• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere categorieën aan record toekennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Ik heb een bestand met ruim 13.000 records. Sommige records wil ik gaan voorzien van categorieën. Records kunnen meerdere categorieën krijgen. Dus bv.

(record: categorie, categorie, categorie....)
1: A, B, C, E
2: B, F
3:
4: A, C, D
5:
6:
7: A, B, D
8: D, E, F
9. B, C, E, F
etc.

Nu wil ik vervolgens kunnen filteren op categorie. Zeg ik wil alle records kunnen zien waar ik categorie B aan toegekend heb. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik records 1, 2, 7 en 9 voor mijn neus krijg? Met andere woorden:
a. hoe moet ik mijn database indelen zodat ik meerdere categorieën aan één record kan hangen
b. hoe kan ik vervolgens filteren op categorie?

Alvast dank voor het meedenken en jullie suggesties!

Jazzmatazz,

Je probeert een veel-op-veel relatie in een platte database te proppen. Dat is niet mogelijk.
Een veel op veel relatie is in jou geval dat er meerdere records zijn met dezelfde categorieën en meerdere categorieën met dezelfde records.
Er zijn twee mogelijkheden:
1. Je maakt een kopie van het record voor iedere categorie, dan hou je een platte database en je kan er op sorteren
maar je krijgt wel een lange lijst.
2. Je maakt een relationele database met drie tabellen.
- de tabel met de records
- de tabel met de categorieën
- een tabel met de categorie per record, een soort van verbindingstabel.
Dit zou ik alleen niet in Excel bouwen, die is daar niet voor geschikt probeer Access eens.

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan