Meerdere laptops backuppen via netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Ik zit met de volgende uitdaging. Ik werk vaak op een project in een team van meerdere mensen met elk hun eigen laptop. Nu willen we graag van elke machine periodiek een automatische backup maken naar een centrale schijf. Ik zat te denken aan een router met daaraan een NAS, en backup of synchronisatie-software op elke laptop. Ik zit met de volgende vragen:

- Zijn er specificaties waaraan de draadloze router moet voldoen, anders dan wellicht snelheid? Of is het gewoon plug and play?

- Omdat het project slechts enkele maanden duurt zal de NAS daarna fysiek centraal worden opgeslagen. Een nieuw project krijgt vervolgens een nieuw team met een nieuwe NAS. Ik wil daarom niet te veel geld aan een NAS uitgeven, mooie specs zoals RAID en terrabytes aan opslag zijn dan ook niet nodig. Ik zit meer te denken een eenvoudige externe harddisk met 100GB opslag die je in het netwerk kan hangen. Hebben jullie voorbeelden?

- Vwb de backupsoftware ben ik erg te spreken over Cobian Backup, die nog gratis is ook. Die is compatible met de meeste besturingssystemen, maar niet met Apple, wat ook voorkomt in het team. Weet iemand een programmaatje voor Apple?

- Ik heb nog nooit met een NAS gewerkt, dus ik vraag me af hoe ik deze zichtbaar maak voor de backup software. In Cobian Backup zag ik bij 'doellocatie' alleen 'Folder', 'FTP' en 'Handmatig'. Bij 'Folder' krijg ik de windows verkenner te zien, waarin ik ook naar 'Netwerk' kan bladeren. Alleen hoe zorg ik dat ik de NAS in de windows verkenner zichtbaar maak? Ik werk zelf met Windows 7.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Voor Apple schijnt er een (backup-)programma te zijn dat Time Machine heet, en dat standaard bij de Mac wordt geleverd (:)). Ik ken het bereik of de mogelijkheden daar niet van, maar je zou kunnen kijken op Internet. Zie bijv. hier.
Of het met een NAS werkt weet ik niet zeker (alhoewel: Het werkt met een Apple Time Capsule, dus ik zou verwachten dat het kan).

Tijs.

Er is niks makkelijker dan backups maken en restoren met Apple :D

Je kunt voor Apple(alleen Apple systemen) kiezen om het via TimeMachine te doen. Dit kan met behulp van een TimeCapsule(2Tb = 450 euro), OS X Server (met daarop TimeMachine server = 1000 euro), NAS(beetje goede en redelijke opslag is 200 ~ 400 euro) of een externe schijf(2Tb = 100 euro). Dit kan zelfs draadloos(mits in het zelfde netwerk uiteraard)!

Voor de snelheid raad ik je wel aan om alles op 1 Gigabit(Gbit)(eventueel een switch) verbindingen te laten werken. Via een 100 Megabit(Mbit) zal het erg lang kunnen duren(10x zo langzaam als 1 Gbit!).

Een externe harde schijf aan een router hangen ben ik zelf geen voorstander van. Ik heb het met meerder routers en verschillende harde schijven geprobeerd en de max. snelheid die ik daaruit kon halen is: 3 megabyte per seconde(3Mb/sec = 25Mbit) terwijl de schijven allemaal rond de 100Mb/sec(dit is dus bijna 1 Gbit!) kunnen halen, maar niet via de router dus.

Met RAID(raid 1) kun je er voor zorgen dat de data op 2 schijven tegelijk word opgeslagen. Dit is puur voor extra veiligheid. Mocht je systeem crashen en de backupschijf crashed ook. Dan ben je de klos. Met een RAID1 opstelling heb je dan dus nog een backup. :D

Wat je ook kunt doen voor de Windows systemen is een Windows 2008 Home Server(OEM versie = 100 euro) installeren met harde schijven. Hiermee kun je ook aardig eenvoudig backups maken en restoren.

Ik weet niet uit hoeveel computers je project zal bestaan maar ik zou er over na gaan denken om een Windows Server, Mac Mini Server grote en een NAS(de helft voor OS X de andere helft voor Windows). Dit allemaal koppelen aan een Gbit switch en je kan backupen :D

Zo ik denk dat dit wel even duidelijk genoeg is :D

Dank voor de antwoorden zover. De snelheid maak ik me niet zo'n zorgen over; de teamleden zullen niet meer dan enkele tientallen MB's per dag backuppen, en met een incrementele backup ben je dan in minder dan een minuuut klaar via het draadloze netwerk.

Een RAID opstelling lijkt me ook niet nodig, aan het einde van de dag gaat iedereen naar huis en blijft de NAS achter. Het zou een enorm toeval zijn als de originele en backupschijf tegelijk kapotgaan. Natuurlijk geeft het extra veiligheid, maar zoals ik al schreef wil ik de kosten ook laag houden. Een server lijkt me daarom ook overdreven. Ik verwacht met de router en externe schijf rond de 100,- per project uit te zullen geven.

Wel ben ik nog benieuwd naar het zichtbaar maken van de NAS in het netwerk, hoe gaat dat in z'n werk?

Ik heb de hardware inmiddels aangeschaft: een router met USB-poort met daaraan een 1TB harde schijf. Router inmiddels geconfigureerd en schijf eraan gehangen. Maar nu...

In de router is de schijf zichtbaar, zie plaatje hieronder. Er staat dat ik de schijf nu kan benaderen via de browser, via 192.168.1.1/DBGdrive. Als ik dat doe wordt er niet gevraagd om een login, die ik bij 'accounts' heb ingesteld, maar krijg ik gelijk een errorpagina. Enig idee hoe ik er wel bij kom? (zie ook helpfile rechts op plaatje hieronder).

Daarnaast wil ik dus graag de schijf gebruiken i.s.m. backupsoftware, maar als ik m alleen via de browser kan benaderen, wordt dat lastig. Of niet? Hoe gaat dat dan in z'n werk? Ik zou de schijf toch moeten kunnen zien in mijn windows verkenner? Ik gebruik Windows 7.

attachment.php

Bijlagen

• router2.jpg
    router2.jpg
    100 KB · Weergaven: 107
Laatst bewerkt:
De handleiding er al bij gepakt?
Of dit allemaal gaat werken met backup software en accounts weet ik niet. Zelf heb ik geen goede ervaringen met harde schijven via USB aan een router hangen.

Ik was eerder voor een NAS gegaan of een klein servertje met een flinke harde schijf en Linux of zo...
Een NAS zet je via een netwerkkabel in het netwerk en installeer je 1x. Deze krijgt een ip adres en hiermee is hij altijd in het netwerk te bereiken...

Laatst bewerkt:
De handleiding zie je in het plaatje aan de rechterzijde, meer is er niet. De verkoper bij MyCom zei dat dit afdoende moet zijn voor wat ik er mee wil. Niemand andere ideeën?

Maar eens gebeld met de helpdesk van MyCom: zij konden mij al vrij snel vertellen dat het in de huidige opstelling niet gaat werken; de NAS is inderdaad alleen benaderbaar bia de browser en niet in de verkenner. Teruggeweest naar de MyCom-winkel, daar beweerden ze toch echt het tegenovergestelde. Aangesloten aldaar, geprobeerd, en inderdaad, alleen toegankelijk via de browser.... :(

Gelukkig mocht ik alles omruilen: nu een LG NAS van 1TB en een heel eenvoudige routertje aangeschaft, want USB op de router is niet meer nodig. NAS komt met installatie-software die ook de mogelijkheid biedt het apparaat als schijf zichtbaar te maken in je verkenner. Cobian Backup ingesteld, die ziet de NAS ook zonder problemen, dus het werkt als een zonnetje :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan