• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere waarden uit kolom meenemen in sumfunctie

Status
Niet open voor verdere reacties.

ottoioioi

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2006
Beste Helpmij,

Ik heb een vraagje over de SUMPRODUCT functie,

Is het mogelijk om meerdere waarden uit een kolom mee te nemen in de functie binnen een SUM? Ik heb geprobeerd het met de "OR" funtie op te lossen, maar dit lukte niet.

Op dit moment heb ik het volgende:
Code:
=SUMPRODUCT(--(Adressen!$C$14:$C$65000=$P$2);--(Adressen!$H14$65000="BA");(Adressen!BI14:BI65000))+SUMPRODUCT(--(Adressen!$C$14:$C$65000=$P$2);--(Adressen!$H14$65000="BB");(Adressen!BI14:BI65000))+SUMPRODUCT(--(Adressen!$C$14:$C$65000=$P$2);--(Adressen!$H14$65000="TA");(Adressen!BI14:BI65000))+SUMPRODUCT(--(Adressen!$C$14:$C$65000=$P$2);--(Adressen!$H14$65000="TB");(Adressen!BI14:BI65000))
En wat ik zou willen is:
Code:
=SUMPRODUCT(--(Adressen!$C$14:$C$65000=$P$2);--(Adressen!$H14$65000="BA" AND "BB" AND "TA" AND "TB");(Adressen!BI14:BI65000))

Hopende dat er een eenvoudige oplossing voor is...
Groetjes van Otto

Laatst bewerkt door een moderator:
Gebruik een DBSOM functie, is veel simpeler in dit geval.

Gebruik een DBSOM functie, is veel simpeler in dit geval.

Beste Wigi,

Hoe kan ik DSUM hierin gebuiken?

Ik moet ervoor zorgen dat in het tabblad adressen in kolom C (12 tm 65000) gezocht wordt naar de waarde die in P2 staat, daarnaast moeten een aantal waarden in kolom H gezocht worden, en daarna moeten alle 1tjes in kolom BI opgeteld worden (waar alleen 0letjes en 1tjes in staan).

Ik heb nu =SUMPRODUCT(--(Adressen!C14:C65000=$P$2);--(DSUM(Adressen!A14:FN65000;Adressen!H14:H65000;"TA","TB","BA","BB"));(Adressen!BI14:BI65000))

Maar dit werkt niet. Er komt sowiso een melding dat "TA","TB","BA","BB" niet kan.
Heb je misschien enig idee hoe het wel kan werken?

Groetjes van Otto

DSUM is een functie op zich, moet niet met de SUMPRODUCT functie gecombineerd worden.

DSUM vraagt dat je een tabelletje maakt met je criteria. Tevens - heel belangrijk - moet de tabel waarin je zoekt "deftig" zijn: kolomtitels en en dan daaronder rij per rij de gegevens. Die kolomtitels gebruik je dan terug in de criteria.

Voor een uitgewerkt voorbeeld, zie: mijn site, dan Excel, dan Voorbeeldbestanden, dan Databasefuncties.

Wigi

Excel MVP Debra Dalgleish heeft op haar website http://www.contextures.com ook een mooi voorbeeldje staan rond het gebruik van dsum. Het mooie aan haar oplossing is dat ze combinaties van zoekwaarden, heel aanpasbaar voorstelt.

vb.

In plaats van volgende combinatie in cellen te zetten:

Code:
Regio     Naam   
1            a
1            b
1            c
2            a
2            b
2            c

laat ze toe die zoekdata voor te stellen in de vorm:

Code:
Regio     Naam   
1            a
2            b
             c

Link naar het bestand: http://www.contextures.com/DSUMSample.zip
te vinden via http://www.contextures.com/excelfiles.html en dan doorscrollen naar FN0010.

Deze link is een aanvulling op Wigi zijn bestand, welke meer aspecten van DSUM aanhaalt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan