meerdere foto's van 1 dezelfde record weer geven in een rapport / formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkdrent

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2006
Ik heb reeds access 2010 omdat ik in 2003 niet erg makkelijk foto's kon koppelen.
Nu vindt ik de nieuwe methode zeer aangenaam echter ben ik er nog niet achter hoe ik van 1 record de bijbehorende foto's (bijlage) naast elkaar kan weer geven in een rapport... onderstaand probeer ik te verduidelijken wat ik bedoel!

Datum - Artikel - Afbeelding

Wanneer ik meerdere afbeeldingen heb geselecteerd in de bijlage dan laat access alleen de eerste zien in het rapport. Ik zou het fijn vinden als ik de foto's in de bijlage naast elkaar kan weer geven.

Zat zelf ook al te denken om 2 velden in een tabel aan te maken om de foto's op deze manier naast elkaar weer te geven zoals bijvoorbeeld een foto 1 veld en een foto 2 veld. Kan deze methode ook sneller....

Ik weet niet hoe 2010 afbeeldingen opslaat, dus daar kan ik je niet bij helpen. In 2003 heb ik absoluut geen enkel probleem met afbeeldingen; ik sla de bestandsnaam (en eventueel het pad) op in een tekstveld, en gebruik verwijzingen om de rapporten en formulieren de afbeeldingen te laten zien. Loopt tadellos...
Blijkbaar kan 2010 meerdere afbeeldingen (verwijzingen) opslaan in één veld. Dat zou ik op voorhand al niet doen. Dat levert meer problemen op dan dat het oplost, vermoed ik. Je wilt uiteindelijk toch elk object (foto, gegeven) in een eigen veld hebben.... Dus deze 'uitbreiding' lijkt mij vrij zinloos, net als het Calculated Field dat je nu in een tabel kunt zetten.
Maar jouw oplossing moet je denk ik zoeken in een aparte gekoppelde tabel voor de afbeeldingen, waarbij je voor elke afbeelding een apart record aanmaakt.

Ik heb 2010 genomen omdat ik bij de vorige versies er niet goed uit kwam met de foto's.
Ik heb nu 10 foto's in mijn database in de bijlage gelinkt en de database is maar liefst nu al 45 mb groot.

Octafish, ik begrijp wat je bedoelt met het linken maar weet niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Ik had al gekeken op het forum en zag dat je al ergens anders een keer een voorbeeld had neergezet onder de naam "administratie" hierin zijn ook foto's opgenomen alleen kom ik hier niet uit. Misschien zou je mij wat tekst en uitleg willen geven of dat we mogelijk vanuit 0 kunnen starten....

Dan is het misschien handig als je eerst een voorbeeldje maakt met de situatie zoals je 'm wilt gaan gebruiken. Deze dan wel in 2003 format opslaan, want ik gebruik geen 2007/2010, en ben ook absoluut van plan om de laatste 2003 gebruiker ter wereld te worden ;)

Bijgaand een voorbeeld in de bijlage... op het formulier frm_artikelen wil ik graag 3 fotootjes per record... deze heb ik in tbl_artikelen geplaatst met als eigenschap tekst dit moet volgens mij OLE zijn.

Hoop dat u eruit komt...

ps het is voor mij niet mogelijk om deze database als voorbeeld te plaatsen ik heb een tabel met 7 velden waarin nog geen records ingevoerd staan. In de database zit ook een formulier met een aantal velden. Dit bestand is 100 kb groot en kan deze niet plaatsen in de bijlage. Hoe klein moet ik iets maken om iets te plaatsen.... heb het gecomprimeerd in rar. ps er zit ook nog een fotootje van 8 kb bij.

Ben misschien een beetje kippig, maar ik zie geen bijlage...

Klopt want ik krijg mijn bijlage niet kleiner dan 100 kb? Hoe kan ik dit oplossen...

In de eerste post van het Access forum vind je een truc om met Winrar een bestand te splitsen in brokken van 100 kb. Die losse deelbestanden kun je dan wel posten.
Probeer overigens ook eerst om de db te verkleinen met de optie <Database comprimeren en Herstellen>. Die zal wel ergens in één van de hoofdmenu's zitten verstopt...

Ga er even mee stoeien!

En hier heb je een voorbeeldje waarin je 12 foto's kunt toevoegen.

Bijlagen

thanx... maar dit is een soort gelijk voorbeeld als het voorbeeld in de db van administratie.

Hoe werkt het precies en zijn de foto's gekoppeld of staan deze in de db opgeslagen?
Als ik het goed begrijp kun je dus per records 12 foto's toevoegen... maar hoe krijg ik de foto's nu zichtbaar in mijn formulier waarbij ik de overige velden ook in kan stoppen?

't Is misschien meer van hetzelfde, maar ik dacht wat duidelijker.... Heb je er al mee gestoeid? Probeer maar een paar foto's toe te voegen, dan wordt het wel duidelijk. De bedoeling is namelijk op zich wel simpel: in de velden Kaart1...Kaart12 worden 12 verschillende paden+bestandsnamen van de foto's opgeslagen in een tekstveld. Meer is het niet. Op het formulier wordt vervolgens gekeken in de tabel welke velden een bestandsnaam hebben, en die worden dan in een loopje op het formulier gezet. Er wordt dus geen enkele foto in de db opgeslagen, alleen een tekstreeks. Kleiner kan volgens mij niet...
Zelfs al zou ik in 2003 met OLE objecten kunnen werken zoals in 2007 en 2010, dan zou ik het vermoed ik nog steeds niet doen. Tenzij het laden van de foto's op het formulier sneller gaat, dat kan ik niet beoordelen.

Heb inderdaad even in de db gestoeid... en heb de velden van de kaarten toegevoegd op het formulier. Wat mij op valt is dat inderdaad in het veld van de kaart de bestandsnaam komt te staan. Is het ook mogelijk dat ik de afbeeldingen van de foto's en het formulier kan zien ipv de bestandsnaam want nu moet ik schakelen tussen 2 formulieren?

Dit moet je even uitleggen; welke twee formulieren?

De 2 formulieren

sFoto
tbl_producten

Aan de naam te zien van sFoto denk ik dat dit een subformulier is?
Vanuit hier ben ik ermee gaan spelen en heb het subformulier geplaatst in tbl_producten..
Zoals het nu lijkt ben ik eruit en werkt het percfect... bedankt hiervoor.

Echter toch nog een vraagje stel nu dat ik de map waarin de database en de foto's zich bevinden op een andere computer zet dan blijven de koppelingen staan alleen de vraag is zijn dit nog wel de juiste koppelingen en zo niet hoe kan ik dit op een handige manier aanpassen?

Het was niet opgezet als een subformulier, maar wel als zodanig te gebruiken, zo blijkt! Je kunt e.e.a. zodanig inrichten dat alleen de feitelijke map met de foto's, en uiteraard de namen worden opgeslagen. Bij het plaatsen van de foto's kijk je dan naar de map waar de db zich in bevindt. Op die manier kun je de map met de db, met daarin de map van de foto's, altijd verplaatsen.

Het verplaatsen van de database op een andere computer begrijp ik en dat dan het toevoegen van nieuwe foto's geen probleem hoeft te zijn maar toch heb ik het gevoel dat bij de bestaande foto's de bestandsnaam niet meer klopt... stel dat ik op computer 1 de map incl. foto's en database op c://windows/bureaublad/database/dartproducten/foto1
en dat deze link staat ingevuld.

Wanneer ik de database ga verplaatsen naar een andere computer en plaats de database in d://backup/database/dartproducten/foto1 dan vraag ik mij af of de bestaande foto's nog wel goed gelinkt zijn? Het is voor mij nu niet duidelijk wat ik kan gaan doen...

Wat je op moet slaan is dit: /afbeeldingen/Foto1, /afbeeldingen/Foto2 etc.
Met de variabele Path haal je namelijk de standaardlokatie op:
Code:
    Path = CurrentProject.Path
Dus de map van de database is al bekend. Overigens slaat hij nu nog het volledige pad op; je moet dus bij het opslaan van de foto's het pad van de db er a.h.w. nog aftrekken.
Dan krijg je iets als:
Code:
     Me(Kaart).Text = Mid(fileName, Len(CurrentProject.Path), Len(fileName) - Len(CurrentProject.Path))

Overigens moet je de hele routine van het inlezen daar vermoedelijk ook nog even op checken, want het moet allemaal uiteraard wel kloppen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan