Meest actuele status uit een tabel filteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob Valkenburg

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2000
Hallo,

Ik heb 2 tabellen gemaakt: Klanten en opdrachten.
Binnen de opdrachten verzamel ik meerdere statussen en meldingen.
Dus er kunnen meerdere datums zijn met verschillende statussen.

Nu wil ik van alle klanten een lijst maken waarvan de laatste (dus meest actuele datum in mijn orders) de status Bij heeft.

Dus Klant A heeft op 1-10-2010 een opdracht en deze heeft de status Bij.
Op 1-10-2011 wilt deze klant de opdracht be�indigen. Ik maak hiervoor een nieuwe opdracht aan, maar geef deze de naam AF.
Klant B heeft een opdracht op 1-10-2010 met de status Bij.

Ik wil een actuele lijst met de opdrachten die de status Bij hebben. In dit voorbeeld geval zou ik alleen Klant B moeten zien.

Moet ik dit dan via een Query moeten doen?

Je tabelstructuur klopt volgens mij niet; Klanten is OK, en Opdrachten ook, maar als een Opdracht record uit meerdere regels bestaat, dan dien je daar een aparte gekoppelde tabel voor te gebruiken. Elke regel krijgt dan een eigen record in die nieuwe tabel. Je kunt dan in een query heel simpel de laatste opdrachtregel terugvinden, want die heeft de meest recente datum/tijd.

Ben met je tips aan de slag gegaan, maar er nog niet helemaal uit.

Vraag me inmiddels af of het eigenlijk wel kan. Zodra ik een actuele lijst ga maken, dan blijven ook de oude opdrachten natuurlijk naar voren komen. Dat wil ik eigenlijk niet. Wil alleen de meest recente opdracht krijgen...
Moet die oude op een of andere manier buiten spel gooien, toch? Of wil ik gewoon teveel?

In ieder geval bedankt voor de hulp (vergeet soms gelijk te reageren)...:o

Je zult in je query de knop Totalen aan moeten zetten, en voor het Datumveld als functie MAX of LAATSTE moeten gebruiken, en bij het veld [Status] gebruik je de functie WAAR. Dit laatste veld krijgt dan het criterium "Bij". Als resultaat zie je dan alleen records waarvan de status BIJ is, en per klant zie je dan het laatste record.
Alternatief is om een Subquery te gebruiken, waarbij je alle record selecteert met de status BIJ. Maar hou het simpel, en gebruik eerst de Totalen optie ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan