• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere knoppen 1x selecteren met muis

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeteyB

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2010
Beste leden van Helpmij,

Allereerst de beste wensen voor 2022.

Ik heb de volgende uitdaging. Ik heb een Excel bestand waar ik meerdere knoppen graag in 1 keer zou willen selecteren. Het document is bedoeld om in te kunnen geven welke kap er welk middel wordt gespoten. Ik moet dan ook regelmatig een hele reeds aan knoppen aanvinken Bijv. Middel 2 van kap 35 tot en met 50. Dit kan ik oplossen door in elke cel een "1" in te voeren.. of een x. of wat dan ook. Maar dit is niet handig wanneer ik dit document met mijn telefoon wil bedienen. Ik zou dan graag mijn muis willen gebruiken om een rits knoppen te activeren. In de bijlage vindt je een opzet van mijn document.

Het document wordt gebruikt in 1 kas met 58 kappen. en 17 verschillende middelen. Je zal je vast afvragen waarom dit document zo is opgezet. De lege cellen tussen de kapnummers is het middenpad van de kas. Het document is dus als het ware een plattegrond van de kas. Ik verneem graag hoe ik dit het beste kan realiseren. Of dat ik de oplossing misschien wel in de verkeerde hoek zoek.

Groet,
Peter B
Excel 365

Bijlagen

wat een monikkenwerk om al die middelen en kappen knoppen aan te maken en te voorzien van een macro !
Wat is eigenlijk de bedoeling ?
Je zit in een serre en je moet voor bepaalde middelen bepaalde kappen wel/niet bedienen en je wil snel seleceren ?
Wat gebeurt er nadat er geselecteerd is ? Wat staat er in de macro, die weggelaten is ? (je stuurde een xlsx.)

hallo Peter, hier een "eenvoudige" mogelijkheid zonder knoppen:
dubbelklik op het gele veld je om de 1 in een "" te veranderen .
de geselecteerde cellen krijgen de waarden van het gele vlak.
misschien heb je er iets aan.

Bijlagen

Allereerst wil ik Sylvester heel erg bedanken voor het mee denken. Maar dit is nog niet helemaal wat ik zoek. Cow 18.. jou wil ik ook bedanken. Het is inderdaad monikkenwerk. Al die knopjes of 1-tjes. Nu gaat het allemaal op papier. Dan eerst het middel opschrijven en dan een verticale streep erachter om welke kappen het gaat. Minder monikkenwerk, maar nul digitale registratie. Een dergelijke registratie is wel nodig met de regel en wetgevingen die er zijn.

De 1'tjes vind ik zelf geen heel goed plan omdat ik dan met mijn mobiel een cel moet aanklikken. Dan volgt er een heel groot toetsenbord op mijn scherm en kan ik dat 1'tje invoeren. Waarna ik ook het overzicht kwijt ben.

Daarnaast gaat met 1 bespuiting minstens 2 andere middelen mee. 58 kappen. Vlug rekensommetje: Laat ik zeggen dat er +- 8 kappen klaar zijn met spuiten. Dan elke kap maal 3 middelen. Dat zijn 150x een 1'tje. En als kers op de taart heb ik nog 2 kassen.

Ik heb ook al gedacht om dit over een andere boeg te gooien.
Zet alle middelen onder elkaar en geef met 2 kolommen aan "vanaf kap" en "tot en met kap". Dan stuit ik op 2 dingen. Sommige middelen komen meerdere keren voor met kappen tussendoor die dat middel niet moeten krijgen. Dan zou ik dus meerdere kolommen moeten maken met ranges. En ten tweede. De persoon die dat gebruikt heeft dan geen overzicht meer.

Dus om die reden kom ik uit op dit monikkenwerk

Ik heb een voorbeeld in mijn hoofd die mijn vraag kan verduidelijken. Soms moet je op een website een range geven op bijv een agenda. Dan kan je simpel met 1 muisklik de data (buttons) selecteren. Is zoiets ook in te bouwen in Excel?

Hartelijke groet,
Peter B

Laatst bewerkt:
Kun je op jouw mobiel met ActicveX-besturingselementen (en VBA) werken?
Dan is 1 plaatje en wat code voldoende

peter, zijn er cellen die vaak gecombineerd moeten worden? geef eens wat invul schem's uit het verleden.
zijn er veel kappen die het zelfde krijgen?

Laatst bewerkt:
aan het einde van de rit wil je een overzicht van (welke combinatie van) middelen aan welke concentratie je wanneer op iedere kap gespoten hebt.
Maak gewoon een goed invulscherm, (mogelijks niet op een mobieltje), met vooraf aangemaakte opties voor middelen en kappen en dat gaat in een tabel.
Achteraf kan je die tabel op tig manieren nog raadplegen.

Hoe moet ik je voorbeeldje zien, is dat 1 serre met 2 spuitbomen, die in de lengterichting aan elke kant van het middenpad lopen ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
  • Klik (linkermuis)op een middel
  • 'Mousemove' over een vakje/kas terwijl je shift ingedrukt houdt
  • Het vakje/kas krijgt de kleur van het middel
  • Klik met rechtermuis
  • 'Mousemove' over een vakje/kas terwijl je shift ingedrukt houdt
  • Het vakje/kas heeft geen kleur meer
  • Kik een keer met linkermuis en je kunt weer verder met de laatst geselecteerde kleur
  • Dit kan dus uiteraard ook met 1-tjes 2 tweetjes etc.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
eventjes verder gedaan
zie blad "opzet" van links naar rechts
eerst heb je al je middelen

vervolgens heb je een tabel waar je al je combinaties van je middelen kan maken desnoods 2 keer dezelfde combinatie van middelen, maar met een andere dosering.
Die kan je je eigen naam geven in de 1e kolom.

Vervolgens heb je een overzicht van je serres, waar je op de manier van Sylvester, kappen kan selecteren of niet.
Met die knop "nieuwe kapcombinatie" kan je zo'n selectie naar die tabel er naast schrijven en een eigen naam geven.
Vermoedelijk zal je tijdens een teeltseizoen vaker dezelfde kap-combinatie gebruiken, dus moet je die maar 1 keer aanmaken.

Vervolgens heb je alle mogelijke puzzelstukjes gemaakt en moet je die maar combineren in de tabel vanaf kolom AA.
Daar geef je je behandelingsdatum, de kapcombinatie en de middelencombinatie in. Excel zoekt er de op dat moment geldende omschrijving bij en zet die in de kolommen AD:AE
Misschien komt deze tabel beter in een nieuw tabblad.

Later kan je nog van alles met deze tabel gaan doen, uitrekenen van van alles.
Maar ik denk in 1e instantie, dat je nu snel een behandeling kan opslaan en dat was toch de bedoeling.

Bijlagen

Als dit op mobiel moet dan is VBA zinloos, dat werkt niet op een mobiel.

Peter, wat je moet geven staat toch al ergens? is dit om aftevinken wat je gedaan hebt?
of bepaal je ter plaatse wat er gegeven moet worden ?

misschien is het eenvoudiger om per kap te downloaden wat er gegeven moet worden.
dan hoef je alleen nog maar per kap een vinkje te zetten.

Laatst bewerkt:
Beste Leden,

Heel veel dank voor het meedenken. Ik ben ontzettend geholpen met de optie Mouse-Over. Het werkt idd niet op mijn mobiel, maar mijn baas is bereid naar een apparaat te kijken die het wél ondersteund (Tablet/Surface/ of laptop oid). Elke kas krijgt 1 document met 52 tabbladen en 1 blad met alle totalen. Voor nu is het doel bereikt maar ik ga de sheet van cow18 nog even goed inspecteren. Volgens mij kan ik daar nog wel een les uit halen :D

Misschien leuk om te delen. In de bijlage vindt je 2 foto's van sheets zoals ze nu worden opgemaakt. Er is niet één vaste combinatie van middelen die wij gebruiken. Dit is super dynamisch en wordt 3x per week opnieuw bekeken. Dit is afhankelijk van heel veel factoren. Denk hierbij aan: jaargetijden; ongedierte (welk stadium: eitjes/larven/volwassen; schimmels; diverse rassen, Hoe oud de bloemen zijn. etc etc. Het is geen noodzaak om de combinaties bij te houden.

Wederom heel heel veel dank!

Bijlagen

• WhatsApp Image 2022-01-03 at 12.19.53.jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-03 at 12.19.53.jpeg
    125,7 KB · Weergaven: 21
  • WhatsApp Image 2022-01-03 at 12.19.52.jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-03 at 12.19.52.jpeg
    179,2 KB · Weergaven: 19
er zitten daar middelen in die voor bloemen goedgekeurd zijn, maar niet voor dierlijke consumptie.

Toch even verder gewerkt.
In tabblad "opzetje" klik je in kolom F aan of een middel gebruikt wordt of niet, dus je mag van alles combineren.
Vervolgens maak je de gewenste kappen groen.
Vervolgens in T5 geef je nog een behandelingsdatum in (of de maandag van die week).
Excel rekent zelf de ISO-weeknummer uit.
Vervolgens druk je op die groene knop en je behandeling staat in je tabblad "samenvatting".

Straks kan je daar gaan filteren, bv. van 1 maart tot 15 augustus in serre 1 (=S1) en bijvoorbeeld kap 09 of nog andere zaken erop los laten

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan