• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere kolommen vergelijken in excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKLeksie

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2016
Hi...

Ik heb een vraag, ik probeer meerdere kolommen te vergelijken alleen als ik dat doe dan gaat die gelijk het vergelijken met mijn eerste data, en niet met de nieuwe data.... ik heb de vergelijken formule en indirect formule gebruikt... zie als bijlagen voorbeeld....

kan iemand mij helpen hiermee?Bekijk bijlage Werkmap1.xlsx

De vraagstelling is nogal vaag. De formules in de kolommen vind ik nogal ingewikkeld overkomen, denk dat dit veel simpeler kan. Excel heeft prima zoekfuncties.

Je werkt met relatieve verwijzingen type R[x]K[y], oftewel x rijen en y kolommen t.o.v. van de cel waarin de formule staat... Bewuste keuze? Hierop heeft jouw probleem betrekking.

Wat verwacht je dat er moet komen te staan in de blauwe en oranje kolommen?

Laatst bewerkt:
Waar je rekening mee moet houden is de manier waarop VERGELIJKEN werkt, nl. relatief.

In U3 staat de volgende formule: =VERGELIJKEN($S$3;$A$1:$G$1). VERGELIJKEN gaat op zoek naar de 1e match in het bereik A1:G1. Dit levert 1 op.
In X3 staat: =VERGELIJKEN(S3;J1:N1). VERGELIJKEN gaat op zoek naar de 1e match in het bereik J1:N1. Dit levert ook 1 op. Vervolgens ga je zoeken met de uitkomst van dit relatieve bereik maar gebruik je de waarde als absolute waarde.

Wat je moet doen is de relatieve waarde omrekenen naar de absolute waarde door het aantal kolommen t/m J er bij op te tellen. Dus de volgende formule komt dan in Y3: =INDIRECT("R"&W3&"K"&X3+10;FALSE).

Heb er nog even naar gekeken, kan inderdaad veel simpeler in mijn ogen.

Zie hier: Bekijk bijlage Werkmap1 (AC).xlsx

Alle hulp(zoek)kolommen met rij en kolom heb ik eruit gegooid omdat ze overbodig zijn.

Wat verwacht je dat er moet komen te staan in de blauwe en oranje kolommen? - daar verwacht ik de "cijfertjes als uitkomst"

Wat ik gedaan heb is in Cel S3 een dorpdown menu gemaakt en als ik daar op "critical", "major", of "minor" click dan moeten de cijfertjes automatisch komen te staan....

Peter B ik heb jou formule gebruikt en het werkte maar alleen voor Critical, als ik op de dropdown in Cel S3 klik dan komt er een andere uitkomst....

enige idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

daar verwacht ik de "cijfertjes als uitkomst"
Dit is wel heel kort door de bocht... tip voor toekomstige vragen: vul de tabel zelf even een klein stukje handmatig in. Dat weet ik en anderen of je daar een 0 of een 7 of als uitkomst 12034 verwacht.

enige idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Jawel hoor, zie mijn eerdere post (nr #4).

WOW! TOP.... heel erg bedankt het is stuk en stuk overzichtelijk en simpeler :-)

Mijn formule werkt wel; ook met de dropdown. Alleen mis je door de harde verwijzing in de hulpkolommen de connectie met het item. De oplossing die AlexCEL heeft aangedragen is veel beter. Ik zou persoonlijk alleen de conditie bij het vinden van een fout aanpassen. Nu komt er een 0 te staan, maar dat is ook een geldige waarde; ik zou dit vervangen door een "-" om duidelijk te maken dat de combinatie niet is gevonden.

Hoe een niet gevonden item wordt afgehandeld is een keuze die de TS kan maken uiteraard: 0, streepje, foutmelding, voorwaardelijke opmaak, het kan allemaal. :D

Wat ik me nog afvroeg is of een waarde niet meerdere keren kan voorkomen... dan kunnen er meer fouten zijn dan nu weergegeven. In het voorbeeld is dit niet het geval, maar is dit ook zo in de praktijk?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan