Meerdere kolommen uit combobox

Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Een combobox is gevuld met een queryresultaat. Het gaat om vijf kolommen. Bij het selecteren van de gewenste waarde uit de lijst komt de waarde uit de eerste kolom in het tekstvak van de combobox te staan. Is er een manier om ook een van de andere kolommen ergens te tonen na de selectie.

Ik selecteer namelijk een naam, deze naam is gekoppeld aan een nummer. Als de naam geselecteerd is toon ik in andere velden andere gegevens zoals bijvoorbeeld adres en plaats. Het probleem is dat als ik de naam gebruik om daar de andere gegevens bij te zoeken ik niet de goede waarde krijg als er twee dezelfde namen in de achterliggende tabel zitten.

Als ik de kolom van het nummer als bound kolom aanmerk krijg ik weliswaar het nummer als waarde en staat in de tekstbox de naam, maar kan ik geen naam invoeren die niet in de lijst voorkomt (dit kan niet als de eerste kolom niet de bound kolom is).

Ik zou dus graag bij selectie in de keuzelijst de gegevens uit meerdere kolommen ergens willen tonen of in een variabele willen zetten om dit probleem op te lossen, maar ik kom er niet uit. Ik heb zitten denken aan het rijnummer van de selectielijst, maar ik weet niet hoe ik dit te pakken kan krijgen. Als ik bij selectie het rijnummer in aan variabele kan zetten dan kan ik de gewenste gegevens daarna eenvoudig opzoeken met VBA. Iemand suggesties?

Ge kunt misschien een keuzelijst maken met invoervak en uw sleutelveld verbergen (breedte op nul zetten).
In uw query kunt ge dan de namen oplopend sorteren zodat ze alfabetisch in uw keuzelijst komen. Indien ge dan een naam selecteerd gaat ge wel de juiste gegevens in uw velden krijgen. Dus als ge 2 Janssens hebt na mekaar en ge selecteert de 2de dan komen de gegevens van de 2de Janssens in uw velden.

In een combobox nooit een naam als sleutelveld gebruiken, maar bijvoorbeeld een autonummering (unieke waarde) bij ingave in tabel met gegevens, dan voorkom je als er meerdere malen dezelfde naam voorkomt in uw datatabel steeds de de gegevens van de eerste naam getoond wordt met de daarbij horende gegevens
sleutelveld altijd als eerste kolom in combobox en inderdaad de breedte van die kolom op 0 zetten, dan is deze niet zichtbaar in uw combobox

Ik ben er inmiddels uit: in het after update statement kun je met comboboxnaam.column(nummer)

naar elke kolom verwijzen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan