meerdere waarden(verschillende kolommen) in zelfde record zoeken via query

Status
Niet open voor verdere reacties.

pdater

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2010
Berichten
55
de bedoeling is om meer dan 1 waarde van eenzelfde record te zoeken in een tabel.
vb: in de tabel met duizende orders wil ik per jaar de laatste bestelling zien van een artikelnr en ook de prijs die voor dat bepaald artikelnr is betaald.
ik maak dan een query zet "jaartal" op "group by"evenals het "artikelnr" en dan selecteer ik op datum hier kies ik Max van (dit geeft mij de laatste bestelling ) alleen geraak ik er niet goed uit hoe ik de waarde (prijs bekom op deze laatste bestelling) die indezelfde record staat. Deze waarde is niet steeds de Max, min , eerste of laatste. ik moet gewoon de waarde hebben die op deze dag is
Weet iemand een goede tip?
Alvast bedankt,
Rik
 
Je kan een tweede query maken waarin je de eerste query koppel met je hoofdtabel. Je maak twee relaties te weten op artikelnummer en op datum.

Het is nu mogelijk om uit je hoofdtabel de juiste prijs uit te lezen.
Het is een beetje moeilijk te omschrijven dus ik heb een voorbeeld mee gestuurd. Het kan voorkomen dat een artikel twee keer voorkomt op eenzelfde datum. Vandaar dat ik in de tweede query "Gemiddelde" gekozen heb. Dit kan natuurlijk ook Min of Max zijn.

Succes.
 

Bijlagen

  • Database3.rar
    21 KB · Weergaven: 18
Je kan een tweede query maken waarin je de eerste query koppel met je hoofdtabel. Je maak twee relaties te weten op artikelnummer en op datum.

Het is nu mogelijk om uit je hoofdtabel de juiste prijs uit te lezen.
Het is een beetje moeilijk te omschrijven dus ik heb een voorbeeld mee gestuurd. Het kan voorkomen dat een artikel twee keer voorkomt op eenzelfde datum. Vandaar dat ik in de tweede query "Gemiddelde" gekozen heb. Dit kan natuurlijk ook Min of Max zijn.

Succes.

Bedankt Eugene,

Ik heb dit tot op heden ook al ongeveer op deze manier gedaan, alleen sla ik deze gegevens eerst op in een tussentabel dmv een toevoegquery, maar blijkbaar is deze manier niet volledig betrouwbaar vandaar mijn vraag, ik zal het eens proberen zoals je meldt , ik laat je weten of het op deze manier goed lukt. (ik had eigenlijk gehoopt dat het mogelijk was met 1 query maar dat is niet mogelijk denk ik)
groeten,
Rik

Eugene alvast bedankt, het werkt zoals u beschrijft.
 
Laatst bewerkt:
@Eugene:
Als je voorbeeldjes maakt, dan graag in 2003 format, dan heeft iedereen er wat aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan