Meerdere records in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tamara27

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2010
Beste

Ik heb een tabel bestaande uit de volgende velden:
- unieke code (hoort bij een bepaalde persoon)
- complicatie

Elke persoon kan een combinatie van 3 complicaties hebben (de unieke code komt dus 3 x terug in de tabel, telkens met een andere complicatie). (Sommige personen hebben ook maar 1 of 2 complicaties)

bijv:
123 - Koorts
123 - Rillingen
123 - Hoofdpijn

of

147 - Rillingen
147 - Hoofdpijn

Nu heb ik een formulier gemaakt gebaseerd op een query die de gegevens van een bepaalde persoon opzoekt (zoek op unieke code). Als ik er persoon heb met meerdere complicaties, maakt hij in het formulier per complicatie 1 record aan. De gegevens zoals naam, geboortedatum, etc zijn dus meermaals hetzelfde, enkel de complicatie verandert. Dit is natuurlijk niet de bedoeling!

kan ik in mijn formulier iets instellen dat als er meerdere complicaties zijn, dat deze bijv onder elkaar getoond worden in 1 recordje op het formulier? Ik wil dus eig 1 schermpje met al de gegevens over 1 bepaalde persoon, ookal heeft deze meerdere complicaties

Dank!

Hoi Tamara,

Je zou denk ik twee formulieren moeten maken; een hoofdformulier met daarop de patiëntgegevens, en een subformulier voor de complicaties. Je kunt daarvoor je huidige formulier wel gebruiken, waar je dan een kopieetje van maakt bijvoorbeeld. In het nieuwe subformulier verwijder je dan de patiëntgegevens (behalve PatiëntID, want die heb je nodig om te koppelen aan het hoofdformulier). Het subformulier maak je op als een doorlopend formulier, en het hoofdformulier wordt een enkelvoudig formulier. In het Ontwerpscherm sleep je het Complicaties formulier dan naar het hoofdformulier, en als het goed is heb je dan het gewenste resultaat...

OK. De helft van het opzet is geslaagd. So far so goed. Maar Tamara zou Tamara niet zijn, moesten er niet toch een paar dingetjes fout gaan, of niet helemaal zijn zoals ik het graag zou zien...

Dit is het resultaat :) Naamloos.jpg

Je kan onderaan zien dat hij toch nog 3 "hoofdrecords" geeft. Ze zijn echter alle 3 identiek !
Hier zou uiteraard moeten staan: 1 van 1, anders hebben we nog geen overall view van het aantal personen die voldoen aan het gezochte criterium.

Mijn subformulier geeft idd de 3 complicaties, zoals het hoort!
Maar ... :)
Graag zou ik nu nog de layout veranderen hiervan. De recordkiezers had ik graag weg, zodanig dat er enkel maar 3 woorden staan... Is dit mogelijk ? Ik kan het wel in het hoofdformulier aanpassen, maar blijkbaar niet in het subformulier alleen?

Hoi Tamara,

Je kunt het subformulier wel degelijk vanuit je hoofdformulier aanpassen, vanuit het ontwerpscherm. Soms krijg je een wit vlak te zien op de plek van het subformulier, maar na heen en weer switchen tussen views moet je ook je subformulier vanuit je hoofdformulier kunnen bewerken.
Wat je waarschijnlijk nog niet hebt aangepast, is de bron van het hoofdformulier. Daar hangt nu (vermoed ik) een qeury onder die ook de complicatiegegevens uit het subformulier bevat, waardoor je meerdere records ziet. Deze bron mag je echter aanpassen, omdat de complicaties een eigen formulier hebben. Kortom: op je hoofdformulier heb je alleen nog je patiëntgegevens nodig. En als je dat aanpast, zul je zien dat er maar één record per patiënt over blijft.

Ok, dit gaat mn petje precies te boven :)

Ik veronderstel dat ik dus een aparte query moet maken voor de complicaties die op het subformulier staan?
Hoe moet ik deze query dan opbouwen? de complicaties moet het sowieso bevatten, en de unieke code haal ik dan uit de combinaties van gegevens uit het hoofdformulier?

Hoi Tamara,

Ik denk dat het tijd wordt voor een ander petje :) Bij het maken van het subformulier heb je (vermoed ik) een kopie gemaakt van het oorspronkelijke formulier? Ik vermoed in ieder geval, dat je voor het Hoofdformulier dezelfde bron (query) gebruikt als voor het subformulier. En daar zit 'm dan nu het probleem: in de bron van het Hoofdformulier zou je alle verwijzingen naar (de tabel van) de complicaties moeten verwijderen. Op je hoofdformulier krijg je bij iemand met 3 complicaties nu 3 records te zien, omdat die ook in de onderliggende query zitten. Eigenlijk is het al voldoende om de tabel met complicaties uit het hoofdformulier te verwijderen, denk ik.
In het subformulier heb je die gegevens uiteraard wel nodig, en een koppeling naar de patientgegevens, zodat de juiste complicatie aan de juiste patient hangt.

Ok. Het is gelukt!!! :d
Joepi!!

Nu heb ik enkel nog een praktisch vraagje qua lay-out.
Soms bevat het subformulier 1 record, soms meerdere...
Als ik de layout van mn hoofdformulier maak rekening houdend met meerdere records, zijn er uiteraard grote lege stukke als er maar 1 record wordt weergegeven in het subformulier.

Kan ik dit nog aanpassen? Auto-uitbreiden gaat hier precies niet?

Laatst bewerkt:
Niem die weet hoe ik er voor kan zorgen dat het formulier vanzelf groter wordt als het subformulier gevuld is? (anders heb ik zo'n grote lege plek als er bijv maar 1 record in staat...

Volgens mij kan het ook niet.... Je kunt met VBA wel een hoogte instellen voor een formulier, maar het is een eigenschap die wordt genegeerd op een geopend formulier. Je kunt eens op deze site kijken, als je niet schrikt van de benodigde code...

ok! Thnx anyway! Het hoofdprobleem is toch opgelost :)

Tot een volgende!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan