• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerjarenplan met vermelding omzet per jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaikelGeluk

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2019
Berichten
7
Beste allen,

Ik ben voor mijn werk een tijdje bezig om een meerjarenplanning te maken waarbij ik een overzicht heb welke opdrachten ik in welk jaar moet uitvoeren en wat de vergoedingen voor die opdrachten zijn.
Ik heb een voorbeeldje in het klein opgezet waar ik met verticaal zoeken een heel eind ben gekomen maar het niet voor elkaar krijg om de #NB weg te poetsen. Het probleem is echter dat ik dit kleine voorbeeldje moet uitbreiden naar meerdere jaren werk per opdracht en diverse vergoedingen.

Wat ik wil is dat wanneer ik aangeef dat 2018, €100,- omzet heeft en diezelfde klus in 2020, €115,- en in 2022, €135,- en in 2024, €150,- er in de kolom met dat jaartal de bijbehorende omzet wordt weergegeven. Die wil ik vervolgens per jaar kunnen optellen (dit werkt niet wanneer er #NB in de cellen voorkomt).

Dit alles moet dan in een overzicht komen zoals in het voorbeeld zodat je per jaar kunt zien wat de omzet is en welke opdrachten dat betreft.

Ik hoop dat mijn uitleg i.c.m. het voorbeeld een beetje duidelijk is, zo niet dan hoor ik dat graag.

Hoop dat jullie kunnen helpen.

Gr. Maikel
 

Bijlagen

  • Voorbeeld jarenplanning.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom zo'n ingewikkelde formule?

Code:
=($B7=G$5)*$C7+(G$5=$D7)*$E7
 

Bijlagen

  • Voorbeeld jarenplanning.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 25
Voor de grotere tabel is dit misschien handiger
Code:
=IFERROR(INDEX($L7:$S7;;MATCH(U$5;$L7:$S7;0)+1)*ISODD(MATCH(U$5;$L7:$S7;0));0)

Als er in jouw waardegegevens geen gehele getallen voorkomen of als de waarden altijd kleiner zijn dan 2018 kan je het laatste stuk ook weglaten.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld jarenplanning.xlsx
    11 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is inderdaad een vrij groot bestand, de jaartallen lopen t/m 2050 en in het bestand is ruimte voor 1000 regels.

Het bestand wordt overigens erg traag (bijna 20MB), ligt dat aan het grote aantal formules in de cellen? Zelfs als ik het bestand inkort krijg ik het aantal MB's niet naar beneden. Mijn Excel reageert erg traag en loopt soms zelfs vast hierdoor.

Ik probeer nog even een kleinere versie te uploaden voor de beeldvorming maar de 20 MB kan ik hier niet kwijt.

*EDIT:

Inmiddels alles gekopieerd in een nieuwe werkmap en het volledige bestand is nu 360kB, zie bijlage.
Bedankt voor de hulp!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 2.xlsx
    359,4 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals veel kleurplaat makers had je waarschijnlijk een veel te groot bereik voor jouw Voorwaardelijk Opmaak ingesteld. Mogelijk ook de formules oneindig ver doorgetrokken. En ja dan wordt een bestand groot en traag. Je kan eens kijken naar een echte tabel. Dan wordt het bereik nooit groter dan dat wat je nodig hebt. De tweede regel in de VO kan je ook weg laten door in de opties aan te geven dat je de 'Show a zero in cells that have zero values' uit te vinken.
 
Ja inderdaad; in de opmaak kan iets gezeten hebben, ben inderdaad niet extreem thuis in Excel maar ik leer graag bij. Dank voor de tip om de nullen niet weer te geven en de VO daarmee overzichtelijker te maken.

Je geeft aan om eens te kijken naar een 'echte tabel'? Kan je toelichten hoe je dit bedoelt of heb je een idee om een dergelijk overzicht duidelijker (visueel) te maken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een betere opzet van je tabel doet een draaitabel al het analysewerk voor je en wordt je bestand kleiner dan 50K.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan