• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere logische tests met ALS formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bretput

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2008
Hallo,

ik begrijp de basis van Excel, maar heb nu een probleem waar ik niet uitkom en kon deze zo snel ook niet in de zoekfunctie vinden hoe ik het moest oplossen, al zag ik een paar onderwerpen die erop leken. Toch stel ik mijn vraag en hoop ik op een oplossing:

Ik heb een bestand met allemaal verschillende getallen in kolom A1 tm A6, bijvoorbeeld:

A
1: 100
2: 80
3: 75
4: 70
5: 45
6: 40

Nu moeten er langs die getallen in kolom B1 dus bepaalde benamingen voor die getallen staan, namelijk:

100 = uitstekend
95= goed
80= redelijk
75= matig
70=zeer matig
65 = onvoldoende
60= ruim onvoldoend
55= slecht
50= zeer slecht

Dus in het geval van dat er in kolom A1 100 als uitkomst komt, zou ernaast in kolom B1 "uitstekend" achter moeten komen staan. In het geval van 80 moet er "redelijk" achter komen staan, etc.

Ik weet hoe het werkt met de ALS functie van Waar en Onwaar, maar hoe ik dit met meerdere benamingen zoals hierboven beschreven?

Groet Erik

Laatst bewerkt:
Kijk eens of de functie VERT.ZOEKEN iets voor u kan betekenen.

Cobbe

Heb ik geprobeerd in te voeren, maar welke gegevens van mijn vraag moet ik dan op welke plek van de formule invoeren?

Ik dacht zelf dat de oplossing te vinden zou zijn met de "ALS" en "EN" formule, alleen weet ik niet hoe ik deze in dit vraagstuk moet toepassen...

Heb ik geprobeerd in te voeren, maar welke gegevens van mijn vraag moet ik dan op welke plek van de formule invoeren?

Ik dacht zelf dat de oplossing te vinden zou zijn met de "ALS" en "EN" formule, alleen weet ik niet hoe ik deze in dit vraagstuk moet toepassen...

Met ALS kan je maar een beperkt keren gebruiken in een cel. Bovendien is het nogal bewerkelijk. Beter is om te laten zoeken, via bijv. Vert.Zoeken.
Stel dat in de D-kolom de getallen staan en in de E-kolom de bijbehorende tekst.
De formule in cel B1 wordt dan:

Code:
=VERT.ZOEKEN(A1;D1:E20;2;onwaar)
De formule zoekt de waarde van A1 in de D-kolom en het resultaat is het daarnaast gelegen tekst in de E-kolom.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncario, bedankt voor je antwoord, maar ik snap niet precies wat je bedoeld sorry..

Ik heb een bijlage toegevoegd met een voorbeeld van hoe ik het graag zou willen zien:

In kolom A zie je dus 20 getallen en in kolom D en E zie je de waarden die bij die getallen horen.
Nu wil ik met een formule ervoor zorgen dat die automatisch de bijbehorende waarde achter het betreffende getal zet.

Ik heb hier maar 20 getallen als voorbeeld heb gebruikt, maar het zijn er eigenlijk veel meer (ruim 400) en ik wil deze formule dan ook voor andere getallen gebruiken..m.a.w:
als ik het getal zou veranderen, moet de waarde die erachter staat ook mee veranderen.

Ik hoop dat mijn bedoeling nu iets duidelijker is verwoord.

P.S: Ik gebruik excel 2007, maar als ik het in een 2003 bestand moet zetten, omdat iemand het niet kan openen hoor ik het graag!

Erik

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je hebt maar één ALS nodig.

Ik hoop dat mijn bedoeling nu iets duidelijker is verwoord. Erik
Handig dat je in je tweede voorbeeld ineens met percentages gaat werken

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je hebt maar één ALS nodig.

Handig dat je in je tweede voorbeeld ineens met percentages gaat werken

Ja sorry, in mijn bestand zijn het percentages, maar dat speelde geen rol dacht ik...

Ik zie iig dat het jou is gelukt, dus hartelijk dank daarvoor! Nu zal ik eens kijken of ik ook snap wat je hebt gedaan, zodat ik het de volgende keer zelf kan zonder te kopieren/plakken:D

EDIT:
Het is gelukt, had *100 uit de formule moeten halen, omdat ze in mijn bestand al als procenten staan!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan