• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere willekeurige keuzes uit lijst zonder duplicaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

RKB

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2008
Berichten
57
Hoi,

Weet er iemand hoe ik het volgende kan produceren met een formule?

Ik heb een lijst met drie waarden, zeg X Y Z.
Ik wil in een bepaalde kolom in elke cel een willekeurige combinatie hebben van 1, 2 of 3 van deze waarden gescheiden met een , of ; zonder duplicaten. Dus mogelijk combinaties zijn X, Y, Z, XY, XZ, YX?, YZ, ZX?, ZY?, XYZ, YXZ?, YZX?, ZXY?, ZYX?. Ik wil graag een formule gebruiken zodat ik kan slepen en echt een willekeurige kolom krijg, en eventueel ook nog het aantal waarden kan uitbreiden.

Groet,
RKB
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Wat wordt er verstaan onder duplicaten?
Zijn dat alle "gewone" items in je lijst?
Zijn je vetgedrukte waarden in jouw ogen uniek? Want in programmeer taal is "XY" toch echt iets anders dan "YX"!!
 
Hoi,

Onder duplicaten versta ik dezelfde waarde in een cel.

Met XY en YX bedoel ik de volgorde. Als er random uit een lijst gekozen wordt mogen ze in alle mogelijke volgorden staan, al zou de voorkeur hebben in dezelfde volgorde en dus bijvoorbeeld alleen de combinaties zoals vetgedrukt. Maar ik kan me voorstellen dat dat een stuk lastiger wordt dus niet perse nodig.

Ik hoop dat dit helpt.

Groeten,
RKB
 
Hallo,

Ik ben misschien een beetje doorgeslagen maar getracht om het "snel" even op te lossen met power query.
Of dit geheel met formules en/of VBA kan?
Maar, let op. Als je meer letters o.i.d. gaat gebruiken voor combinaties dan kom je al heel snel aan de limiet.
 

Bijlagen

  • Combinaties X;Y;Z.xlsx
    22,1 KB · Weergaven: 13
Beste,

Net als @Peter59 was ik ook in power query bezig geweest.
Hopelijk komt U er met zijn en mijn bestand verder uit. Zoals gezegd: het is even een snelle opzet geweest ;-)
 

Bijlagen

  • Meerdere willekeurige keuzes uit lijst zonder duplicaten.xlsx
    145,9 KB · Weergaven: 5
office 365 zonder duplicaten.
Zet in A1:A3 de letters X,Y en Z

Code:
=LET(a;A1:A3;r;ROWS(a);IFERROR(DROP(REDUCE("";SEQUENCE(r);LAMBDA(x;y;VSTACK(x;LET(n;INT(MOD(SEQUENCE(r^y;;0)/r^SEQUENCE(;y;y-1;-1);r)+1);INDEX(a;FILTER(n;1=BYROW(n;LAMBDA(rw;MAX(FREQUENCY(rw;SEQUENCE(r)))))))))));1);""))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan