• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere vba-codes in 1 module?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Goedenavond allemaal, ik heb een excel-bestand met 71-macromodule's, in dat bestand zitten ook 71 vba-knoppen.

Ik wou net een nieuwe macro maken en op eens zag ik een vba-module die ik al had gemaakt met een lijn en een nieuwe basis voor een code, hier heb ik een schermafbeelding van gemaakt en meegepost.

Maar misschien betekent dat wel dat er meerdere macro-codes bij elkaar in 1 module kunnen en worden de knoppen daar ook een stuk sneller van, de knoppen zijn ook best langzaam moet ik zeggen, kan iemand mij hier meer over uitleggen, bij voorbaat dank!

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, anders spijt me dat en hoop ik dat ik het beter uit kan leggen. Ik heb praktisch geen verstand van vba, ik kan alleen gebruik maken van vba door eerder gemaakte codes te kopiëren en te plakken en de celverwijzingen te wijzigen, kun je nagaan...

Bijlagen

• Schermafbeelding 2020-04-30 om 20.38.09.png
    Schermafbeelding 2020-04-30 om 20.38.09.png
    96,6 KB · Weergaven: 63
In welke module een Sub staat is voor Excel transparant...
Je mag dus in principe alle modules gewoon samen in één module zetten, maar 71 is wel wat veel, niet al te beheersbaar... copy/paste gewoon !

Wel zien dat je de overbodige modules dan verwijderd en géén dubbels meer hebt van subs.

Laatst bewerkt:
In welke module een Sub staat is voor Excel transparant...
Je mag dus in principe alle modules gewoon samen in één module zetten, maar 71 is wel wat veel, niet al te beheersbaar... copy/paste gewoon !

Wel zien dat je de overbodige modules dan verwijderd en géén dubbels meer hebt van subs.

Hoi DigiCafee,

Wat wat ik vermoedde, heeft u bevestigd en het is mij gelukt om dat bij elkaar in te zetten, hopelijk worden de vba-knoppen daar ook sneller van, en niet te veel bij elkaar inzetten :check:

Bedankt voor uw hulp.

Het is een nietszeggend plaatje. Er wordt niets sneller door de code uit verschillende modules samen te voegen in 1 module. Een knop is niet langzaam alleen de onderliggende code kan langzaam zijn/lijken. Dus wat is nu de vraag?

Hoi VenA, ik had geen vragen meer open staan. Ik hoopte dat, door meerdere codes bij elkaar in 1 module te zetten, excel een code sneller kan vinden en uitvoeren, jij legt al uit dat een code niet sneller wordt door meerdere bij elkaar te voegen, en de codes heb ik niet zelf bedacht maar gekregen hier op Helpmij.nl dus dat zal het probleem ook niet zijn. Dus ik had geen vraag en heb geen vraag, maar wie weet heeft iemand toch nog een interessante aanvulling, zo niet zet ik de vraag over een paar dagen op opgelost.

ik volg VenA in zijn redenering.
Het verminderen van het aantal modules door ze samen te voegen, dat zal de snelheid totaal niet beïnvloeden.
Het zal enkel onze leesbaarheid bevorderen.

Daarom zou ik ook meer inzetten op invoegen van lege regels en inspringen van de tekst waar je If...Then, For...Next, DO-loops, etc gebruikt.
Zelf gebruik ik daarvoor, tot alle tevredenheid, een add-in "intender", die dat voor mij doet.

En daarnaast is er ook het documenteren, zet vooraan een regel "rem" (van remark), dan wordt die regel groen en kan je uitleg geven waarvoor een regel dient.
Dit kan je ook door een enkel aanhalingsteken ' te gebruiken, vanaf daar in een regel is de rest opmerking.

Je kan ook nog met de naamgeving van je macros spelen, door daar iets indicatiefs aan mee te geven, dus geen "Sub Knop44", maar "Sub Doorkopieren_Data_Aankopen"
Alle begin is moeilijk. Maar als je je document een half jaar onaangeroerd opzij laat liggen en je moet daarna opnieuw je weg zoeken, dan zal je vermoedelijk wat minder grijze haren krijgen.

Bedankt voor je aanvulling Cow18, maar dat is mij echt te ingewikkeld, ik heb al genoeg moeite met de formules, vba is mij veel te ingewikkeld. Maar nogmaals bedankt.

ok, dat was een aanvulling, verder heb ik ook geen vragen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan