• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere vervolgkeuzelijsten maken met tekst in

Status
Niet open voor verdere reacties.

IngeCasteleyn

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2013
Berichten
12
Ik ben bezig met een agenda te maken in excel waar mijn doelen in staan.
Nu wil ik dat er ook in de laatste kolom (=leerlijn) van mijn agenda, de leerlijnen per ontwikkelingsdoel in een drop down menu zichtbaar zijn.
Tot nu toe heb ik al 3 kolommen met een dropdown menu kunnen maken, maar ik wil niet altijd het teken _ gebruiken om de woorden aan elkaar te maken.
Ik heb al geprobeerd om in de 4e kolom(=leerlijn) te werken met gegevensvalidatie en dan de formule =indirect(cel van bereik), maar ik krijg steeds een foutmelding. Daarom dat ik dacht om alle woorden aan elkaar te rijgen met het teken _ , maar dit lijkt me niet logisch en te veel werk.

Ik wil dus uiteindelijk dit in mijn agenda zien:
als ik bvb kies voor ontwikkelingsdomein, dan krijg ik een menu waar de domeinen in staan. Dan maak ik bvb de keuze voor het 1e domein, daarna kan ik in de cel ernaast kiezen uit een aantal opties die onder dit doel vallen. Dan klik ik er 1tje aan, en dan kan ik in de volgende kolom kiezen uit een aantal leerlijnen.

in bijlage zit er een bestandje, misschien word mijn uitleg van hierboven wat duidelijker.
In blad 1, staat mijn agenda tot nu toe
in blad 2, staan de lijsten die ik nodig heb
En in blad 3 staan mijn doelen.

Dank bij voorbaat
 

Bijlagen

  • Agenda excel.xlsx
    20,2 KB · Weergaven: 40
Ik heb een aantal leerlijnen ingevuld bij de benoemde bereiken. (de rest mag je zelf toevoegen)
zie gele vlak met info
zie validatie in gele cel
zie benoemdbereik formule_leerlijn

mochten er vragen zijn dan lees ik het wel.


Bekijk bijlage Agenda excel.xlsx


Niels
 
Laatst bewerkt:
Toch nog een kleine vraag.
Ik heb nu ook de andere leerlijnen erin gezet en iedere leerlijn een naam gegeven zoals jij deed.
Maar als ik dan in mijn agenda bvb leerlijn 15 wil aanduiden ( nadat ik de vorige dropdown menu's in de juiste doelen gezet heb), dan lukt dit niet.
Als ik dan de gegevensvalidatie check, dan zegt excel dat er een fout is.

Waar zit mijn fout dan?
 
Uit mijn hoofd, heb nu geen excel bij de hand.

Je voorbeeld ging maar tot 14?
Vul onder het gele vlak de gegevens van 15 in met de validatienaam van 15, zoals ik met de rest heb gedaan.
Bij het benoemde bereik formule_leerlijn moet je het bereik van de vert.zoeken formule uitbreiden.

Niels
 
Dat zou ik zonder benoemde bereiken doen:
 

Bijlagen

  • __Agenda snb.xlsm
    28 KB · Weergaven: 37
Ik heb nu alle doelen erin gezet en alles een naam gegeven zoals Niels deed.
Als ik dan op mijn agendablad, de formule in de laatste kolom doorvoer naar beneden, lukt het niet om de leerlijn te tonen.

In bijlage zit het bestandje
 

Bijlagen

  • Kopie van Agenda excel.xlsx
    47,5 KB · Weergaven: 41
verander het het bereik in de naam formule_leerlijn:

Code:
=VERT.ZOEKEN(Agenda!$G35;'Doelen '!$A$19:$B$[COLOR="#FF0000"]103[/COLOR];2;0)

Niels
 
Ik probeer nu al op verschillende manieren om de formule in te vullen bij gegevensvalidatie ( om dan een lijstje te krijgen), maar steeds krijg ik de foutmelding dat ik geen verwijzingen kan doen naar een ander werkblad of werkmap.

Wat nu?
 
In de validatie staat die formule ook niet, daar zet je
Code:
=indirect(formule_leerlijn)

Bij ribbontab formules => namen => naam beheren
pas je de formule die achter de naam formule_leerlijn staat aan.
Hier plaats je de formule uit de vorige post.

Niels
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan