vraag voor tabblad 'periode 2 1.0.1' en 'periode 3 1.0.1'. Dat is een zelfde format, maar dan met meer weken. Ik heb zelf geprobeerd te macro aan te passen, maar ik kom er niet uit. Zou jij er een blik op willen werken? Of uitleggen hoe ik de macro zo aanpas dat hij ook voor meerdere weken werkt?

Groetjes Otto

Bijlagen

In je eerste document begint de eerste tabel op rij 9, in je tweede document op rij 10.
Verder heb je 405 tabellen in je document, voor iedere dag een tabel?
Is het dan niet eenvoudiger om in een loopje al die tabellen te sorteren?

Laatst bewerkt:
"daarbij moeten de kolommen 'tot', 'doc' en 'type' mee sorteren"
Oeps, overheen gelezen. Dan wordt het dit:
Code:
Sub SorteerTabel(ByVal target As Range)
    On Error Resume Next
    If Not target.ListObject Is Nothing Then
        Application.EnableEvents = False
        Application.ScreenUpdating = False
        tabelnaam = target.ListObject.Name
        With ActiveSheet.ListObjects(tabelnaam).Sort
            .SortFields.Clear
            .SortFields.Add2 Key:=Range(tabelnaam & "[van]")
            .SortFields.Add2 Key:=Range(tabelnaam & "[tot]")
            .SortFields.Add2 Key:=Range(tabelnaam & "[doc]")
            .SortFields.Add2 Key:=Range(tabelnaam & "[type]")
            .Header = xlYes
            .Apply
        End With
        Application.ScreenUpdating = True
        Application.EnableEvents = True
    End If
End Sub

Of:
Code:
With ActiveSheet.ListObjects(tabelnaam)
          .Range.Sort .ListColumns("type"), , , , , , , 1
          .Range.Sort .ListColumns("van"), , .ListColumns("tot"), , , .ListColumns("doc"), , 1
end with

Zie bijlage, alleen de gewijzigde tabel wordt gesorteerd.

En de winnaar ;)! Deze werkt perfect. Iedereen super bedankt. Ik weet niet wie jullie zijn, maar ongelofelijk dat er nog zulke aardige mensen bestaan.

Terug
Bovenaan Onderaan