• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere nummers tegelijk zoeken in excel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter magix
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

magix

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2004
Ik heb een vraag, ik heb een groot Excel blad met een paar duizend artikelen. Daarin staan oa artikel nummer en andere gegevens van dat artikel. Nu heb ik in een ander Excel bestand een selectie van een paar honderd artikelen die ook in dat andere bestand staan, ook met artikel nummer, maar verder met minder andere gegevens. Nu wil ik een aantal gegevens van het grote bestand koppelen aan het kleine bestand. Nu doe ik dat per stuk dus dan kopieer ik het artikel nummer van het kleine bestand en zoek ik het op in het grote bestand. En kan dan de gegevens overnemen die ik in het kleine bestand erbij wil hebben. Maar op deze manier kost dat veel tijd. Is er een mogelijkheid dat je een multiple search doet? Dus dat ik de 100 nummers in een keer zoek en dat ik dan alleen die 100 in een tabel overhoud? Ik kan nu slechts per stuk zoeken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, groeten Jan

Hoi Jan,

Je geeft te weinig info voor een inhoudelijk correct antwoord, maar hier moet je mee uit de voeten kunnen:

In het werkboek Map1 staan op blad2 de (unieke) artikelnummers. De rij waar dit artikelnummer staat vind je met de onderstaande formule:
=SOMPRODUCT(([Map1.xls]Blad2!$A$11:$A$9999=A6)*RIJ([Map1.xls]Blad2!$A$11:$A$9999))
Waarbij in A6 het te zoeken artikelnummer is.

Stel dat deze forule in Z6 staat, dan kun je in AA6 en verder de gewenste gegevens terugzoeken:
=index([Map1.xls]Blad2!A:A;$Z6)

Jeroen

Bedankt voor je reply, maar ik begrijp het nog niet helemaal. ik zal daarom even een eenvoudig voorbeeldje geven.

Excel bestand 1(het grote bestand met een paar 1000 artiekelen)

Nummer naam inhoudt lengte breedte prijs
29875 aaa 1 22 12 10
68425 bbb 1 23 11 10
574168 ccc 1.5 26 13 14
47568 ddd 2 30 15 20
68754 eee 1.5 25 14 15

Excelbestand 2: (het kleine betsand met een paar hondert artiekelen)

Nummer naam inhoudt
68425 bbb 1
574168 ccc 1.5
68754 eee 1.5

Ik wil(aan het betsand van 100 artiekelen informatie toevoegen)

Nummer naam inhoudt lengte breedte
68425 bbb 1 23 11
574168 ccc 1.5 26 13
68754 eee 1.5 25 14

Nu zoek ik dus per stuk in het grote bestand en vul dan die gegevens in het kleinere bestand in. Maar als ik in een keer die nummers van het kleine bestand van het grote bestand zou kunnen zoeken ben ik bijna meteen klaar. Hoef ik alleen die laatste kolom met prijs te (in dit voorbeeld) verwijderen en heb het bestand.

Hoi Jan,

In dit geval wil je de kolommen D & E toevoegen aan het kleine bestand.

Gebruik kolom K als hulpkolom en zet daar de formule in.
In Kolom D & E zet je de indexformule.

K6: =SOMPRODUCT(([Map1.xls]Blad2!$A$11:$A$9999=A6)*RIJ([Map1.xls]Blad2!$A$11:$A$9999))
D6:=index([Map1.xls]Blad2!D: D;$K6)
E6:=index([Map1.xls]Blad2!E:E;$K6)

Ik weet een aantal dingen nog niet:
Naam van het grote bestand, naam van het werkblad waar de artikelnummers staan in het grote bestand en in welke rij beginnen de artikelnummers in het grote en het kleine bestand?

Jeroen

Ik heb ook via filter geprobeerd maar dat lukt niet, filter werkt wel bij een artikelen nummer. Maar ik kan niet een kolom met 100 artikel nummers kopiëren in het ene bestand en deze dan plakken in aangepast auto filter in het andere bestand zodat ik alleen die 100 nummers overhoud van het kleine bestand in het grote bestand.

In feite komt het hier op neer: Ik heb een bestand van 5000 artikelen en een bestand met 600 artikelen die ook in het bestand met 5000 artikelen staan. Ik wil uit het bestand van 5000 artikelen de artikelen filteren die ook in het kleine bestand staan. Dit wil ik filteren door de artikel nummers. Elk artikel nummer komt maar eenmaal voor. Ik kan wel op artikel nummer filteren, echter maar per een tegelijk. Ik zou dus de artikel nummers van het kleine bestand in eenmaal willen kopiëren en dat je deze 600 nummers in eenmaal in het filter kunt plakken, zodat het filter van de 5000 artikelen er 600 overhoudt die dus ook in dat andere bestand staan. (Het bestand met 5000 artikelen wordt dan gelijk aan het bestand met 600 artikelen, alleen met meer informatie, omdat het kleine bestand minder kolommen bevat).

Een klein voorbeeld:

Op Blad2 staan de cijfers van 100 tot 119
Op Blad1 staan de cijfers van 90 tot 160
Kopieer de cijfers van Blad2 naar Blad1 onder het cijfer 160
Sorteer nu op kolom A
Druk op de knop "Laat dubbele zien"

Misschien een oplossing?

Bijlagen

Bedankt voor het antwoord, maar dit is in mij geval niet handig. Het is een bestand met een paar duizend regels, en de tabel is een stuk uitgebreider dan in mijn voorbeeld, verder is de indeling van beide tabellen ook niet gelijk. Ik wil dus eigenlijk met een filter 600 verschillende rijen op basis van artikel nummers uit een bestand van 5000 rijen filteren.

Als ik het met autofilter doe, kan ik slechts en nummer tegelijk invullen. Ik zou dus willen dat ik de hele rij met 600 nummers kopieer en dat deze nummers als filter criterium dienen zodat deze 600 nummers uit de lijst met 5000 nummers gefilterd wordt.

Met uitgebreid filteren, kan je een selectie maken op twee kolommen waarbij een OF voorwaarde geldt.

Pierre

Bijlagen

Ik begrijp het nog steeds niet. Daarom hier een weer een klein voorbeeld:

Je hebt een bestand met 4 product nummers, je hebt een tweede bestand met 10 product nummers en per productnummer is er ook veel meer informatie. Nu wil ik van deze 4 product nummers die ook in het grote bestand staan ook het aantal en bedrag weten. Dit zou ik kunnen doen door autofilter te gebruiken en de nummers een voor een in te tikken, waarna ik de gegevens krijg en dan kopieer ik deze. Dit werkt goed bij kleine bestanden, maar het gaat nu om een bestand van een paar duizend regels. Ik wil dus de kolom met nummers van het eerste bestand kopiëren en deze als zoekcriterium gebruiken zodat ik in een maal op meerdere nummers tegelijk kan filteren. Dan zou je dus de uitkomst moeten krijgen zoal in de derde tabel hieronder. Ik heb het geprobeerd met uitgebreid filteren, alleen weet ik niet hoe dat werkt, heb wel bij help gekeken, maar het lukt me niet om te filteren dan.

Nummer
32598
21655
14685
16677

Nummer…..aantal…..bedrag
67954………...3……….25
32598………...2……….20
49865………...5……….32
24685………...6……….16
98654………...3……….56
21655………...8……….44
47351………...9……….21
14685………...6……….34
16677………...7……….76
88586………...2……….18

dit moet er uitkomen als ik op de 4 nummers filter:

Nummer…..aantal…..bedrag
32598………...2……….20
21655………...8……….44
14685………...6……….34
16677………...7……….76

Het werkelijke bestand heeft 5000 rijen met 5000 product nummers. Van deze 5000 wil ik dat er 600 weergegeven worden waarvan ik de nummers in een ander bestand heb staan. Dus door middel van een zoekopdracht wil ik die 600 nummers er in een keer uitfilteren.

Hoi Jan,

Zoiets (het toegevoegde bestand is een excel-bestand)

Bijlagen

misschien zoiets

Hoi,

misschien met een vlookup functie (zie voorbeeld) die jouw probleem oplost.

Groet,

Ewout

Bijlagen

Bedankt voor de inzet, maar helaas heb ik tot nu toe heb ik aan geen een oplossing wat gehad. Het is namelijk de bedoeling om het filter te gebruiken, zodat je snel dingen kunt filteren. Je kan snel op een criteria filteren, maar wat nou als ik op 600 verschillende nummers wil filteren in een lijst met 5000 verschillende nummers? In de autofilter kan je maar op 1 of 2 criteria filteren tegelijk(je kan daar niet op 600 verschillende nummers tegelijk filteren). In de uitgebreid filter kan je meerdere criteria gebruiken, maar dat lukt me dus niet. Ik wil dus die lijst met 600 nummers gebruiken als criteria die uit die lijst met 5000 nummers moeten worden gefilterd. Maarbij uitgebreid filter weet in niet wat ik moet invullen bij criterium bereik om hem dus die 600 nummers uit die 5000 te laten filteren.

Magix ,

Wat is er fout met het voorbeeld van jzeedijk?
Voor het bestandje te openen :
Rechtsklik met de muis, dan zie je Doel opslaan als... bewaar dit op de hardeschijf, doe Excel open en daarna het bestand.

Dit geeft toch het resultaat van je 6de antwoord ?

Pierre

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan