• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meest recente datum zoeken op 2 voorwaarden

• Onderwerp starter Onderwerp starter HUTD
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HUTD

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2012
Beste,

Bijgevoegd een vrij ingewikkelde vraag in een excel bestandje maar ik hoop dat hier een formule voor is te vinden...
Ik heb namelijk een database met de kolommen "Bedrijf", "Afdeling", "Datum" en "id nummer". Nu wil ik graag in een database het id nummer zoeken op voorwaarde van bedrijf en afdeling en ik geef een datum als voorwaarde.
Nu zou je denken gewoon vert.zoeken met 3 voorwaarden maar de datum die ik invoer hoeft helemaal niet te kloppen en daarom wordt het voor mij wat te lastig. Bij de datum moet de formule de laatst voorkomende datum dan gebruiken

Zie de bijlage voor meer uitleg.

Succes en alvast bedankt!

GroetBekijk bijlage Voorbeeld 4.xlsx

Hallo,
Wat moet er gebeuren als er geen
Nu wil ik graag een functie die de meest recente datum lager dan 1-4-2012 zoekt met als voorwaarde bedrijf en afdeling
bestaat?

Bijvoorbeeld als de datum in dit geval 1-1-2012 is?

groet sylvester

Als er voor die datum niets is, dan moet er "-" verschijnen eigenlijk. Goede toevoeging sylvester!
Ehm dat andere antwoord werkt, maar als ik zelf hier een variant op maak werkt de functie vert.zoeken niet meer. Ik snap dat vert.zoeken(...&...&...;enz.) niet. Hoe weet excel dat hij in de 2e 3e en 4e kolom moet zoeken? Want als matrix geef je alleen kolom A aan.

gr.

Dan misschien deze formule :

Code:
=ALS(I5<40940;"niet beschikbaar";VERT.ZOEKEN(G5&H5&I5;A2:A22;1;1))

40940 = 1/02/2012, dus iedere datum kleiner dan geeft als resultraat "niet beschikbaar".

Had dit inderdaad over het hoofd gezien; met dank aan sylvester-ponte.

Aangezien u het gegeven zoekt uit kolom A, moet er alleen gezocht worden in kolom A.
De &..&.. maakt van het gegeven 1 geheel, in overeenstemming met kolom A.
Hopelijk ben ik iets duidelijker?

Mvg.

Laatst bewerkt:
jempi,

ik bedoel eigenlijk ook dat als je john zoekt dat je niet bij henk mag uitkomen.

groet sylvester

Daarom ook dat je de tabel moet sorteren op kolom A.
HUTD werkt waarschijnlijk met 2003; in 2007 moet er niet gesorteerd worden.
Mvg.

Dit probleem is opgelost met de formule in #5.

Hopelijk is HUTD nu geholpen.
Mocht u meer uitleg willen, nu moet ik weg, dus vanavond mss.
Mvg.

Met jullie uitleg erbij snap ik het, en nu krijg ik het ook inderdaad werkend in mijn eigen bestand!

Bedankt allen!
Status = opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan