• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere postcodes opzoeken via VLOOKUP of iets dergelijks? (wellicht niet mogelijk)

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Berichten
349
Ik ben voor het werk bezig met een formulier te ontwerpen. Het moet op vele PC's en in veel situaties werken, dus ik ben niet happig op macro's of VBA-code. Ook ken ik daar niks van :)

Het opzet is simpel; ik heb een lijst met postcodes en gemeentes. Nu zou ik willen dat, als de gebruiker de postcode invult, Excel automatisch de gemeente invult.

Nu zou dit op zich heel simpel zijn via VLOOKUP, maar in Belgie hebben sommige gemeentes/gehuchten dezelfde postcode.

Is er hier een bepaalde formule voor? Bijvoorbeeld dat men een postcode invult, en als er meerdere gemeentes voor zijn, dat men dan de gemeente kan kiezen? Als er slechts één gemeente voor een postcode is, hoeft het natuurlijk niet.


Ik ben me ervan bewust dat ik hier misschien iets vraag dat gewoon niet mogelijk is :)
 
Een formulier werkt alleen in VBA en nu? Bedoel je dat je een bestandje aan het maken bent met een paar validatie lijsten? Zoek dan even op getrapte validatie. Of plaats je bestandje even hier.
 
Bekijk bijlage zipcodes_alpha_nl.xls

Bij deze.

In het tabblad Opzoeken kan je bij postcodes de postcode invullen (of kiezen uit de dropdown). De cel gemeente zou dan enkel nog de corresponderende gemeente uit de lijst uit de eerste sheet moeten geven. Als elke gemeente een aparte postcode zou hebben, zou ik gemeente zelfs automatisch kunnen laten invullen via een VLOOKUP. Alleen hebben sommige gehuchten dezelfde postcode. Als men dus bij postcode 9200 invult of kiest, zou bij gemeente in de picklist alleen nog maar mogen staan:

Appels
Baasrode
DENDERMONDE
Grembergen
Mespelare
Oudegem
Schoonaarde
Sint-Gillis-Dendermonde
 
Zie bijlage.
De validatielijst is een genaamd bereik "ValLijst"
 

Bijlagen

  • zipcodes_alpha_nl (2).xls
    219 KB · Weergaven: 137
Dat is inderdaad wat ik moet hebben. Alleen heb ik geen idee hoe je dit gedaan hebt, hoe die formules die je hebt gebruikt werken, en kan ik het ook niet implementeren in mijn echte project :)
 
Jawel hoor, ik heb je formule gevonden, en heb ze zelfs met succes kunnen transplanteren naar mijn project. Alleen weet ik niet juist wat je doet. Verschuiving, Index... Die functies kende ik (nog) niet :)
 
Is de vraag bij deze opgelost? Zet deze dan op opgelost. Voor alle standaardfuncties kan je <F1> gebruiken om de werking te begrijpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan