• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"meerdere" uitkomsten bij Verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clipstra

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2008
Wekelijks exporteer ik omzet gegevens van SAP naar Excel. Met verticaal zoeken krijg ik dan meteen bij 1 naam zijn omzet te zien. In SAP zijn de mensen verdeeld per regio. Nu is er 1 iemand welke voor 3 regio's werkt. Dus in mijn data lijst (het geexporteerde) komt de naam/code 3x voor. Hoe krijg ik het voor elkaar om dan toch deze 3 waardes samen op te tellen bij deze ene persoon (1 regel in ander werkblad), zonder daar wekelijks naar om te kijken?

Alvast bedankt!

Wellicht dat je hiervoor de ARLOOKUP() functie kunt gebruiken die je op m'n site vindt. Het is een zogenaamde User Defined Function waarvan je de code naar een VBA module moet kopieren.

Het resultaat van de formule geeft de verschillende waarden gescheiden door een komma weer. Bv. "Jan, Piet, Klaas"

Ben niet bekend met VBA ? Er staat ook uigelegd hoe e.e.a. te installeren.

Erik

Ofwel voeg je een extra kolom toe die bestaat uit Regio & Naam.
Op die manier krijg je een lijst met unieke ID's waarin je met Vertikaal Zoeken aan de slag kan.

MVG - Marrosi

Hiervoor ben je SOMPRODUCT() nodig. Er is een voorbeeld te vinden op m'n site :

'Excel', 'Meervoudig SOM.ALS'

Ik heb nu som.als gebruikt en het werkt!!

Maar wat is dan eigenlijk het verschil met verticaal zoeken?

Met Verticaal zoeken kun je maar één waarde ophalen, zowel tekst als getallen. Met SOM.ALS() kun je meerdere getallen ophalen die bij elkaar opgeteld worden.

Dus kort door de bocht, kun je als je getallen zoekt beter som.als gebruiken dan verticaal zoeken. En verticaal zoeken gebruik je dan eigenlijk alleen maar als je tekst wilt zoeken..

Die getallen worden dan wel opgeteld...

DBLEZEN vind ik ook voor sommige toepassingen een goed alternatief, al is VERT.ZOEKEN heel vaak al voldoende.

Wigi

Laatst bewerkt door een moderator:
Met Verticaal zoeken kun je maar één waarde ophalen, zowel tekst als getallen. Met SOM.ALS() kun je meerdere getallen ophalen die bij elkaar opgeteld worden.

Ik heb de functie 'arlookup' op die site gezien. Echter, het werkt niet helemaal bij mij. Ik wil meervoudig vert.zoeken naar teksten.

Start je eigen draadje met een voorbeeld en eventueel verwijzing naar deze vraag.

En daarmee gaat er nu een slotje op dit topic.
Het is niet de bedoeling je vraag te stellen in andermans vraag. Tevens is deze uit 2008.

Zoals al aangegeven: Gaarne zelf een vraag maken met evt. verwijzing naar dit topic.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan