Meerdere combo boxen koppelen aan excel database

Status
Niet open voor verdere reacties.

kosjef

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2011
Berichten
2
Hoi,

ik ben met veel plezier begonnen om visual basic te leren. En overal op internet aan het zoeken naar tutorials e.d.

De wens om visual basic te leren is ontstaan omdat ik 'ooit' goed genoeg wil zijn om een factuur coderingsprogramma te schrijven.

Het doel is om via (waarschijnlijk) diverse combo boxen tot boekingsregels te komen.

De combo boxen moeten dus afhankelijk van het geselecteerde in combobox 1, verdere opties genereren in combobox 2 en 3 en 4 en 5. Waarschijnlijk zijn 5 opties voldoende.
Vervolgens moet het resultaat overzichtelijk (labels) gegenereerd worden. Dit mag gewoon onder de comboboxes in hetzelfde formulier.

Eigenlijk exact hetzelfde als wanneer je auto's zoekt op een online automarkt. Je kiest het merk, vervolgens in een andere box het type, kleur, brandstof, jaartal etc.

In mijn geval betreft het dus administratienummer, grootboekrekeningen, kostenplaatsen, kostendragers, budgethouders, afdelingsnaam.

Ik wil alle data in 1 excel bestand vastleggen, eventueel met diverse tabjes.
Ik gebruik Microsoft Visual Basic 2010 express.

Tot nu toe kon ik alleen topics vinden die wel raakvlakken hadden, maar met andere versies werkten of gewoon niet wat ik zocht.

Ik vraag niet om complete code, want dat vindt ik niet juist.

Misschien wil iemand aangeven of de programma keus goed is. Of dit �berhaupt mogelijk is. En waar ik een soortgelijk iets kan vinden waarbij ook VB2010 gebruikt word.

Als er iets onduidelijk is, licht ik het graag toe.

ps: het is geen commercieel project, maar een persoonlijke test voor mij.
 
Ik had iets in gedachten, wat nog niet helemaal erop lijkt wat je wilt, maar wel zo ongeveer.

Je kan dus in dit demo-programma diverse landen kiezen, en diverse steden van deze landen komen in de 2e combo-box te staan.

Land kiezen:
yyKcJ.png


We kiezen Nederland:
GJB5R.png


Eind resultaat wanneer we een stad kiezen:
ohmPm.png


Dit programma'tje gebruikt nog simpele arrays die de data bevatten (voor-ingesteld), dus nog geen Excel sheet.
Is het iets wat lijkt op wat het eindresultaat moet worden?

Je kan naar het project kijken door hem hier te downloaden: http://www.mediafire.com/?imxlxevr94lctn9
 
Hoi CaptainBri,

Bedankt voor je reactie. Dit is inderdaad een basis voor wat ik zoek. In mijn vakantie ben ik ook al bezig geweest met een soortgelijk programma. Ik kwam een form tegen met 3 comboboxes waarin hoofdstukken geselecteerd konden worden. De keus van combobox 1 had invloed op combobox 2 en vervolgens weer op combobox 3. Ik zal de code vanavond even plaatsen. Ik ben nu op mijn werk.

Ik ben in ieder geval op de goede weg!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan