• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meervoudig verticaal zoeken naar zelfde gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald52

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2012
Berichten
21
Hallo,

Verticaal zoeken blijft maar een probleem om voor elkaar te krijgen, wie helpt mij.

Ik heb een werkblad (PCOST) met gemaakte kosten op een project. Daar er meerdere projecten tegelijk zijn lopen de kosten door elkaar.

De bedoeling is om met een zoek opdracht op Project nr. alle kosten van alleen dat project over te brengennaar een nieuw werkblad (FCOST).

Dus een zoek opdracht in E2 (FCOST) haalt alle gegevens van 1 project met hetzelfde Pnummer op uit (Pcost)

Beetje achtergrond info: PCost zijn alle costen die op een project gemaakt worden. Ik wil niet voor elk project een werkblad appart maken.. het zouden er teveel worden. Dus juist voor het opmaaken van de eindfactuur is het handig om even alle kosten per project te kunnen checken.

Wie waagt er zich voor mij aan! Vast bedankt.


Bekijk bijlage Test_meervoudig_zoeken.xlsx
 
Waarom gebruik je niet gewoon een draaitabel?
 
Ik heb de kolommen van PCOST gekopieerd naar FCOST, want die waren niet helemaal hetzelfde.

Kolom A is een hulpkolom die je desgewenst kunt verbergen.
In A4 het aantal regels voor het gekozen project.
In A5 (en gekopieerd t/m A250) de regelnummers in PCOST van het gekozen project (matrixformule, invoer van de formule afgesloten met Ctrl+Shift+Enter).
In B5 (en gekopieerd naar rechts en naar beneden t/m J250) het veld van de regel in kolom A en de betreffende kolom in PCOST.

Code:
A4: =AANTAL.ALS(PCOST!E5:E2000;$F$2)
A5: =ALS(RIJEN(A$5:A5)>$A$4;"";KLEINSTE(ALS(PCOST!$E$5:$E$2000=$F$2;RIJ(PCOST!$E$5:$E$2000));RIJEN(A$5:A5)))
B5: =ALS($A5="";"";INDEX(PCOST!A:A;$A5))

Eventuele totalen moet je zelf nog even toevoegen.
 

Bijlagen

  • Test_meervoudig_zoeken MB.xlsx
    133,8 KB · Weergaven: 272
Nog nooit mee gewerkt... en voorbeeldjes vba die ik heb krijg ik maar niet aan het werk. Het is altijd net ff anders.
 
Waarschijnlijk heb je post#3 gemist omdat je post #4 aan het formuleren was.

Vooruitlopend op een eventuele vervolgvraag :rolleyes: heb ik nog maar even een exemplaar gemaakt waarbij je het projectnummer uit een keuzelijstje kunt kiezen.
 

Bijlagen

  • Test_meervoudig_zoeken MB2.xlsx
    136,7 KB · Weergaven: 175
Hallo Marcel,

#3 kruiste inderdaad #4 hihi

Wel bedankt voor beide oplossingen het doet precies wat ik nodig heb!

Ik was aan het stoeien met deze oplossing maar kreeg het niet voor elkaar omdat erin te maken!

voorbeeld:
{=IF(ROWS($P$8:p10)>COUNTIF(Tekst1;$N$6);"";INDEX(Tekst1;SMALL(IF(Tekst1=$N$6;ROW(Tekst1)-ROW(Blad1!$B$8)+1);ROWS($P$8:p10))))}

(zit uiteraard een ander bestandje bij.)

Ik ga je gemaakte werkblad aan mijn werkmap toevoegen en even kijken of er geen aanvullende vragen meer zijn.

Toppie vast voor de hulp.

Mvr.gr Ronald
 
Mervoudig zoeken = filteren,

Gebruik dus autofilter of advanded filter.
 
reactie voor Marcel...

Hallo Marcel.... heb het overgebracht naar mijn werkboek en voldoet prima... exact ik het bedoelde.

Nogmaals mijn dank voor de hulp.

Als het nog kan zou ik graag 1 aanvulling hebben.

In kolom D (PCOST) komt een code the staan met betrekking op de post. T=Transport M= Materiaal etc.

is het mogelijk om naast dropbox voor invoer project nr nog een dropbox te maken die de codes uit kolom D (PCOST)weergeven.

wanneer leeg -- geeft alles weer/ wanneer een code gekozen alleen de regels met ddezelfde code in het project.

dus zoeken op 2 argumenten.


ik denk je me wel begrijpt.

m.vr.gr. Ronald
 
Aan SNB

Hi.... dank je wel voor de tip. Marcel heeft er al wat moois van gemaakt.
 
Beste Ronald,

Als je mij goed begrepen hebt, dan zou je die aanvullende vraag zelf moeten kunnen beantwoorden.
Ik zou zeggen: probeer het eens en als het niet lukt, laat dan even weten wat precies het probleem is, dan kan iemand je hier er wel verder mee helpen.
Het is de bedoeling van een forum dat je er zelf wat van leert, niet om softwareklussen gratis te laten uitvoeren.

Succes!
 
Hallo Marcel,


Im sorry voor de vraag Marcel. Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb ... ik mocht vragen als ik het nog iets anders wilde.

Ik ben 65+ kan aardig maken wat ik wil in de basis. Enkelvoudig iets verticaal opzoeken lukt me ook nog wel.

Met meervoudig kom ik altijd in de problemen als dit voorkomt, voorbeelden krijg ik na dagen puzzelen maar niet goed werkend in mijn map.

Dingen zoals totalen en totalen per code heb ik er zelf bij gemaakt. Daar heb ik geen enkele moeite mee.

Helaas is wat je voor me gemaakt heb te complex om er nog een AND aan te knopen. Ik vind het verdrietig dat je er van maakt ik hier gratis software
laat schrijven. De administratie bestaat uit 14 sheets en opgebouwd als een database. Zo min mogelijk data invullen met maximale overzichten.

Er zaten 2 meervoudig zoeken hobbels in. i is door iemand opgelost in VBA (moest een statische datum ingevuld worden) de ander heb jij mij subliem aan geholpen. En nogmaals mijn grote dank daarvoor.

Ik zal je advies ter harte nemen en in het vervolg me 2x bedenken voor ik hier hulp op het forum vraag voor iets dat ik niet kan!

m.vr.gr. Ronald (die nog steeds blij is met je geboden hulp)
 
Hierbij mijn eerdere oplossing uitgebreid. Ik heb een extra hulpkolom toegevoegd met de regelnummers als een extra argument is opgegeven.

Overigens heb ik ook filter ingeschakeld op werkblad PCOST, waarmee je hetzelfde kunt bereiken alleen zonder dat de gegevens naar een extra blad worden gekopieerd.
 

Bijlagen

  • Test_meervoudig_zoeken MB3.xlsx
    152,9 KB · Weergaven: 145
Gebruik in Pcost, L4: =SUBTOTAL(9;G5:G1200)

Dan krijg de de juiste sommatie na filtering.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan