• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere waardes in een tabel opzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Krichaun

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2010
Ey lezers,

ik heb een tabel met daarin de toelaatbare krachten op een tandwielkast. De toelaatbarekrachten zijn afhankelijk van het toerental.

Het toerental staat op de x-as van de tabel, op de y-as staan de grotes van de tandwielkast.

Nu wil ik weergeven wat de mogelijke tandwielkasten zijn qua grote, dus het kan zijn dat ik meerdere outputs heb (bijv met toerental x, kracht y mag ik gebruikmaken van tandwielkast 4,5,6,7).
Nu is het laatste (meerdere outputs) niet een heel groot probleem, dat kan ik nog wel oplossen met een onhandige als formule, maar ik heb geen idee hoe ik de eerste mogelijkheid uit de tabel kan halen.
Een mogelijkheid zou zijn om de waardes van toerental en kracht af te ronden en met als formules vervolgens verder te gaan. Dit is volgens mij onnodig omslachtig, maar ik ben zelf niet heel erg thuis in VBA.

Heeft iemand tips of ideeën?

Voorbeeld toegevoegd:

voorbeeld%20tabel.jpg

Greetz,

Krichaun

Laatst bewerkt:
beste Krichaun,

Welkom op dit forum. Zou jij een voorbeeld van de tabel kunnen plaatsen ? Anders wordt het erg lastig om een oplossing te bedenken.

Krichaun,

ik denk dat bedoeld werd: kun je een voorbeeld bestand posten....

???

Krichaun,

het ligt ongetwijfeld aan mij, maar zou je in je voorbeeld kunnen uitleggen waarom dit het resultaat moet zijn?

Kijk eens of de oplossing in bijlage overeenkomt met wat je bedoelde.
Omdat de formule nogal ingewikkeld uitvalt, heb ik via een hulpcel een deel van de berekening apart gedaan.
Wel vreemd:in je voorbeeld staat "GKS08" tussen de mogelijke outputs, maar hij komt niet voor in het lijstje in A7:A13?

Bijlagen

Ah dat ziet er goed uit. Ga er ff mee rommelen, want het werkt niet als de waarde kleiner is als 16, maar denk dat het wel moet lukken.

Is dit ook nog op te lossen mbv VBA, want dit ziet er nogal omslachtig uit... Het werkt wel :)

Dat GKS08 is idd typefoute. Zo eentje van't was nog vroeg eh :D

Laatst bewerkt:
Krichaun,

het ligt ongetwijfeld aan mij, maar zou je in je voorbeeld kunnen uitleggen waarom dit het resultaat moet zijn?

De toelaatbare krachten op de tandwielkast beperkt de keuze. Vervolgens moet er uit een tabel met data van motor/tandwielkast een combinatie gekozen worden. Als de tandwielkast kleiner is als dat mag moet die combinatie afvallen.

Yep zoiets, denk dat het me wel moet lukken om daar custom functie van te maken. Alleen lijkt het niet te reageren op veranderingen in het toerental.

Tnx iig:thumb:

Ik heb per ongeluk een verkeerd bestand gepost.
heb daarom mijn vorig bericht verwijderd.
Moest je de bijlage reeds gedownload hebben, gebruik die dan niet !
Verbeterd bestand volgt.

Krichaun,
Vertel eens even:
als N2 = 600 en N3 = 4000
Wat moet dan het resultaat zijn ?

Geen output. n2=600 mag je maximaal 3500 als kracht hebben.

bijv n2=350, max. rad force = 4000:

GKS04
GKS06
GKS07
GKS09
GKS11
GKS14

Ik zie alleen wel net dat de krachten niet altijd helemaal lekker oplopen, dat soms de volgende waarde kleiner is als de voorgaande waarde. Valt wel buiten het beoogde toerenbereik ...

Ik heb per ongeluk een verkeerd bestand gepost.
heb daarom mijn vorig bericht verwijderd.
Moest je de bijlage reeds gedownload hebben, gebruik die dan niet !
Verbeterd bestand volgt.

Ik ben dr mee aan't rommelen, maar werkt idd niet helemaal:confused:

Mijn vorig bericht heb ik opnieuw verwijderd omdat ook daarin nog een fout stond.
Ik denk dat deze bijlage beter is, maar ik verneem graag van de vragensteller of die nu naar wens is.

Werkt naar behoren op't eerste gezicht. Ik ga kijken of ik het om kan schrijven naar een costum functie.

Is't goed als ik vraag op beantwoord zet en je bij problemen met een pm contact zapatr?

Greetz,

krichaun

Is't goed als ik vraag op beantwoord zet en je bij problemen met een pm contact zapatr
Privéberichten ontvangen/versturen kan ik niet, en e-mailontvangst heb ik destijds ook uitgezet in mijn profiel, maar op een of andere manier wordt die laatste instelling steeds (niet door mij) gewijzigd. Voor 1 keer sta ik daarom toe dat je mij een e-mail stuurt (het lijkt me namelijk dat je met de gegeven info goed uit de voeten moet kunnen).

Privéberichten ontvangen/versturen kan ik niet, en e-mailontvangst heb ik destijds ook uitgezet in mijn profiel, maar op een of andere manier wordt die laatste instelling steeds (niet door mij) gewijzigd. Voor 1 keer sta ik daarom toe dat je mij een e-mail stuurt (het lijkt me namelijk dat je met de gegeven info goed uit de voeten moet kunnen).

Ben aan de slag gegaan om de macro te ontleden, zodat ik weet wat de functie zou moeten doen (ben nog niet aan het omzetten toegekomen), maar wat is de toegevoegde waarde van de regel
If x = [$n$2] then x = worksheetfunction.match(zk, [$b$3:$j$3], 0) + 1

in de voorgaande programma regel heb je reeds aangegeven dat de dichstbijzijnde bovenliggende match of gelijke moet worden gezocht, maar ik snap niet helemaal waar deze regel voor dient.

Hopelijk heb ik morgen tijd om dr een formule van te maken.

bedankt voor de hulp so far :)

Getekend,

VBA Newbie

Omdat ik je vraag verkeerd begrepen had, was mijn macro uitvoeriger dan nodig.
Bovendien gaf ook de laatste niet bij alle ingevoerde waarden de juiste uitkomst.
Als je nog even geduld hebt: ik ben aan een simpeler (en hopelijk betere) versie bezig.

wat is de toegevoegde waarde van de regel
If x = [$n$2] then x = worksheetfunction.match(zk, [$b$3:$j$3], 0) + 1
Als de gevonden waarde exact overeenkomt, moet een andere kolom gekozen worden dan wanneer dat niet het geval is.
In de macro in onderstaande bijlage komt die regel niet meer voor.
Controleer de werking goed alvorens de macro te bewerken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan