• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere waarden zoeken in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Karag68

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Ik heb onderstaande tabel bestaande uit 2 kolommen.
1 Frans
2 Engels
3 Frans, Engels
4 Chinees
16 Nederlands
17 Frans, Nederlands
18 Engels, Nederlands
64 Duits
65 Frans, Duits
66 Engels, Duits
67 Frans, Engels, Duits
83 Frans, Engels, Nederlands, Duits
128 Italiaans
Nu wil ik van alle regels waar bv Nederlands in staat het cijfer zoeken wat in de eerste kolom staat. (In dit voorbeeld 16, 17, 18, 83) Wie kan mij hierbij helpen.

Modedit: vervolg op bovenstaande vraag is ook:
Ik zet in een cel (stel A1) de waarde 4291. Dit is een optelsom van 1 (Frans) + 2 (Engels) + 64 (Duits) + 128 (Italiaans) + 4096 (Spaans). Nu wil ik graag in bv cel A2 zien of a.d.h.v. de waarde in A1 in de optelling Nederlands wordt gebruikt (getal 16). Wie weet hier een oplossing voor?? Bij voorbaat dank.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi

Selecteer een cel ergens in de tabel.

Kies in de menubalk Data > Autofilter.

Er verschijnen nu 2 driehoekjes, in cel A1 en cel B1.

Klik op dat in B1, en kies Aangepast...

Als criterium geef je op:

bevat
Nederlands

Klik OK.

Je ziet nu enkel de gevraagde nummers in kolom A.

Wigi

Wigi,

Dit zou een oplossing kunnen zijn, maar helaas werkt dit niet voor mij. Ik wil vervolgens deze getallen in verdere formules gebruiken. Als ik de autofilter optie gebruik dan moet ik deze waarden handmatig intypen en dat wil ik nou net niet. Heb je nog andere suggesties?

Ik heb deze getallen nodig om vervolgens te kunnen bepalen of ik bepaalde data uit een andere lijst nodig heb of dat deze verwijderd kunnen worden a.d.h.v. de taalinstellingen

Hallo Karag68,

Hierbij een mogelijke oplossing.

Op te zoeken via dropdown-menu.
De groen gemarkeerde cellen bevatten de formules.

Bijlagen

Hm, je maakt gebruik van het binaire stelsel.
Dit kan je eenvoudig doen via een functie.

Code:
Function Talen(dGetal As Double) As Boolean
Talen = dGetal And 16

End Function

Zet deze functie in Visual Basic Editor.
De functie werkt als volgt:
=Talen(getal) bijv.: =Talen(4196)
De uitkomst is ONWAAR. Dat houdt in dat in 4196 geen 16 gebruikt wordt.

=Talen(31) = WAAR
(1 + 2 + 4 + 8 + 16) = 31

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste HSV,

Je hebt helemaal gelijk. Het was erg onfatsoenlijk van mij dat ik niet meer gereageerd heb. Ik kan nu wel enkele flauwe excuses verzinnen waarom ik niet gereageed heb maar dat doet niks aan de zaak af. Ik hoop dat je mijn verontschuldigingen accepteert. Ik had niet meer gezien dat jij nog gereageerd had. Ik zal hier de volgende keer beter op letten.
Die oplossing werkte overigens erg goed.

Beste Roncancio,
Je hebt een interesante oplossing. Ik zal eens hiermee gaan stoeien.
Dank je wel voor je hulp.

Beste HSV,

Je hebt helemaal gelijk. Het was erg onfatsoenlijk van mij dat ik niet meer gereageerd heb. Ik kan nu wel enkele flauwe excuses verzinnen waarom ik niet gereageed heb maar dat doet niks aan de zaak af. Ik hoop dat je mijn verontschuldigingen accepteert. Ik had niet meer gezien dat jij nog gereageerd had. Ik zal hier de volgende keer beter op letten.
Die oplossing werkte overigens erg goed.

Beste Karag68,

zand erover.

Ben het al weer vergeten.
Heb hier mogelijk ook een oplossing voor jouw, met de oplosser.
Maar je hebt de vraag al op opgelost gezet.

Wil het je toch niet onthouden.

Bijlagen

Beste Karag68 ;)

Zet de volgende formule nog in het bestandje van HSV, zodat je kan zien of Nederlands gebruikt wordt in de oplossing.

Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN(16;A5:C18;3)=1;"Nederlands wordt gebruikt";"Nederlands wordt niet gebruikt")

Trouwens mooi gevonden van HSV :thumb:

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Beste Karag68 ;)

Voordat je de topic op opgelost zet, wordt er toch wel verwacht op een reactie van U :D

Na de mooie prestatie van HSV op zijn minst een bedanking. :eek:

Groetjes Danny. :thumb:

Beste Karag68 ;)

Voordat je de topic op opgelost zet, wordt er toch wel verwacht op een reactie van U.

Danny , je mag niet alles verwachten hé Karag68 is nog aan het stoeien "posting #5" soms gaan de mensen zo op in die mooie oplossing dat ze een woordje van dank al eens vergeten .

Als in A1 het getal staat dat je wil onderzoeken (bv. 4196) en in A2 het getal waarvan je wil zien of het in A1 zit (bv. 16) dan kan je volgende formule in A3 gebruiken om te kijken of dit Waar of Onwaar is.

Code:
=IS.ONEVEN(AFRONDEN.BENEDEN(A1/A2;1))

Dit zou ook moeten zorgen voor een correcte uitkomst, maar maakt geen gebruik van VBA.

edit: strikt genomen is de afronden.beneden functie niet noodzakelijk, en kan dus weggelaten worden. Excel 'kapt' de waarde bij de is.oneven functie zelf af.

Laatst bewerkt:
@Karag68 zou je het de volgende keer bij een vraag willen houden, beide topics samengevoegd.

@Karag68 zou je het de volgende keer bij een vraag willen houden, beide topics samengevoegd.

Huijb, de TS zijn tweede vraag is door dit samenvoegen wel een beetje verloren gegaan. Deze was toch (subtiel) anders dan de eerste.

Huijb, de TS zijn tweede vraag is door dit samenvoegen wel een beetje verloren gegaan. Deze was toch (subtiel) anders dan de eerste.
Zie startpost.

Aan allen,

Jullie hulp is geweldig. Ik kan met jullie oplossingen eindelijk mijn probleem oplossen.
Ik had hem al op klaar gezet omdat ik dacht dat ik met de eerste oplossing van Roncancio wel verder kon. De tweede oplossing van HSV werkt echter nog beter voor mij, hiervoor dank.

P.s. Ik heb twee topics gemaakt, omdat het hier ook om twee verschillende problemen ging.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan