• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere rijen die voldoen aan criterium in één keer verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdjeVis

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2006
Vraagje :
Is het mogelijk om met een stukje code in één keer alle regels te verwijderen die voldoen aan een bepaald criterium? Een soort van autofilter-actie dus, maar een autofilter-actie in een stuk VBA-code vind ik niet zo lekker.
Je kunt bijvoorbeeld in één keer laten tellen hoeveel lege cellen er in een bepaald bereik staan (ga er even vanuit dat dit ook in kolom C is) met "AantalLegeCellen = WorksheetFunction.CountBlank(Range(Cells(1, 3), Cells(ActiveCell.CurrentRegion.Rows.Count, 3)))"
Kun je alle regels waar in kolom C niets is ingevuld nu ook in één keer laten verwijderen. Zoeken in de library kom ik iets met "XlPTSelectionMode.xlBlanks" tegen. Kan hier iets mee? Bijv. in combinatie met een "EntireRow.Delete" of zo?

Alvast bedankt voor de moeite!

Kijk bij SpecialCells en dan xlCellTypeBlanks. Verwijder die dan.

Wigi

Beste Wigi,

't Is niet de eerste keer dat je me de duw in de juiste richting geeft. Het was nog even puzzelen in welke vorm ik de code exact neer moest zetten, maar met deze lukt 't inderdaad supersnel : Range(Cells(1, 6), Cells(ActiveCell.CurrentRegion.Rows.Count, 6)).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Delete

Je wordt weer héél hartelijk bedankt voor de moeite!

Code:
    On Error Resume Next
    Range(Cells(1, 6), Cells(ActiveCell.CurrentRegion.Rows.Count, 6)).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Delete
    On Error GoTo 0

Dit is beter, anders krijg je een error indien er geen lege cellen zijn.

Wigi

Wigi,

Help, ik wordt gek!
Als ik in mijn bestand deze regels code uit laat voeren, worden álle regels verwijderd.
Als ik een heel groot gedeelte van alle regels uit het hele bereik weg gooi (maar er blijven nog steeds een aantal regels over die lege cellen in de kolom hebben staan) en de code toe pas, werkt 't perfect!
Ik pas het in eerste instantie toe op een lijst van ruim 22.000 regels. Kan dit een probleem vormen?

Wigi,

Help, ik wordt gek!
Als ik in mijn bestand deze regels code uit laat voeren, worden álle regels verwijderd.
Als ik een heel groot gedeelte van alle regels uit het hele bereik weg gooi (maar er blijven nog steeds een aantal regels over die lege cellen in de kolom hebben staan) en de code toe pas, werkt 't perfect!
Ik pas het in eerste instantie toe op een lijst van ruim 22.000 regels. Kan dit een probleem vormen?

In principe niet neen. Het gaat toch wel degelijk om kolom F?

Voor de rest zou ik het niet zo direct kunnen zeggen, zeker niet als het werkt op een kleiner deel van het bestand.

Probeer anders zelf nog wat te testen. Nu, die code in stukken splitsen is nu ook niet echt een probleem, maar het zou toch ineens moeten gaan.

Wigi

Het was even doorzetten, maar na uitgebreid puzzelen kom ik maar tot één conclusie. Geloof het of niet, maar als het een overzicht is met maximaal 20.564 regels, gaat het prima. Maar zijn het 20.565 regels of meer : ALLE regels weg.
Bizar hè?!
Oplossing : in etappes de regels met lege cellen weghalen........

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan