Meerdere monitoren bedienen met 1 pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pukkiee

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2013
Hallo iedereen!

Ik hoop dat m'n vraag hier juist geplaatst is, wist niet anders waar ze te zetten, anders op voorhand m'n verontschuldigingen!

Nu, mijn vraag: hoe begin ik eraan om verschillende monitoren in een ruimte te plaatsen, en daarop bijvoorbeeld powerpoints of filmpjes ofzo op af te spelen? Ik zou namelijk graag in het café van m'n vader een genre "netwerk" aanleggen, waaraan ik dan monitors kan aansluiten en hierop vb films of powerpoints of het weer en het nieuws ofzo op kan weergeven. Echter, ik heb geen idee hoe ik hieraan begin. Ik heb al eens gehoord van splitters, maar heb er nog nooit mee gewerkt. Bedien ik dan alle schermen in 1 keer? En is dit dan nog een netwerk, waarop ik films kan afspelen ofzo? En kan ik dit dan ook gebruiken om bijvoorbeeld LAN Spelletjes te spelen met m'n vrienden (ze zouden dan elk hun laptop meebrengen) of moet ik dan 2 verschillende netwerken maken? Ben hier nogal een leek in.

Het zou gaan om een beeldscherm of 6, heb nog niks van hardware liggen, alles moet nog aangekocht worden aangezien ik geen idee heb hoewat ik precies nodig heb. Er is wat budget, dus goeie suggesties zijn altijd welkom :)

Alvast bedankt!

Zijn allemaal verschillende technieken. In principe kun je 6 monitoren aansturen met een enkele computer door ze gewoon direct aan te sluiten.

In principe is dit redelijk goedkoop te doen. Echter heb je dan wel beperkingen qua kabellengte en dergelijke. Schermen op afstand aansturen kan ook prima, maar moet je meestal veel meer investeren in hardware en heb je beperkingen aan de kwaliteit die je nog af kan spelen. Je zult dus moeten onderzoeken wat je echt wil, hoe ver de schermen van elkaar moeten staan en hoeveel je wil investeren en welke kwaliteit van beeld.

Thx voor het vlugge antwoord wampier!

Even over het aansturen van 6 schermen, dat zou zeker voldoende zijn! Hoe begin ik hieraan? Waar moet ik op letten bij de aankoop van monitors? En ivm kwaliteit van het beeld, is 1080p een haalbaar doel hierin?

Het budget opzich maakt niet veel uit, natuurlijk niet het allerduurste maar ik wil er ook niet vanaf komen met maar 100euro, en een niet zo goed werkend systeem. Heb liever dat ik dan wat meer betaal voor een deftige configuratie, dan dat ik geld bespaar en vb geen hdfilms kan afspelen ;) Kun je hier wat mee?

Google eens op videomatrix, volgens mij moet je dan heel ver komen.

Thx gast0158! Als ik het goed begrijp is het enige wat ik nodig heb dus een laptop, waar ik de powerpoint of de film op laat afspelen, zo'n videomatrix switch dinges, en monitoren. En de bekabeling ertussen. Klopt dit?

Dit is zeker mooie info hoor, brengt me al een hele stap dichter!

Verschil met een videomatrix is wel dat je dan maar 1 groot scherm hebt. Bovendien kosten die dingen nogal veel over het algemeen

Overigens, zolang je monitoren display-port ondersteunen kan het dus met een enkele videokaart. een 3x2 displayport scherm kun je al aansturen met 150 euro.

Maar goed ook een displaymatrix kun je zelf bouwen voor een paar honderd euro. Het is dus maar precies wat je ermee wil ;)

Wampier! Thx voor de info, is misschien toch beter om het met zo'n displaypoort te doen. En het scheelt inderdaad heel veel in kostprijs!

zo'n 3x2 displaypoort waarover je spreekt, kan ik hiermee dan 2 keer 3 schermen aansturen? Dus dat ik op 3 schermen afbeelding A en op de andere 3 schermen afbeelding B kan zetten? En is dit dan gewoon een genre "blackbox" met 3x2 aansluitingen, waarop ik m'n laptop aansluit aan de ene kant, en aan de andere kant m'n monitors?

Niet helemaal:

1) je hebt 6 schermen en die kun je individueel aansturen
2) Als je een alternate videosource wil (eigen laptop etc voor 1 scherm) moet je fysiek de kabel van die monitor omsteken, tenzij je een DP/HDMI switch gebruikt.
3) Dit is een aparte computer, waar je eventueel naar toe kan streamen e.d.
4) indien je laptop het ondersteund en aankan, kan die in principe 3 monitoren direct aansturen zonder poespas en extra investering. Mijn persoonlijke laptop (hevige specificaties) kan via DP(1.4) 3 monitoren aansturen op full HD. Dat is echter afhankelijk van de laptop. Ik kan me voorstellen dat een laag budget laptop niet 3 verschillende films op 3 verschillende monitoren tegelijk kan afspelen zonder uit te branden ;) De ondersteuning vanuit drivers en intel is er echter wil voor de meeste modellen.

Wat betreft 6 monitoren kun je gaan voor een computer met 2 videokaarten of enkele videokaart met meerdere apart aangestuurde DP kanalen. Vandaar de 2x3, je kunt namelijk maximaal 3 monitoren per kanaal hebben.

Het verschil is dat als je ze als 1 groot scherm wil gebruiken, ondersteuning voor 2 aparte videokaarten veel slechter is dan 1 kaart die 6 monitoren aanstuurt.

Nadeel is dus wel dat tenzij je investeert in een switch je kabeltjes om moet steken voor andere sources, tenzij je streamed naar de centrale computer en de computer relatief dicht bij de schermen moet staan (hoewel dat met repeaters ook wel op te lossen is)

Ik sluit me hierbij aan. De meeste grafische kaarten ondersteunen tegenwoordig drie schermen. Bij gebruik van twee kaarten zou je dus tot zes schermen kunnen aansluiten, mits je voldoende adapters gebruikt/de juiste kabelformat hebt op de uitgaande poorten van de grafische kaarten (in de pc). Vaak zien we dat men verschillende VGA-schermen wenst aan te sluiten en maar 1 of 2 VGA poorten heeft. Een adapter van hdmi naar vga kan dan bijv. uitkomst bieden.

Trouwens, ga het wel even goed na of een grafische kaart en de rest van de hardware het aankan zoveel schermen aan te sturen. Veel GPU's kunnen het aan, maar je wilt niet van een koude kermis thuiskomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan