Meerdere routers in een netwerk blokkeren apparaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThePromisedLAN

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2015
Goedendag allen,

Ik ben al drie volle dagen bezig met het installeren van een netwerk bij mij thuis.
De situatie die zich voor had moeten toen is als volgt:

Op de begane grond is een modem geïnstalleerd die ik heb ontvangen van KPN, hiermee is mijn connectie benden goed.
Om ervoor te zorgen dat ik op de eerste etage ook een goede connectie heb, heb ik een oude router omgezet naar acces point.​

Het probleem momenteel is dat de connectie op de begane grond perfect werkt, ik ervaar hier dus geen problemen mee.
Zodra ik naar de eerste etage ga heb ik een paar minuten internet voordat ik eruit wordt gegooid.

PHP:
Modem begane grond: Experiabox V3 (KPN)
Router eerste etage: Cisco E2500

Ik heb de volgende instellingen gewijzigd:
PHP:
Modem IP: 192.168.2.254
Router IP: 192.168.2.1

In de router heb ik onder andere dezelfde SSID en wachtzin gebruikt als bij de modem.
Ook heb ik de DHCP server en UPNP uitgezet. 

Voor beide apparaten heb het kanaal naar 8 gewijzigd, zodat deze niet tegenwerken.

Het probleem is dat de connectie op de eerste etage nooit langer dan 5 minuten standhield.
Iemand een oplossing hiervoor?

Alvast bedankt voor alle reacties!

Ik zou zeggen: Ga eens naar de 1ste verdieping en zorg ervoor dat Windows de KPN wifi verbinding vergeet en er dus nooit verbinding mee kan maken.
Kijk of de verbinding dan wel standhoudt (met de omgebouwde router).

Overigens (check dit goed): Bij een omgebouwde router naar accesspoint moet de ene WAN/Internet aansluiting van die omgebouwde router leeg zijn. Oftewel: Je moet 1 van de 4 LAN aansluitingen van de omgebouwde router (dus niet de ene WAN/Internet aansluiting) bedraad verbinden met een LAN aansluiting van de KPN routermodem,

Tijs.

Hey Tijs,

Thanks voor je reactie!

Ik heb dit al geprobeerd, ik heb in de KPN modem de WLAN gedeactiveerd waardoor deze geen signaal meer uitzendt.
Dan heb ik boven wel signaal van de router zelf, maar kan hier niet mee verbinden.

Ook heb ik ze LAN to LAN aangesloten, dus geen van beide zit in de WAN aansluiting.
Dit had ik even kunnen melden, mijn fout.

Groet, Koen

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik zou doen is bedraad aansluiten aan de omgebouwde router op een van de 3 overgebleven LAN-aansluitingen. Werkt dat ook niet (je krijgt geen ip-adres van de KPN routermodem, Internet werkt niet) dan moet het aan de omgbouwde router liggen. Mogelijk heeft die VLAN op zijn LAN-netwerk, is gewoon kapot etc.

Tijs.

Je moet beide routers juist NIET hetzelfde kanaal toewijzen, je kan beter op router 1 kanaal 6 en router 2 kanaal 8, os ietsje anders, kan ook. In ieder geval sws niet op hetzelfde kanaal zetten, dat werken ze elkaar juist tegen.

@gast0505: Prima, maarre... ook met WLAN op de KPN routermodem uitgeschakeld werkt het nóg niet...

Uit posting #3:
[...]ik heb in de KPN modem de WLAN gedeactiveerd waardoor deze geen signaal meer uitzendt.
Dan heb ik boven wel signaal van de router zelf, maar kan hier niet mee verbinden.

Tijs.

Bedankt voor de reacties!

Ik heb nu beide routers een ander kanaal toegewezen, alles leek prima te werken!
's Avonds naar bed gegaan, heeft een uurtje gewerkt en kreeg daarna geen verbinding meer met de router op de eerste etage.
Werd de volgende ochtend wakker met verbinding, rare situatie.

De connectie met de router boven valt binnen een uur of twee weg en hersteld zich na een paar uur.

Gewoon op zo'n moment bedraad aansluiten en kijken of het bedraad nog wel werkt.

Overigens zou ik nu gewoon stoppen met die router en een nieuwe kopen. Op een gegeven moment houdt het op.

Tijs.

Goedenavond!

Je hebt gelijk dat het op een moment ophoudt, het vreemde vind ik dat het altijd wel gewerkt heeft.

Bedraad werkt de verbinding trouwens prima, dan valt er weinig aan op te merken.

Misschien een belangrijk detail wat ik vergeten ben is dat de router op automatische DHCP-settings staat.
Wel staat de DHCP server gewoon uit!

Wanneer ik voor een vast IP-adres kies moet ik deze instellen.

Misschien dat hier het probleem ligt?

Groet, Koen

Dhcp is op het WAN/Internet gedeelte en die gebruik je niet. Dhcp server is op het LAN gedeelte.

Dit mag dus niet de oorzaak zijn. Blijkt ook uit dat het bedraad gewoon goed werkt.

Tijs.

Ik vind het een rare situatie.

Persoonlijk denk ik dat er iets verkeerd zit in het DHCP gedeelte.
Dit vermoeden krijg ik omdat mijn apparaten boven waarschijnlijk niet meer weten waarmee ze moeten communiceren.

Dat heb je toch al getest door Wlan uit te zetten op de KPN routermodem, en dat bracht niets?

Dit is mijn laatste posting want ik heb geen andere tips/ideeën meer dan die ik al gaf.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan