• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere vragen over een spoed project

Status
Niet open voor verdere reacties.

ralphnag

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2012
Hallo iedereen,

Ik wil een bestand maken wat ervoor zorgt dat er maar 1 persoon tegelijk het bestand kan bewerken omdat het in dropbox staat en het dan dus conflicten kan veroorzaken.

nu is er een soort van spoed bij, dus na een middag allerlei draadjes vruchteloos gecombineerd te hebben heb ik het opgegeven.
Sommige dingen werkte wel maar dan weer neit in combie met ander. (denk ook dat het door de druk kwam, ik heb weinig verstand van macro`s en kan moeilijk Engels lezen en schrijven)

Het bestand wat ik bijvoeg moet de basis worden die we kopiëren en dan bladen aan toe willen voegen voor allerlei doeleinden binnen de vereniging waar meerdere mensen bij moeten kunnen. het aantal bladen voor de toekomst is dus onbekend het kan van een blad met leden adres gegevens tot bijvoorbeeld het kasboek met alle maanden van het jaar. het kan dus ook zijn dat er buiten deze macro`s waar ik nu om vraag voor de andere bladen in de toekomst nog meer macro`s nodig zijn. ik weet niet of het voor wat ik nu wil maken uit maakt hoor maar zodat jullie een idee hebben wat de bedoeling is.

Blad 1 is het inlog scherm
blad 2 waar een 2de gebruiker ziet dat hij geen toegang krijgt en wie er op dat moment gebruikt maakt van het bestand
blad 3 is een knop die op toekomstige bladen gekopieerd word om na bewerken het bestand op te slaan zodat je op de inlog pagina begint.

ik heb alle formules en de lay out compleet.
nu hoop ik dat iemand me kan helpen met de macro`s aan gezien deze niet allemaal helemaal gelukt zijn.

welke knop moet wat doen.
1. ik wil graag dat excel bij het gebruik van dit bestand niet kan worden afgesloten met het kruisje. maar alleen met een van de knoppen op het werkblad.
op blad 1
2. in cel C8 wil ik graag een dropdown waarmee ik alleen de afkortingen kan kiezen of type uit bereik L5:L100
3. als cel M2
een "1" weergeeft (dat doet de formule als de gebruikers naam en het wachtwoord over een komen met een combi uit de lijst in L5:M100) wil ik dat de knop "login" actief word dus tekst dan zwart en macro actief,
bij "0" tekst grijs en macro uitgeschakeld.
4. macro achter knop "login" moet eerst
alle bladen verbergen behalve blad2
bestand opslaan op de plek van waar het geopend is zodat de volgende gebruiker die het bestand opent de melding te zien krijgt op blad2.
dan alle bladeren zichtbaar maken behalve blad1 en 2
5. makro achter knop "annuleren"
opslaan op de plek waar het geopend word.
en dan afsluiten.

op Blad 2
6. als je op knop afsluiten drukt moet excel het bestand afsluiten zonder op te slaan.
7. ik zou graag zien dat er een time out in gebouwd word wat bij het openen van het bestand op deze pagina na bijv 5 sec zelf het bestand sluit.
(dit om de tijd dat het bestand op 2 plekken open is zo kort mogelijk te houden.)
als het kan met een aftellende klok ergens.
er moet wel een manier zijn om dit te omzeilen voor het geval er ergens iets fout gaat, ik dacht zelf aan een knop "beheerder" die alle tabbladen opent en de time-out uitzet.

op blad 3
8. knop "opslaan en afsluiten" moet.
alle bladen onzichtbaar maken behalve blad1,
op blad1 cel C8 en C9 leegmaken
en cel C8 selecteren
dan opslaan en afsluiten
9. knop "opslaan zonder afsluiten" moet
alleen blad 2 zichtbaar maken.
het bestand opslaan waar het geopend is.
alle bladen zichtbaar maken behaldve bald 1 en 2
en dan weer terug gaan naar het tabblad waar ingewerkt werd
Deze knoppen moet je kunnen kopiëren naar alle evt toekomstige werkbladen die er bij komen.

Dit alles moet dan werken met blad 1 en 2 beveiligt tegen bewerken alleen de witte cellen mag je kunnen selecteren en bewerken.

het beveiligen is niet zo zeer dat mensen niet bij de data mogen maar dat men niet zomaar veranderingen kan aan brengen als men niet weet wat men doet.
de rede van het inloggen is dat andere die als 2de het bestand openen kunnen zien op blad2 wie het bestand gebruikt en wat het nr is van die persoon. mochten ze het bestand per ongeluk niet hebben afgesloten of moet iemand met spoed bij het bestand weten ze wie ze moeten bellen.

Zouden er nog formules nodig zijn dan kunnen alle cellen Q1 naar beneden en naar Rechts daarvoor gebruikt worden.

Ik hoop dat iemand mij wil helpen en zijn tijd hier in wil steken.
Natuurlijk weet ik dat ik nu wel heel veel van jullie vraag.

Bijlagen

je hebt helemaal gelijk hoor.

en ik weet ook dat ik heel veel vraag.
Ik krijg deze vraag ook gesteld als vrijwilliger.
ze zitten met hun handen in hun haar omdat ze data zijn kwijt geraakt en dat niet nog een keer willen maar wel graag met dropbox willen blijven werken omdat dit voor hun ook vele voordelen heeft.

Dit gaat dit boven mijn kunnen maar ik wil ze ook niet teleurstellen, dus heb beloofd te kijken wat ik kan vinden.
Maar ik begrijp heel goed dat dit best veel is en niet een enkel probleempje.

tegelijkertijd denk ik dat het bestandje ook een mooi basis is voor andere mensen op helpmij.nl wand ik ga er vanuit dat meer mensen tegen het zelfde probleem aanlopen als ze met meerdere personen een bestand delen in een cloud.

Dus daarom hoop ik ook dat er mensen zijn die toch de moeite willen nemen om hier iets moois van te maken en daarom heb ik het gedurfd om deze vraag zo te stellen, maar ik begrijp best als je zegt ik doe dit als vrijwilliger en dit vind ik te veel van het goede.

Ik heb volgende code gebruikt om het bestand af te sluiten bij het openen van het tabblad "geen toegang"

Code:
Private Sub Workbook_Open()
Application.Run "afsluiten_zonder_opslaan"
End Sub

als ik hem test in vba sluit hij af maar niet als ik in excel het tabblad open.
iemand enig idee?

heb de code in objecten onder het betreffende blad geplaatst.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb nu vraag 3 opgelost door 2 knoppen achter elkaar te zetten en bij waarde 1 de ene knop te laten zien met macro en anders de andere knop zonder macro en grijze tekst.

ik heb vraag 6 opgelost

* en bij vraag 7 heb ik de code die werkt zoals net omschreven in vorig bericht alleen niet als je het tabblad opent
* en ik heb geen idee hoe je hem moet onderbreken in noodgeval.

even een update van het bestand en dan vanavond maar weer verder.
Bekijk bijlage 1 gebruiker.xlsm

2 vragen waarmee ik vanavond denk ik verder kom en waar ik veel vandaag veel tijd aan heb gespendeerd maar het niet werkend krijg en wat volgens mij de basis is van de meeste macro`s die ik moet maken.

* is een code die alle geopende bladeren sluit behalve blad 1 of blad 2

* als iemand me kan vertellen hoe ik op het blad een countdown kan weergeven in de tekst sluit na "10/9/8/7/...."sec zou er mooi uit zien.

@JeanPaul28 Zullen we afspreken dat je het modereren aan de moderators overlaat. Dat kan heel makkelijk door op de knop misbruikmelding te drukken.

@ralphnag Voor spoed klussen zal je je ergens anders moeten vervoegen. Spoedopdrachten doen we hier niet. Forum wordt gerund en geleid door vrijwilligers. Daar heb je dus rekening mee te houden. Nu rijst bij mij alleen nog de vraag op, waarom heb je spoed? schoolopdracht en te laat begonnen? Lees dit eens, kom je een stuk verder mee http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/635119-Voor-huiswerkvragen-afstudeeropdrachten-zie-hier

hallo Huij,

Heb begrip voor je opmerking.
verwijder het bericht maar van het forum.

om antwoord te geven op je vraag.
ik heb deze hulp vraag gekregen van een vereninging die ik met regelmaat help met vraag stukken.
Ze gebruiken dropbox en door onzorgvuldig handelen zijn ze data kwijt geraakt.
Om dit te in de toekomst te verkomen is mij gevraagd om te kijken hoe ze kunnen verkomen dat ze met 2 of meer te gelijk aan een het zelfde bestand kunnen werken. geld voor systemen en dure software is er niet. alles gebeurd op vrijwillige manier. net zoals mijn hulp aan hun ook.
Zoals ik al zei gaan diverse dingen in mijn vraag stuk mijn verstand te boven. en daar voor heb ik hulp gevraagd aan helpmij.nl.

Waarom alles in 1 keer ik heb al best wat tijd gespendeerd in het forum afpluizen naar draadjes over de diverse vraag stukken en heb van alles aan elkaar geplakt.
maar dit heeft tot nu toe alleen maar geresulteerd in dat ik van het ene probleem in het ander liep.
Dus heb alle vraag stukken waar ik nog geen antwoord op had gevonden of niet uit kwam bij elkaar gezet als hulp vraag.

Waarom spoed de data die de vereniging elke dag verwerkt ligt nu te wachten en we hopen snel deze beveiliging af te hebben zodat de mensen weer met regel maat hun data kunnen gaan invoeren . nu zijn wij er ons ook wel bewust van dat men vroeger ook elke zaterdag er 4 uurtjes mee bezig was ipv elke dag 15 min na het eten. maar de vrijwilligers zijn de laatste tijd nog al verwend en zien er nu al tegen op dat ze dit weekend al het werk op de ouderwetse manier te moeten doen. omdat het niet van uit thuis kan tussen de aardappelen door. je weet hoe dat gaat denk ik.

Daarnaast had ik ook het gevoel dat het bestandje wat ik heb geupload een goede basis kan zijn, mits goed in elkaar gestoken, voor excel in allerlei vormen en maten die in ene cloud gebruikt worden door meerdere mensen. dus dat iedereen er als het klaar wat aan kan hebben op helpmij.nl.

Dit zijn de redenen waarom ik het op deze manier heb gedaan.
mijn manier van andere helpen gaat soms wat ver en dan verwacht ik misschien ook te veel van andere.
begrijp jullie reacties wel hoor.

Berichten worden niet zomaar verwijderd, zeker niet als daar al reacties in zijn geplaatst. Je zegt dat de vrijwilligers er tegenop zien om dit weekend weer aan het werk te gaan. Maar je verlangt wel van onze vrijwilligers dat ze stante pede een oplossing hebben voor jullie probleem. Zit iets raars in als je het leest. Kortom, geduld en wanneer de helpers je kunnen helpen zullen ze dat zeker doen. Maar een topictitel met spoed gaat je eerder tegenwerken dan meewerken. Desalnietemin hoop ik voor je dat het tot een oplossing komt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan